הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שומרים על הכרישים בים התיכון


כמידי שנה בתקופה זו מתקיימת עונת החיזור והרבייה של הכרישים, וישנם מי שמבקשים לנצל את קרבתם לחוף על מנת לצוד אותם. רשות הטבע והגנים יצאה במבצע הסברה לכלל הדייגים, ובמקביל חברה לאגף הדיג במשרד החקלאות ולמשטרת ישראל להוצאה של מבצעי אכיפה כנגד הדיג הלא חוקי

מערכת פורטל החקלאות  22-2-2011


בשנים האחרונות עדים פקחי רשות הטבע והגנים לדיג כרישים המוני בחופי ישראל. הדיג מתבצע בעיקר בעונת החיזור והרבייה של הכרישים, בחודשים פברואר עד מאי. בתקופה זו מתקבצות הנקבות במים הרדודים ומשריצות את הכרישים הצעירים. חלק גדול מהדיג האסור של הכרישים בעונה זו, הן נקבות שטרם הספיקו להשריץ את צאצאיהן. על פי ההערכות, בתקופה זו ניצודים בחופי ישראל עשרות כרישים בכל יום. משמעות הדבר היא קטילתם של מאות כרישים בכל שנה בחופי ישראל. רובו של השלל הנצוד נמכר למאכל.

השנה הוחלט ברשות הטבע והגנים לשנות את המצב מיסודו. בימים האחרונים מחולק לדייגים ברחבי הארץ חומר הסברה בעברית ובערבית, ובמקביל חברה רשות הטבע והגנים למשטרת ישראל ולאגף הדיג, על מנת להוציא לפועל מבצעי אכיפה כנגד מי שיתעלמו ממאמצי ההסברה וימשיכו לצוד את הכרישים מול חופי ישראל, או לסחור בהם.

אלדד פלד, מנהל אגף פיקוח ואכיפה ברשות הטבע והגנים: "הכרישים הם ערכי טבע מוגנים כהגדרתם בחוק וכל פגיעה בהם - לרבות דיג וסחר, אסורה. רשות הטבע והגנים רואה חשיבות עליונה בהגנה על הכרישים הפוקדים את חופי ארצנו. לכן הרשות, בשיתוף עם גורמי אכיפה נוספים, מבצעת בחופי ישראל בחודשים פברואר-מאי פעילות פיקוח ואכיפה כנגד עבריינים הפוגעים בכרישים וסוחרים בהם. אני מאמין שהשילוב של הסברה לצד אכיפה יסייע לנו לחסל את התופעה הזו''

רותי יהל, אקולוגית ימית של רשות הטבע והגנים: "הכרישים בחופי ישראל אינם נחשבים מסוכנים לאדם, להפך - הם מביאים תועלת רבה. הכרישים חשובים לשמירה על עולם החי שבים, הם מווסתים אוכלוסיות של דגים ומנקים את הים מדגים ומיצורים פגועים. אפשר לומר שהם הסניטרים של הים. קשה לדעת מה תהיה התוצאה של השמדת הכרישים וייתכן שפגיעה משמעותית באוכלוסיותיהם אף תביא אסון אקולוגי ופגיעה ביבול הדגה."

רשות הטבע והגנים קוראת לדייגים ולכלל הציבור לעזור ולשמור על הכרישים ועל הטבע בים ולדווח למוקד הרשות (6911*) על כל פגיעה או סחר בכרישים ובערכי טבע מוגנים אחרים.