הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קנט מחדשת את ביטוח האבוקדו לעונת 2011/12


החברה משפרת את התנאים המוצעים בביטוח המורחב. בעשר שנים האחרונות פיצתה קנט את מגדלי האבוקדו בכ- 75 מיליון ₪ ובשנה האחרונה בכ- 3.5 מיליון ₪. מרבית הפיצויים שולמו במסגרת הביטוח המורחב שבו ההשתתפות העצמית נמוכה בצורה משמעותית

מערכת פורטל החקלאות  22-3-2011


בעשר שנים האחרונות פיצתה קנט את מגדלי האבוקדו בכ- 75 מיליון ₪ בגין נזקי טבע ואסונות טבע. בעונה החולפת בלבד פוצו מגדלי האבוקדו בכ- 3.5 מיליון ₪ בגין נזקי הטבע השונים. כך עולה מסיכום נתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. עוד עולה, מהסיכום שנעשה לקראת חידוש ביטוחי פרי האבוקדו לשנת 2011/12, כי מרבית הפיצויים שולמו במסגרת הביטוח המורחב שבו ההשתתפות העצמית נמוכה בצורה משמעותית.

הביטוח של קנט כולל מספר שינויים ושיפורים ובכללם הגדלת סכום השיפוי בהשמדה ובאסון טבע ל- 1,900 ₪ לטון במקום 1,740 ₪ לטון, ובמקרה של הערכת נשר במטע ל- 1,620 ₪ לטון במקום 1,490 ₪ לטון. בהערכת נשר במטע ובהשמדת פרי שנשר החל מחודש נובמבר, נקבעו משקלי מינימום נורמטיביים גם לזנים נאבל וארדיט, וזאת בנוסף לקיים לגבי זן ריד. בנוסף, בביטוח אסונות טבע הופחת השטח המינימאלי בגינו יחושב חוסר יבול והוא יהיה 30 דונם (במקום 50 דונם).

ביטוח בסיסי

כמדי שנה קנט מציעה ביטוח בסיסי אותו רוכשת מועצת הצמחים ענף הפירות, וכן ביטוח מורחב הנרכש ישירות ע"י המגדלים. במסגרת הביטוח הבסיסי כנגד נזקי טבע קבלת פיצוי תהייה רק על יבול ניזוק הגבוה מ- 30% מהיבול הנורמטיבי המבוטח בכלל המטע. על כל היבול הניזוק מעל ל- 30% תהייה השתתפות עצמית של 15% מהנזק. בנוסף, בביטוח הבסיסי כנגד אסונות טבע למטעים מניבים שרכשה המועצה, היבול המבוטח למטע בוגר הינו 1.25 טון לדונם.

ביטוח מורחב

במסגרת הביטוח המורחב אותו מציעה קנט למגדלים הכניסה החברה השנה שורה של שיפורים המיועדים לתת כיסוי מקיף וטוב יותר. במסגרת זו, בביטוח המורחב לנזקי טבע, הפיצוי משולם החל מהנזק הראשון וההשתתפות העצמית היא רק 15% מהנזק (ללא סף כניסה של 30%) ולא יותר מ- 4% מסך היבול המבוטח הנורמטיבי. דמי הביטוח בביטוח המורחב, שבו ההשתתפות העצמית נמוכה יותר, אינם גבוהים ועומדים על 81.25 ₪ לדונם למטע בוגר לפני ההנחה האישית על העדר תביעות. דמי ביטוח אלו כוללים את דמי הביטוח הבסיסי בסך של 24 ₪ לדונם . בנוסף, בביטוח המורחב ניתן להגדיל את היבול המבוטח ליבול הצפוי במטע השנה. הגדלת היבול המבוטח אפשרית רק למגדלים שבחרו לבטח את מטעיהם במסלול המורחב, ותאפשר ביטוח מדויק יותר בתוספת פרמיה נמוכה במיוחד של 20 ₪ לטון. הגדלת היבול המבוטח הינה על כל היבול אותו המגדל צופה שיהיה לו בפועל מבלי להגדיל את גובה ההשתתפות העצמית בביטוח נזקי טבע. כלומר, במקרה של נזק, ההשתתפות העצמית המרבית לעונה תחושב מהיבול הנורמטיבי.

במסגרת הביטוח המורחב לאסונות טבע ניתן להגדיל את היבול המבוטח עד לגובה ממוצע השיווקים של המגדל בארבעת העונות (2009/10- 2006/07), וזאת כדי לבטח את כל היבול אותו מייצר המגדל. הגדלת היבול המבוטח אפשרית למגדלים שיוכיחו שיווק בפועל גבוה מהנורמה המבוטחת בארבע העונות וזאת בתוספת פרמיה נמוכה של 25.40 ₪ לטון.

במקביל, השנה שיפרה קנט את הביטוח המורחב למטעים צפופים והיבול המבוטח בשנות הניבה הראשונות יהיה: שנה ראשונה 0.5 טון לדונם ושנה שנייה 1.0 טון לדונם. בנוסף, מטע צפוף מוגדר כמטע בו נטועים 55 עצים לדונם ומעלה (לעומת 66 עצים לדונם בעונה קודמת). ניתן לרכוש הגדלה לסכומי השיפוי המרביים תמורת תוספת דמי ביטוח של 6 ₪ לדונם למטע מניב ו- 7 ₪ לדונם למטע שאינו מניב.

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, " החורף ואפילו הקיץ בשנים האחרונות הוכיחו לנו שאין נזק גדול יותר ובלתי ניתן לריסון מזה של מזג האוויר ההפכפך הפוקד את מדינתנו. אנו שמחים שיכולנו לעמוד לצד מגדלי האבוקדו המבוטחים ולפצות אותם בסכום כולל של כ- 3.5 מיליון ₪ בעונה החולפת ולמזער את הפגיעה ביכולתם העתידית. העובדה שמרבית הפיצויים שולמו במסגרת הביטוח המורחב מעידה על יעילותו ונחיצותו של הביטוח המורחב, כמעטפת הגנה כוללת ומקיפה לחקלאי".