הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרקליטת מחוז חיפה והצפון ערכה סיור מקצועי בחוות מרעה בצפון


מנכ''ל ארגון מגדלי הבקר חיים דיין: ''בחמש השנים האחרונות, במהלך עתיר מעוף ונחישות הרימה פרקליטות מחוז צפון את הכפפה, נטלה את המושכות לידיה והביאה למהפכה בטיפול הפלילי כנגד עברייני הפשיעה החקלאית וכן בעונשים הכבדים שהוטלו על גנבים, כולל תקופות מאסר ממושכות.''

מערכת פורטל החקלאות  20-12-2011


מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר חיים דיין, ומנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור, ערכו לפרקליטת מחוז חיפה והצפון היוצאת וצוותה, סיור בשטחים פתוחים בצפון ובחוות הבקר ''כרי דשא''. לסיור התלוו בין השאר גם אפרי רייקין סמנכ"ל מועצת החלב, דובי אמיתי נשיא התאחדות האיכרים, מפקד מג"ב ארצי, ניצב ישראל יצחק ומפקד מג"ב מחוז צפון, עוזי לוי.

מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר חיים דיין, הודה במהלך הסיור לגורמי הביטחון ולפרקליטות מחוז חיפה והצפון, על המאמצים הגדולים שנעשים על ידם במיגור תופעת הגניבות החקלאיות. ''תמיכת ממשלת ישראל בענפי החקלאות מסייעת לשמירת השטחים הפתוחים - אחד מהיעדים החשובים בהמשך קיומם של ענפי החקלאות כמו הבקר והדבש. למדינת ישראל ישנו אינטרס חיוני בעידוד אחזקת שטחי הלאום ועיבודם בכדי למנוע השתלטות של גורמים בלתי מורשים על שטחים אלו ובנוסף לשמור בהם את האיזון האקולוגי הראוי" אמר דיין

עוד הוסיף דיין, כי בחמש השנים האחרונות, במהלך עתיר מעוף ונחישות הרימה פרקליטות מחוז צפון את הכפפה, נטלה את המושכות לידיה והביאה למהפכה בטיפול הפלילי כנגד עברייני הפשיעה החקלאית וכן בעונשים הכבדים שהוטלו על גנבים, כולל תקופות מאסר ממושכות.

בסיור שנערך למשתתפים בחוות הבקר של משרד החקלאות "כרי דשא", הציגו חוקרי החווה, ד"ר זלמן הנקין וד"ר עמית דולב, מספר מחקרים בתחום ענף הבקר לבשר. בנוסף הוצגה למשתתפים חומה בגובה 5 מטרים המוקמת בימים אלו סביב החווה, על מנת למנוע גניבות בקר.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש סיפר בסיור, כי גם ענף הדבש סובל מגניבות של כוורות בשטחים הפתוחים, אשר מועברות בעיקר לאזור הרשות הפלסטינית. מחיר כל כוורת אלף שקלים, כולל הדבש והדבורים אשר גם מחירן עולה בשנים האחרונות. אבידור ציין כי בשנים האחרונות קיימת ירידה של ממש בכמות ייצור הדבש בשל עקירת פרדסים ומטעים בעיקר באזור המרכז, מזג האוויר החם והמחסור בגשמים אשר גורמים למיעוט הפריחה, וכן הווירוס שהמית מיליוני דבורים וחיסל את ענף הדבש במספר מחוזות בעולם - ככל הנראה גם כתוצאה של מחסור במזון לדבורים וזיהום אוויר.

אבידור הזהיר כי במידה והענף יחדל להתקיים, יווצר מצב של האבקה מועטת בפרחים, וכתוצאה מכך עלול להיווצר בעתיד מחסור גדול במזון. השנה, כמו בשנה שעברה ירדו הדבוראים בישראל רק מחצית מכמות הדבש הממוצעת, כ-2,500 טון דבש, וגם השנה יהיה צורך בייבוא של מעל 1000 טון דבש, בכדי לספק את הביקוש המקומי. בישראל כיום 500 דבוראים בישראל בצפון ובמרכז הארץ, המתחזקים כמאה אלף כוורות המפוזרות בנקודות רעייה ושטחים פתוחים, על פי תכנון מוקפד של מרחק ואזורי פריחה.