הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מושבניק ירוק'' - התייעלות אנרגטית בעסקים במושבים


התוכנית המוצעת פונה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, בעלי היקף צריכה של עד 1,200,000 קילוואט בשנה, כדוגמת בתי אריזה, מפעלים קטנים, יקבים, צימרים וכו' המצויים בשפע במושבים, במטרה לבחון את הכדאיות הכלכלית של ביצוע התייעלות אנרגטית בעסק

מערכת פורטל החקלאות  13-3-2011


בתקופה האחרונה אנו מקבלים עדות נוספת לצורך של מדינת ישראל לעצמאות אנרגטית או לכל הפחות להתייעלות אנרגטית וצמצום התלות בדלקים מיובאים. ההפיכה במצרים, התקלה שאירעה לאחרונה בהזרמת הגז מים-תטיס ועליית מחירי הנפט בשל חוסר היציבות במשטר הלובי - כל אלה משפיעים באופן ישיר ומיידי על כולנו.

התייעלות אנרגטית הייתה גם בין ההמלצות של חברת הייעוץ הבין-לאומית מקנזי בדו"ח "פוטנציאל הפחתת פליטת גזי החממה בישראל" שביצעה החברה לקראת ועידת קופנהגן, בהזמנת המשרד להגנת הסביבה. כזכור, בועידת קופנהגן התחייב הנשיא שמעון פרס להפחתה של 20% בפליטת גזי החממה של מדינת ישראל, בהשוואה לתסריט 'עסקים כרגיל', עד לשנת 2020. החלטה אשר קיבלה אשרור מאוחר יותר גם בהחלטת ממשלה.

התייעלות אנרגטית תביא, מעבר לחיסכון הכלכלי, להפחתת התלות בדלקים מיובאים, ולשיפור מעמדה הבין-לאומי של ישראל, ויש המעריכים את פוטנציאל החיסכון בארץ ב-20%, המהווים 8 מיליארד קילו-ואט חשמל וארבעה מיליארד שקלים מדי שנה.

במושבים במדינת ישראל ישנם עסקים רבים הצורכים אנרגיה בכמות גדולה יחסית, אך עד היום נמנעו רובם מלהיכנס לתחום ההתייעלות האנרגטית בשל מגבלות שונות שהעיקריות בהן הן עלות ראשונית גבוהה של סקר אנרגיה, חוסר ידיעה וחוסר זמן. בימים אלו יצרו משרד התמ"ת ומשרד התשתיות, באמצעות המרכז הארצי ליזמות ירוקה הפועל במסגרת המרכז לטיפוח יזמות, תוכנית לקידום התייעלות אנרגטית בקרב עסקים קטנים ובינוניים במושבים.

התוכנית המוצעת פונה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, בעלי היקף צריכה של עד 1,200,000 קילוואט בשנה, כדוגמת בתי אריזה, מפעלים קטנים, יקבים, צימרים וכו' המצויים בשפע במושבים, במטרה לבחון את הכדאיות הכלכלית של ביצוע התייעלות אנרגטית בעסק. כדאיות שמוגדרת כהחזר ההשקעה בטווח של עד 3 שנים.

בליבת התכנית מצוי סקר אנרגיה שיכלול בדיקה של כל מרכיבי צריכת האנרגיה של העסק והכנת דו"ח המפרט את כדאיות ביצוע תוכנית ההתייעלות, בהתחשב בגובה ההשקעה, תקופת ההחזר והרווחים העתידיים הצפויים. יוגב שריד, מנהל אגף כלכלה ופתוח עסקי בתנועת המושבים, מדגיש: "עסקים בעלי מחזור שנתי של 8-50 מיליון שקלים זוכים לסבסוד כ-80% מעלות הסקרים במסגרת התוכנית הייחודית, דבר שמסיר חסמים ומקנה לעסקים רבים במושבים את ההזדמנות להיכנס לתהליך".

התוכנית תבוצע על ידי סוקרים שאושרו להשתתף בה, והיא כוללת מספר שלבים, בהם: אבחון ראשוני של העסק ובחינת הפוטנציאל להתייעלות אנרגטית בארגון, הכנת סקר אנרגיה הכולל דו"ח כדאיות כלכלית וציון טווח החזר ההשקעה לפרויקט, ותהליך של מעקב ובקרה, שיחל כחצי שנה מסיום הטמעת התוכנית בעסק למשך השנתיים הראשונות - לצרכי מדידה והערכה.

לאחר ביצוע הסקר ובמידה ולעסק יש אופק כלכלי לתוכנית זו, מחויב העסק לפעול לביצוע ההתייעלות האנרגטית, כאשר בפני בעל העסק ניצבות מספר אפשרויות למימון ההשקעה הראשונית; השקעה עצמית בליווי יועץ, קבלת מימון מגורם חיצוני (לדוגמא: "זרעים פיננסים" - קרן הלוואות של תנועת המושבים), או מודל ESCO - חברות פרטיות המשקיעות בתכנון והקמת מנגנונים חוסכי אנרגיה ומתחלקות עם בעל העסק בחסכון העתידי.

מתנועת המושבים נמסר כי התנועה רואה בתוכנית זו מרכיב מרכזי בשמירה על משאבי טבע יקרים במרחב הכפרי ובמדינה כולה ומדגישים כי לאורך השנים היוו חברי המושבים את חוד החנית בכל הקשור בסביבה ירוקה ואנרגיה מתחדשת, כאשר המרחב הכפרי מהווה חלק אינטגראלי מהאופק האקולוגי של מדינת ישראל. מזכ"ל התנועה, מאיר צור: "המרחב הכפרי עושה שימוש במי הקולחין ומצמצם את זיהום החופים, מהווה ריאות ירוקות בסמוך ליישובים עירוניים ומוביל בהפקת חשמל באנרגיה סולרית. אך טבעי שהתייעלות אנרגטית תהפוך גם היא לפרויקט מוביל במסגרת זו."