הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נטיעות ביטחוניות-צופניות בשער הנגב ואשכול


המועצות האזוריות שער הנגב ואשכול בשיתוף עם מועצת הדבש, קק''ל ומשרד הבטחון יוצאות בפרויקט נטיעות ביטחוניות-צופניות להגשמת אינטרסים לאומיים משותפים. העצים שיינטעו יהיו עצים צופניים שיהוו אזורי מרעה לדבורים, יביאו תרומה להעשרת צוף באזור לטובת הדבוראים - ובמקביל יעזרו להגן על היישובים המשקיפים אל רצועת עזה מפני ירי צלפים

מערכת פורטל החקלאות  17-3-2011


שילוב אינטרסים ביטחוניים וצורכי ענף הדבורים הביאו לשיתוף פעולה בין מועצת הדבש, קק"ל (בשיתוף קק"ל אוסטרליה וקק"ל ארה"ב), משרד הביטחון והמועצות האזוריות שער הנגב ואשכול. אלפי עצים צופניים יינטעו במהלך השנה לאורך היישובים הסמוכים לגדר המערכת במטרה לחסום את שדה הראייה מכיוון הרצועה לאורך כבישי עוטף עזה ויישוביו. העצים יינטעו כדי למנוע מארגוני הטרור שברצועת עזה לבצע ירי ישיר ולתצפת על תושבי ישראל שבעוטף עזה

מדובר בפרויקט לאומי הממומן על ידי משרד הביטחון בשיתוף קק"ל והמועצה האזורית, וישתרע על כ-150 דונם לאורך כמה עשרות קילומטרים של כבישים ובהיקף היישובים. הפרויקט יכלול את מפלסים, סעד, כפר עזה, יישובים באשכול ועיבוי שדרות העצים לאורך הכביש 232 ו-34.

בהתאם לסיכום בין מועצת הדבש וראש המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר, הוסכם כי העצים שיינטעו יהיו עצים צופניים, כאלה שיהוו אזורי מרעה לדבורים, יביאו תרומה להעשרת צוף באזור לטובת הדבוראים - ובמקביל יעזרו להגן על היישובים המשקיפים אל רצועת עזה מפני ירי צלפים.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש טוען כי יש חשיבות רבה בשיתוף פעולה עם גורמים דומים בעלי אינטרסים לנטיעות צופניות. "מדובר בפרויקט שחשוב לא רק להעשרת הפוטנציאל הצופני, אלא גם להגדלת הפוטנציאל של האבקת הגידולים החקלאיים והטבע".

המועצה האזורית שער הנגב היא דוגמה אחת מתוך מספר גופים ציבוריים ורשויות אשר הביעו עניין לשיתוף פעולה בפרויקט הלאומי של נטיעות צופניות. לדברי הרצל אבידור, פרויקט זה יעזור להתגבר על מחסור בשטחי מרעה לדבורים ולהגדיל את תפוקת הדבש בארץ. מעבר להיותם מניבי צוף בהיקפים גבוהים, עצים אלה אף משתלבים עם תועלות נוספות כגון: נוף וסביבה , גינון, צל וייחודם הוא בהיותם צמחים חסכני מים.

פרויקט הנטיעות הצופניות יצליח להגדיל את פוטנציאל הצוף, בשיעור של 25% באמצעות נטיעה של צמחים צופניים בהיקף של כ- 20,000 דונם (500,000 עצים) לשנה, ב-5 השנים הבאות.

בידי מועצת הדבש יש רשימה של כ-100 עצים ושיחים צופניים אותם ניתן לטעת, ביניהם: איקליפטוס, חרוב, שיזף ועוד.