הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד התשתיות: להקים מיד מתקנים סולאריים לייצור חשמל


משרד התשתיות הלאומיות הגיש למזכירות הממשלה הצעת מחליטים ובה אישרור מכסת ייצור של 500 מגה ואט מאנרגיה סולארית, וכן קידום הביוגז, הביו מסה רוח וסולארי. הצעת המשרד נכללת בטיוטת ההחלטה של ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות שתתכנס בימים הקרובים

מערכת פורטל החקלאות  17-3-2011


משרד התשתיות הלאומיות מציע לשחרר מיידית מכסה של 500 מגוואט למתקנים סולאריים גדולים לייצור חשמל.

הצעת המחליטים ליישום יעדי הממשלה לקידום אנרגיות מתחדשות, אשר נדונה בועדת השרים לפני כשלושה שבועות, עודכנה והוגשה למזכירות הממשלה ותובא להחלטה בועדת השרים לקידום אנרגיות מתחדשות, בראשות מ"מ יו"ר הועדה ד"ר עוזי לנדאו, אשר תתכנס בקרוב. הצעת המחליטים נועדה להסיר חסמים ולאפשר את ביצוע החלטות הממשלה לגבי יעד של 10% יצור חשמל מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2020.

בהצעה נקבע כי יש לאשרר מכסת ייצור של 500 מגה ואט מאנרגיה סולארית, באמצעות מתקנים לייצור חשמל המחוברים לרשת ההולכה. מכסה זו אושרה, אומנם בישיבתה של מליאת רשות החשמל (ביום 24.1.2011) אך הוקפאה מיד לאחר מכן, וכעת תאושרר במסגרת הצעת ההחלטה.

נושא נוסף המטופל במסגרת ההצעה מתייחס לצורך להקנות ליזמות בתחום הסולארי אפשרות לתכנן את פעילותם לטווח הארוך, דבר הבא לידי ביטוי בהחלטה, בסעיף המאפשר לרשות החשמל להמשיך ולקבוע תעריפים לאנרגיה סולארית. זאת בנוסף למכסות אשר אושרו עד כה. כידוע, על מנת למנוע עצירה מוחלטת וחוסר וודאות לגביי ההסדרה העתידית של טכנולוגיות אלו, עמדת משרד התשתיות הלאומיות היא כי יש לקבוע הסדרה מותנית תעריף וזמן ללא מגבלת מכסה עתידית.

כמו כן מתייחסת הצעת המחליטים להקמת מתקנים לייצור חשמל, המחוברים לרשת החלוקה, באזור יהודה ושומרון מאחר ועד כה לא אומצה ההסדרה הרלוונטית באזורים אלו.

גם נושא הביו גז והביו מסה מטופל במסגרת הצעת ההחלטה. כאמור, רואה משרד התשתיות הלאומיות חשיבות ניכרת לקידום ייצור החשמל מביו גז וביו מסה ולמיצוי מלוא הפוטנציאל הקיים בתחום זה. על כן כוללת הצעת המחליטים סעיף הקובע כי המשרד להגנת הסביבה יציג בפני ועדת השרים ליישום קידום אנרגיות מתחדשות תכנית מפורטת אשר תכלול את הפוטנציאל הממשי בתחום, ואת התכנון לפריסת המתקנים השונים, זאת לא יאוחר מחודש אוקטובר 2011, וכן כוללת ההצעה הנחייה לרשות החשמל לקבוע את התעריפים לייצור חשמל ממתקני רוח וביו-מסה, זאת על מנת לקדם ייצור החשמל בטכנולוגיות אלה.

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו אומר כי משרד התשתיות הלאומיות פועל נמרצות להבטיח את המשכיות הענף הסולארי בישראל, ולהתיר את החסמים בתחום, ובמיוחד את החסם שיצר משרד האוצר ועצר את התקדמות הפרויקטים הגדולים. ''אנו מחויבים למימוש חזון האנרגיות הירוקות, כחלק ממקורות האנרגיה של מדינת ישראל. את זה נעשה על-פי תוכנית המשרד הקובעת את מתווה העבודה הכולל לתחום. אני סמוך ובטוח שנקבל את תמיכת הממשלה להצעת המחליטים, מתוך הבנה כי לא ייתכן שמשרדי ממשלה יפעלו בניגוד להחלטות ממשלה ולחזון אותו הציג נשיא המדינה, בשליחות ראש הממשלה, בפני ארגון ה- OECD.''

עוד אומר לנדאו כי ''משרד התשתיות הלאומיות יעמוד על כך, ויוודא כי החלטת הממשלה לייצור 10% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות - תקוים. הדבר יוסיף לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, ייטיב עם הסביבה, ייטיב עם הפריפריה ויהווה מנוף לצמצום הפערים, חיזוק היישובים ויצירת מאות מקומות עבודה חדשים''