הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קונכיות נדירות וצבים בסכנת הכחדה נתפסו במכס


במסגרת מבצע אכיפה בינלאומי להגנה על בעלי חיים המצויים בסכנת הכחדה, נתפסו במכס 12,056 קונכיות שהגיעו מהפיליפינים, ביניהן קונכיות נדירות ביותר, ו-9 צבים שהגיעו ממרוקו. בישראל נערך המבצע בשיתוף רשות הטבע והגנים, רשות המכס והשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות

מערכת פורטל החקלאות  2-3-2011


צבים וקונכיות נדירות נתפסו לאחרונה על ידי המכס, במסגרת מבצע GAPIN - מבצע אכיפה בינלאומי להגנה על בעלי חיים המצויים בסכנת הכחדה, שנערך בשיתוף עם ארגון המכס העולמי, האינטרפול והאו"ם. בארץ נרתמו למבצע מינהל המכס הישראלי, רשות המסים בישראל, רשות הטבע והגנים והשירות הווטרינרי של משרד החקלאות.

מטרת מבצע GAPIN היא אכיפת אמנת וושינגטון הידועה גם כאמנת CITES, המסדירה את הסחר בערכי טבע שבסכנת הכחדה. בנספחי האמנה רשומים מאות מינים של בעלי חיים, שהסחר בהם אסור או מוגבל. מטרות נוספות של המבצע היו פיתוח מודעות וערנות לנושא, הרחבה והעמקת התקשורת ושיתוף הפעולה בין המדינות המעורבות ובניית יכולות אכיפה של המכס וחיזוקן, כל זאת על מנת להשיג תוצאות אכיפה מוחשיות וברורות.

המבצע הבינלאומי, שהסתיים לאחרונה ונמשך כעשרה ימים, התמקד בסחר הלא חוקי בפרימטים (קופי אדם) כגון: גורילות, שימפנזות, קופי הבונובו, ובחטי פילים (שנהבים) וקרני קרנפים, אשר הסחר בהם אינו חוקי אף הוא.

בתום המבצע דיווח בית המכס חיפה על תפיסן של 12,056 קונכיות (170 קרטונים) וביניהן קונכיות נדירות ביותר, שהגיעו לישראל מהפיליפינים. משקלן של הקונכיות נאמד בכ- 2.5 טון וערכן הכספי במאות אלפי שקלים. הקונכיות נתפסו בעזרת סימנים מחשידים שהוזנו למערכת הפרופיילינג של יחידת הערכת סיכונים במינהל המכס.

מבית המכס אשדוד דווח על תפיסתם של 9 צבים שהגיעו לישראל במכולה ממרוקו. צבים מוגדרים כיום כחיה נכחדת ומוגנים ע"י האמנה.

לאחר תפיסתם, הועברו הקונכיות והצבים להמשך טיפול פקחי האכיפה של רשות הטבע והגנים, אשר מגבשים כתבי אישום כנגד החשודים בהברחת ערכי הטבע.

"המאבק בסחר הלא חוקי בערכי טבע הוא מאבק בינלאומי, ומקומה של ישראל לא נפקד'' אומר רוני מלכא, הממונה על אכיפת החוק ברשות הטבע והגנים ''כשם שלא נרצה שיסחרו בערכי טבע מוגנים שהוצאו מישראל - כך אנו מחויבים לעצור כניסה של ערכי טבע שנעקרו מבית גידולם הטבעי בעולם. שיתוף הפעולה עם המכס והשירות הווטרינרי במבצע זה הוא המשך ישיר לעבודה השוטפת של רשות הטבע והגנים עם גופים אלו, במלחמה היום יומית כנגד הסחר הלא חוקי בערכי טבע."

דורון ארבלי, ראש מינהל המכס ברשות המסים, אמר כי מבצע בינלאומי זה, הנערך בחסות ארגון המכס העולמי, יש בו כדי לשקף את מאמצי האכיפה של המכס הישראלי ואת החשיבות שהוא רואה בהגנה על ערכי טבע מוגנים. לדבריו, המכס משקיע, באופן שוטף, משאבים במניעת סחר לא חוקי בערכי טבע המצויים בסכנת הכחדה ולשם כך משתף פעולה עם רשות הטבע והגנים ועם השירות הווטרינרי של משרד החקלאות, וכך היה גם בפעילות הנוכחית.