הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נדחה אישור תקנות מועצת הצמחים


יו''ר ועדת הכלכלה החליט לדחות את אישור תקנות מועצת הצמחים עד לקבלת הבהרות ממשרד החקלאות. ח''כ כרמל שאמה-הכהן דרש ממשרד החקלאות הבהרות בנושאים של ייצוג הולם של כלל המגדלים במועצה ובוועדות הענפיות וכן בחינת הגבלות על תאגידים במתן ייפוי כוח למצביע מטעמם

מערכת פורטל החקלאות  20-3-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה בשבוע שעבר דיון בתיקון תקנות מועצת הצמחים, בנושא דרכי מינוי חברי המועצה ומועצות ענפיות. הדיון התקיים על רקע הליך בחירת הנציגים הבאים של המגדלים במועצת הצמחים ובמועצות הענפיות, שצפוי להתחיל בקרוב.

נציג משרד החקלאות, אורי נוסבאום, הסביר בתחילת הדיון כי התיקונים נובעים מהליך הבחירות האחרון למועצה, שהיה לפני 4 שנים. לדבריו, יו"ר ועדת הבחירות ומועצת הצמחים הפנו את הערותיהם למשרד, וביקשו לשפר את התקנות. הוא הוסיף כי אחד התיקונים המרכזיים הוא ביטול האבחנה בין המגדלים הפרטיים לאגודות השיתופיות. האבחנה עד כה קבעה כי מגדל פרטי זקוק לגייס 20 חתימות של מגדלים אחרים, על מנת שתהייה לו הזכות להיבחר. לעומתו, מגדל באגודה שיתופית לא היה צריך לגייס חתימות.

נוסבאום הסביר כי הוחלט לבטל את האבחנה ולא לדרוש חתימות גם מהמגדל הפרטי, לאור שני תהליכים שמתרחשים במקביל מזה תקופה ארוכה – שכוללים מצד אחד צמצום במספר המגדלים באגודות השיתופיות לצד שותפויות שקמות בין חקלאים פרטיים. בעניין זה קיבלה הוועדה את עמדת משרד החקלאות.

שינוי נוסף שביקש משרד החקלאות לבצע בתקנות נגע לייצוג הולם של חקלאים בוועדות הענפיות. לפי הצעת משרד החקלאות, לוועדות הענפיות יבחרו לפחות 15 מגדלים ולא יותר מ-25 (כאשר 2 מתוכם הם נציגי משרד החקלאות). לאחר הבחירות, במידה ותגיע השרה למסקנה שאין ייצוג הולם למגדלים, יהיה בסמכותה למנות עד 5 מגדלים נוספים לכל ועדה ענפית.

היו"ר שאמה-הכהן טען כי השלמת הייצוג לאחר הבחירות היא הליך לא דמוקרטי. הוא הזהיר כי מינוי של 5 נציגים יכול לשנות משמעותית את יחסי הכוחות בוועדות. היו"ר הציע למשרד החקלאות לבחון אפשרות להבטחת ייצוג למגדלים ממגזרים שיקבע המשרד, באמצעות שמירת מקום ולא באמצעות מינוי שלאחר הבחירות.

דוד ישראלי מעמותת מאבק החקלאים, שלדבריו מייצגת כ-2,000 ממגדלי הפירות מתוך כ-2,500 מגדלים בענף, אמר כי אבטחת הייצוג נועדה לתת בידי שרי החקלאות בעתיד כוח הרבה יותר גדול מזה המצוי בידי השרה כיום. "השר לא צריך להתאמץ הרבה כדי להשיג רוב, אם 2 נציגים הם ממשרדו והוא ממנה עוד 5", טען ישראלי. עוד הוסיף, כי "המועצה היא גוף מיותר לחלוטין. אנחנו רק משלמים לה הון בתור היטלים והרווח שלנו ממנה שואף לאפס". ישראלי ציין כי לפי נתוני משרד החקלאות, תשלום ההיטל שנדרש ממגדל אפרסקים למשל מגיע ל-25% מהרווח שלו. הוא הוסיף כי החברות במועצה היא חובה, בעוד שהחברות במועצת צמחי הנוי (מועצת הפרחים) היא רשות.

מנכ"ל מועצת הצמחים, צבי אלון, הסביר כי כיום נדרשת הוועדה לאשר תקנות שנוגעות לשיפור הליך בחירת הנציגים למועצה. לדבריו, שינויים שנוגעים לגובה ההיטל או להפיכת החברות במועצה לוולונטרית מצריכים תיקוני חקיקה ראשית.

שינוי נוסף שביקש משרד החקלאות לבצע נגע להגבלות על מגדלים שהם תאגידים, כמו קיבוצים, במתן ייפוי כוח למי שראשי להצביע מטעמם. משרד החקלאות ביקש כי תאגיד יוכל לתת ייפוי כוח רק למי שחבר בו, על מנת למנוע מצב שבו מספר קיבוצים ממנים אדם אחד שיצביע מטעמם.

היו"ר שאמה-הכהן ביקש ממשרד החקלאות לבחון צמצום נוסף של האפשרות למתן יפויי כוח. הוא ביקש ממשרד החקלאות למצוא הגדרה מצמצמת יותר, שתקבע למי יוכל התאגיד לתת ייפוי כוח להצביע מטעמו. לנוכח העובדה שמשרד החקלאות מעוניין באישור התקנות במהרה, על מנת שיהיו בתוקף כבר בבחירות הקרובות, ביקש היו"ר שאמה-הכהן ממשרד החקלאות לזרז את בחינת הנושאים שעלו במהלך הדיון, והבטיח כי דיון נוסף בתקנות ייקבע בהקדם.