הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הצעת חוק: תנו לתרנגולות מרחב מחייה


לאחר שנתיים של קמפיין ציבורי אינטנסיבי שמנהלות העמותות למען בעלי החיים, צפויה ועדת החינוך של הכנסת להכריע מחר (ד')בסוגית הרפורמה בענף הלולים, שמוביל משרד החקלאות. רגע לפני ההכרעה, הוגשה הצעת חוק פרטית ע''י שבעה חברי כנסת, המחייבת להעניק מרחב מחייה גדול יותר לחיות במשקים חקלאיים. עמותת אנונימוס: אם יאושרו תקנות המתירות כלובים, ניאלץ לעתור לבג''ץ

מערכת פורטל החקלאות  15-3-2011


הצעת חוק פרטית, הקוראת להענקת מרחב גדול לחיות בעיקר במשקים חקלאיים, הונחה אתמול (ב') על שולחן הכנסת, ועלולה לשבש את הרפורמה המתוכננת בענף הלולים בישראל אותה יזם משרד החקלאות, ואשר תידון מחר (ד') בוועדת החינוך של הכנסת.

ההצעה הוגשה ע''י חה''כ דב חנין במשותף עם חברי-הכנסת איתן כבל, זבולון אורלב, אריה ביבי, אחמד טיבי, רונית תירוש וחנין זועבי .

הצעת החוק קוראת להענקת מרחב גדול לחיות בעיקר במשקים חקלאיים, ובאה לעגן בחוק בצורה מפורשת את החובה להעניק לבעלי חיים מרחב מחיה מזערי, שיאפשר להם לכל הפחות שורה של תנועות בסיסיות.

''החזקתם של בעלי חיים כך שהם אינם מסוגלים אפילו למתוח כנפיים או לנוח בתנוחה טבעית היא התעללות חריפה – מה גם שבעלי חיים רבים כלואים כך מרבית חייהם.'' נכתב בהצעת החוק. ''חוק צער בעלי חיים בא להגן על בעלי חיים, משום שהם בעלי תחושות ורגישות לסבל, ובהיותם נתונים לשבט או לחסד בידי האדם. המעט שבמעט שאנו חייבים לבעלי החיים המשמשים אותנו הוא מתן תנאי מחיה בסיסיים. ברוח זו כבר נאסר בארץ להחזיק עגלי חלב בתנאים שאינם מאפשרים להם למתוח את אבריהם. בתעשיות אחרות, לעומת זאת, עדיין רווחת הכליאה של בעלי חיים בתנאים שמגבילים כמעט כל תזוזה.''

השראה מקליפורניה

לטענת המחוקקים, ההצעה שואבת השראה מהחוק למניעת אכזריות לחיות במשקים, שעבר במשאל עם במדינת קליפורניה ברוב מוחץ בנובמבר 2008.

''העיקרון הכללי, לפיו חובה לספק לבעלי חיים מרחב מחיה המאפשר להם לבטא התנהגות טבעית ולממש את צרכיהם הגופניים, עובר כחוט השני בחקיקה הקיימת במדינות המפותחות. הוא מעוגן במפורש, בין היתר, באמנת מועצת אירופה להגנה על בעלי חיים המוחזקים לצרכים חקלאיים (משנת 1976), ומחוץ לאירופה בחוק צער בעלי חיים של ניו זילנד.''

עוד נכתב בהצעה, כי במדינות רבות נאסרו שיטות גידול ספציפיות, אשר מפרות את העיקרון הזה, ושאינן מאפשרות לבעלי החיים תנועות בסיסיות. בענף הביצים נאסרו שיטות כאלו בכל רחבי האיחוד האירופי, בשווייץ, במישיגן ובקליפורניה. בענף בשר החזיר נאסרו שיטות כאלו בכל רחבי האיחוד האירופי, בשווייץ, בניו-זילנד, ובמדינות אחדות בארה''ב. בענף עגל החלב נאסרו שיטות כאלו בכל רחבי האיחוד האירופי, בשווייץ, במדינות אחדות בארה''ב ובישראל.

אנונימוס: אם משרד החקלאות ישאיר את ישראל בכלוב התרנגולות, נעתור לבג"ץ

מחר כאמור, לאחר שנתיים של קמפיין ציבורי אינטנסיבי שמנהלות עמותת שונות למען בעלי החיים, צפויה ועדת החינוך של הכנסת להכריע בגורלן של מליוני התרנגולות המטילות בישראל. הוועדה המוסמכת לדון בתקנות ליישום חוק צער בעלי-חיים, אישרה בדיוניה הקודמים רק חלק מהתקנות שהגיש משרד החקלאות.

הרפורמה בענף הלול מוקפאת מזה שנתיים עקב עתירה לבג"ץ של עמותת אנונימוס, הדורשת לקבוע תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות מתוקף חוק צער בעלי-חיים, לפני השקעת 350 מיליון ₪ בהקמת לולים חדשים. בדיונים בבג"ץ הבהירו השופטים כי לא יאפשרו הקמת לולים בתקן הנמוך מהתקן האירופי. 

טיוטת התקנות שניסח משרד החקלאות מציעה להקים כלובי-סוללה, המקצים לכל תרנגולת מרחב של 550 סמ"ר במקום 350 סמ"ר כיום, עם אפשרות להרחבה ל-750 סמ"ר. כמו כן, מוצע בתקנות לשדרג את הלולים לרף הנמוך של התקן האירופי ("כלובים מצוידים") רק בשנת 2022. לדברי עמותת אנונימוס, משרד החקלאות טרם מסר נתונים על עלות השדרוג, ובדיונים הקודמים בוועדה הציגו ארגוני בעלי החיים הצעות מחיר שהתקבלו מחברות הלולים, ולפיהן הקמת לולי מעוף זולה מאשר הקמת "כלובים מצוידים".

במשרד החקלאות טוענים כי הרפורמה נועדה לאפשר שיפור משמעותי במצב הגידול של העופות וברווחתם, תוך התחשבות בהשקעה הכלכלית הנדרשת מהחקלאים בשדרוג הלולים החדשים, והאשימו את נציגי הארגונים בהכשלת קידום התקנות ובגרימת סבל נוסף לתרנגולות.

"שוב מנסה משרד החקלאות להונות את הציבור ואת נבחריו" אומרת חן מורד, מנהלת קמפיין "ישראל יוצאת מהכלוב" באנונימוס. "קיום הדיון בהעדר הממונה על חוק צער בעלי-חיים השוהה בחו''ל, מעיד על מידת הרצינות שמייחסים לחוק. השבוע פורסם מחקר נוסף על יכולותיהן הקוגניטיביות והחברתיות של תרנגולות, שהראה שתרנגולות חשות אמפתיה לסבל זולתן. אנו מקווים כי גם חברי הכנסת יגלו אמפתיה לתרנגולות, ולא ישתפו פעולה עם התרגיל של משרד החקלאות. אם יאושרו תקנות המתירות כלובים, ניאלץ לעתור לבג"ץ".

אנונימוס תפגין מחר בכיכר הכניסה לכנסת החל מ-8:15. פעילים בתחפושות תרנגולות יניפו שלט באורך 8 מטרים עם איורי תרנגולות מהמשחק “Angry Birds” והכיתוב: "כל החיים בכלוב. פלא שהן זועמות?"