הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ביהמ''ש הורה על כניסתם המיידית של 27 עובדים זרים לערבה


חיים חבלין, יו''ר הועדה החקלאית ערבה תיכונה: ''נהלי משרד הפנים גורמים באופן ישיר לכך שמכסת העובדים הזרים שהממשלה התירה לחקלאים להעסיק אינה ממומשת במלואה כבר מספר שנים, דבר הגורם נזק כלכלי כבד לחקלאים''

מערכת פורטל החקלאות  23-3-2011


בחודש דצמבר האחרון הגישו 57 חקלאים מאזור הערבה התיכונה באמצעות עורך הדין שי דדוש, עתירה מינהלתית כנגד משרד הפנים, בעניין העובדים הזרים בענף החקלאות. העותרים טענו כי נהלי משרד הפנים אינם סבירים ומערימים עליהם קשיים מיותרים, אשר גרמו להם כבר לנזקים כלכליים כבדים בהיקפים של מאות מליוני שקלים.

בדיון שהתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים בחודש דצמבר האחרון, הוצאו ע"י כבוד השופטת נאווה בן אור, צווי ביניים אופרטיביים, לפיהם על משרד הפנים להשלים לאלתר את המכסה של 45 עובדים זרים שיצאו מישראל מסיבות שונות, זאת עד לתום הדיונים המתקיימים בין ממשלת ישראל לנציגי החקלאים. החלטת השופטת לא מומשה במלואה עד לימים האלה, בחלוף 3 חודשים.

ביום שני האחרון התקיים דיון נוסף בבית המשפט המחוזי בירושלים, בו הורתה השופטת נאווה בן אור למשרד הפנים לפעול בפרק זמן קצר להשלמת המכסה של 27 עובדים זרים, אשר מסיבות שונות סרב משרד הפנים להכניס לארץ במקום החסרים.

במקביל הוחלט להמתין לתוצאות הישיבה בין ממשלת ישראל ובין נציגי החקלאים העתידה להתקיים בתחילת החודש הבא ובמידה ולא תהיינה תוצאות מעשיות לישיבה זו, ישקול ביהמ"ש מתן צווי ביניים לביצוע זיכוי 45 אשרות של עובדים זרים, כפי שביקשו חקלאי הערבה התיכונה.

כמו כן, נדונה משמעות ביטול תקנה 5 (ה) לתקנות הכניסה לישראל ע"י שר הפנים, העתידה לגרום לביטול הנוהל, שאינו מאפשר זיכוי הויזה של עובד שנטש משך 3 שנים. בעניין זה יש להמתין להחלטת בג"צ בדיון שעתיד להתקיים ב- 30.5.11 במסגרת עתירת "קו לעובד".

חיים חבלין, יו"ר הועדה החקלאית במועצה אזורית ערבה תיכונה מברך על החלטת כבוד השופטת נאווה בן אור ואומר, כי החלטתה לאשר את הכנסת העובדים הזרים הינה בעלת משקל רב ומשמעותי לחקלאים בכלל ולעותרים בפרט.

"נהלי משרד הפנים גורמים באופן ישיר לכך, שמכסת העובדים הזרים שהממשלה התירה לחקלאים להעסיק, אינה ממומשת במלואה כבר מספר שנים, ואין מי שמפקח ורואה את הדברים.'' אומר חבלין ''לא ייתכן, כי בכל עונה יערים משרד הפנים קשיים חדשים ואנו נהיה עסוקים בבתי המשפט במקום לעבד את שטחי החקלאות שלנו. הממשלה מדברת יפה על ציונות והתיישבות אך במקום לסייע מסכלת את ההתיישבות החקלאית בערבה, ואנו ממשיכים להלחם על זכויותינו ולקיים ציונות הלכה למעשה. דבר זה אינו מובן לנו''.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן בירך את חבלין וחקלאי הערבה על ההישג והבטיח כי יפעל מול נציגי הממשלה לעשיית צדק עם החקלאים, ולא - יעשה את הכל על מנת שבית המשפט יעשה זאת. ''למרות שרק הערבה לקחה חלק בעתירה, החלטת השופטת היא בבחינת שינוי כיוון ומגמה ותסייע לכלל ציבור החקלאים הסובל מנהלים שרירותיים ומזיקים.'' אמר אבשלום וילן