הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תנועת המושבים מסכמת שנת פעילות תרבותית


בשנת 2010 השקיעה תנועת המושבים כ-400 אלף שקלים בפעילות תרבותית ובפרויקט ''חותם תרבות'' לעידוד פעולות תרבותיות במושבים. התוכנית כוללת מגוון תוך שימת דגש על התוצר הסופי - פרי עמלם של תושבי המושבים. בין הפעילויות המגוונות שנכללות בפרויקט - הקמת אתר אינטרנט יישובי, תיעוד הקהילה, הקמת מרכז אומנותי, פסיפס קהילתי, פיסול סביבתי, הקמת ספרייה או העצמתה כמרכז תרבות יישובי ועוד

מערכת פורטל החקלאות  14-3-2011


בשנה החולפת הושקעו כ-400 אלף שקלים בפעילות תרבותית, מהם כמחצית בפרויקט חותם בו נכללו כ-40 מיישובי תנועת המושבים. בין הפרויקטים שנערכו השנה במסגרת הפרויקט: תיעוד "מראה מקום" במושב רינתיה, שיפוץ והפעלת הספרייה במושב עידן וקולאז' משפחתי של מושב שדי חמד.

פרויקט "חותם תרבות" הוא פרויקט המעניק הדרכה, ליווי וסיוע כספי לביצוע פעילויות תרבותיות המטביעות חותם משמעותי בנוף המושב ובהווייתו, אשר תורמות לגיבוש הקהילה החברתית במושב. הפרויקט החל בשנה החולפת לאחר שהתברר שעל פי רוב תחום התרבות הוא הנפגע העיקרי מקיצוצים תקציביים וצמצומים שונים. יהודה אלטון, מנהל היחידה לתרבות ומפעלי חינוך, התייחס לכך בערב החותם ואמר: "לא זאת בלבד שהתרבות איננה מותרות כי אם היא חלק מהותי ומרכזי בפיתוח הקהילה. העשייה בתחום התרבות היא מקור לעצמת הפרט והקהילה כאחד".

פרוייקט תעוד מקום - מושב רנתיהפרויקט תיעוד "מראה מקום" במושב רינתיה: המושב הוקם על ידי תנועת המושבים והפרויקט לרגל שנת השישים למושב עסק בתיעוד סיפורי הראשונים וסיפורי "אהבה בת שישים" של המושב. נאסף חומר רב שבא לידי ביטוי בסרטים, תערוכת רחוב מדהימה, שחזור תחושת בית ראשונים, מסמכים רבים, שמלות חתונה, סיפורי אהבה ועוד. מיקי מוזס מנדל, מובילת הפרויקט: "גולת הכותרת היא בהמשכו של הפרויקט הרבה מעבר לשנת השישים, כיום מודעות התיעוד ברינתיה נמשכת, יש קבוצה של נוער נאמני תיעוד ופרויקט המשך המחבר גם את ילדי הגנים ומשפחותיהם לתפיסה זו".

מטרת פרויקט זה היא להנציח את המושב ואת התושבים. אחת המטרות המרכזיות ברינתיה היא הזיכרון, לכן הוקם כבר מייסודה רחבת אנדרטת זיכרון לחיילי צה"ל, תושבי המושב שנפלו במערכות ישראל. פרויקט "מראה מקום" ממשיך את המאפיין התרבותי של התושבים, לזכור את הסיפורים ואת האנשים שהקימו וממשיכים להתגורר במושב.

שעת סיפור, מושב עידןבמושב עידן שבערבה בחרו להפוך את ספריית היישוב למרכז התרבות היישובי; תושבי המושב התגייסו לתהליך מראשיתו ועד סופו לרבות עבודת שיפוץ המבנה, תפירת וילונות, הכנת ערכות לשעות סיפור והעברתן, קיום קבלת שבת ועוד. במושב, הצפוני באזור הערבה, 60 משפחות בלבד. עם העלייה במספר הילדים בשנים האחרונות, הקמת מרכז תרבות הפכה משימה חיונית והכרחית והוחלט על הפיכת הספרייה למרכז תרבות כללי, שייתן ערך מוסף בחינוך ילדי המושב. הרעיון בבסיס הפרויקט הוא שהספרייה לא שייכת רק לחינוך הפורמאלי, אלא יכולה להוות מקום מרכזי להקניית ערכים תרבותיים במקום. פרויקט השיפוץ וההפעלה של ספריית המושב, היא תחילתו של עידן תרבותי חדש במושב עידן והדס גוטמן, אשר ניצחה על כל התהליך, אמרה בסיומו: "פרויקט חותם הביא להעצמה משמעותית של הקהילה, הפעילות התרבותית המשותפת יוצרת סיפוק גדול".

