הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התרנגולות עדיין לא רואות את האור שבקצה המנהרה


ועדת החינוך והתרבות היתה אמורה להצביע על אישור הרפורמה בענף הלול והחזקת התרנגולות בלולים מתועשים, אך בתום דיון סוער, ביקשה שרת החקלאות אורית נוקד לבצע חשיבה נוספת בנושא. יו''ר הוועדה ח''כ אלכס מילר שהודיע בתחילת הדיון כי בכוונתו לקיים היום הצבעה בנושא, נענה לבקשת שרת החקלאות

מערכת פורטל החקלאות  16-3-2011


דיון בנושא "תקנות צער בעלי חיים - גידול מטילות והחזקתן" שיוזם משרד החקלאות, שהתקיים היום (ד') בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת, הסתיים שוב ללא הכרעה בגורל מרחב המחייה של התרנגולת. זהו הדיון השישי במספר בנושא הרפורמה בענף הלול שנערך בשנתיים האחרונות.

במסגרת הרפורמה המוצעת ממליץ משרד החקלאות על הגדלת התא של מטילות בישראל, לפחות ל- 550 סמ"ר בשלב המיידי, ומעבר לכלובים מאובזרים של לפחות 750 סמ"ר, לכל המאוחר עד לשנת 2022. במסגרת בניית הלולים החדשים ברפורמה, מציע משרד החקלאות לבנות כבר עכשיו תשתיות שניתן יהיה להרחיבן לשטח של 750 סמ"ר למטילה.

במהלך הדיון הציג משרד החקלאות תמריץ נוסף למגדלים - לולנים שיבחרו להקים בשטחם לולים ללא כלובים יזכו לתוספת מענק ממשרד החקלאות של 5% ויוכלו לעשות זאת במסגרת הרפורמה.

"הרפורמה בענף הלול תקודם על ידי משרד החקלאות מתוך דאגה, אחריות ומחויבות לבריאות הציבור ולשלומו אמרה בדיון שרת החקלאות אורית נוקד. ''הרפורמה תביא לעמידות כלכלית בתנאי השוק של היום ותבטיח את קיומם של הלולים לאורך זמן. כל זאת תוך יצירת תנאים בטיחותיים יותר הן לאדם והן לסביבה על ידי הגדלת רווחתם של התרנגולות. האחריות של כולנו מחייבת את סיומו של המצב הקיים ויציאה לדרך טובה ובריאה יותר לטובת המטילות, המגדלים אבל קודם כל לטובת כלל הציבור.''

הדיון לווה בויכוחים עזים בין חברי הכנסת, מגדלי העופות ונציגי משרד החקלאות.  "אעשה ככל הנדרש, כדי שתקן הנמוך מהתקן האירופי - לא יעבור" אמר ח"כ איתן כבל, ראש השדולה לזכויות בעלי החיים.

ח"כ דב חנין פנה לשרת החקלאות אורית נוקד, שהשתתפה בדיון, ואמר: "גברתי השרה, יש להבין שרק לולים שאין בהם כלובים עונים על דרישות החוק שאוסר על התעללות בבעלי חיים. מה שאתם מציעים, 550 סמ"ר לתרנגולת, זה פחות מהדף שאני מחזיק. השיפור שאתם מציעים הוא בגודל של שטר כסף. רק לול שאין בו כלובים מאפשר לתרנגולת לממש את הצרכים הטבעיים שלה - לעמוד זקוף, לפרוש כנפיים, להסתובב. זה לא רק מחויב מבחינת החוק ומבחינת הנורמה המוסרית, זה גם הדבר הנכון כלכלית. לא צריך לפרט את התחשיב כדי להבין שמנגנון פשוט של לול מעוף זול יותר מכלובים, מחיצות ואביזרים. כשמתכננים רפורמה, יש לתכננה בראייה אסטרטגית לעתיד. והעתיד הוא לולים ללא כלובים, אנחנו רואים את זה כבר היום במדינות אירופה".

נציגי המשרד להגנת הסביבה עמדו אף הם על החשיבות של קיום הרפורמה בסטנדרטים בינלאומיים של רווחת בעלי-חיים. עו"ד יוסי וולפסון מעמותת אנונימוס התייחס להצעת משרד החקלאות לתגמל לולי מעוף בתוספת מענק בגובה 5% מעלות הלול: "תוספת המענק אינה מחליפה תקן מחייב. מה גם שההצעה טומנת בחובה תגמול גבוה יותר ללולי כלובים ע"י העלאת מחיר הביצים המפוקחות – ביצי כלוב בלבד".

התקנות שהניח משרד החקלאות על שולחן הוועדה אומרים היום בעמותת אנונימוס, הציעו להקים כלובי-סוללה שנאסרו לשימוש ב-32 מדינות, ולשדרגם בשנת 2022 לתקן האירופי הנמוך ביותר (כלובים מאובזרים). ''אף שמשרד החקלאות ניסה לכפות משמעת קואליציונית, רוב חברי הכנסת שהגיעו לדיון התנגדו לתקנות. נוכח ההתנגדות היה ברור שגם הפעם - השישית במספר שבה דנה הוועדה בסוגיה - אין בוועדה רוב לתקנות שמאפשרות לכלוא את התרנגולות בכלובי צינוק''.

ח"כ איתן כבל, יו"ר השדולה למען בעלי חיים בכנסת, הודיע בתום הדיון, שבכוונתו ובכוונת ח"כ זבולון אורלב, להגיע לנוסח פשרה לקראת הדיון הבא, בתיאום עם מנכ"ל משרד החקלאות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר שהודיע בתחילת הדיון כי בכוונתו לקיים היום הצבעה, נענה לבקשת שרת החקלאות אורית נוקד לדחות את ההצבעה על מנת לקיים חשיבה נוספת בנושא.