קולאז' מושב שדה חמדקולאז' מושב שדי חמד כלל תמונות של בני משפחות שדי חמד שצולמו בפתח ביתם ויצרו תמונה רב- ממדית ייחודית שהוצבה בפתח בית העם. המושב, שנמצא לא רחוק מהעיר כפר-סבא, הוא המושב הראשון שהוקם במסגרת הרעיון של התנועה "מן העיר אל הכפר" של דוד בן-גוריון, וכיום מהווה אחד המושבים העיקריים באזור השרון. פרויקט "חותם תרבות" מעודד פעילויות משותפות ומביא את התושבים ליצירה משותפת משל עצמם. הפרויקט קידם את מיתוג קהילת שדי חמד כמשפחה אחת. זאב פתאל, יו"ר הועד המקומי ביישוב, סיפר: "התושבים מאוד התרגשו מהקולאז'. הם חזרו שוב ושוב וחיפשו עצמם בתוך התמונה הכוללת וביקשו להיות חלק ממנה. הצילום מציג זווית חדשה ומעניינת על החיבור של החברים לביתם ומחזק את תחושת היחד".

בסקר צרכים שנערך על ידי תנועת המושבים בתחילת שנת הפעילות, נמצא ש-82% מהפעילויות התרבותיות במושבים מתקיימות רק מספר פעמים בשנה ובעיקר בתקופת החגים. זאת ועודף, רוב הפעילויות מיועדות לילדים ולגיל הרך. פרויקט 'חותם תרבות' הוקם על מנת לעודד פעילויות תרבותיות לכלל הגילאים, ובמטרה להעלות את שיתוף הפעולה והעשייה של התושבים.

באירוע חגיגי שנערך באחרונה בקיבוץ שפיים סיכמה תנועת המושבים את השנה הראשונה לפרויקט. האירוע סיכם את הפרויקט כהצלחה גדולה, וחשף את המשך הפעילות לשנה החדשה. 'חותם תרבות' נכנסת לשנה השנייה של פעילויות עם מגוון רחב של אירועים, הפעלות, ופרויקטים חדשים לכלל התושבים והמושבים.

מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור אמר באירוע: "אנו גאים בכל אחד מעשרות הפרויקטים שיצאו לפועל השנה. היכולת של הקהילה לסמן יעדים ולפעול ביחד להשגתם היא ההישג הגדול ביותר שלנו. הערבות ההדדית והפעילות המשותפת, בתחום התרבות ובתחומים נוספים, הם כלי מרכזי בשמירת צביון המושב והמרחב הכפרי המשתנה לנגד עינינו". ואילנה יוגב, רכזת התרבות של התנועה, הוסיפה: "זהו פרויקט הדגל של התנועה בתחום התרבות. זהו פרויקט ייחודי שממחיש ומדגיש שעיצוב סביבת החיים היא לגמרי בידנו."

תוכנית 'חותם תרבות' כוללת מגוון פעילויות תרבות ואמנות תוך שימת דגש על היות התוצר הסופי פרי עמלם של תושבי המושבים ולא תוצרת מוגמרת של ספק חיצוני. התנועה מסייעת למושבים בבחירת הפרויקט המתאים, תכנונו והתקשרות עם הספקים בתנאים מיטביים. בין הפעילויות המגוונות שנכללות בפרויקט: הקמת אתר אינטרנט יישובי, תיעוד הקהילה, פסיפס קהילתי, פיסול סביבתי או הקמת גן פסלים יישובי, הקמת מרכז אומנותי, הקמת ספרייה או העצמתה כמרכז תרבות יישובי ועוד.