הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות יתמוך בחקלאים שיעברו לגדל ב''שיטות ירוקות''


כל גידולי הפלפל ותות שדה יעברו לגידול בהדברה משולבת, תוך 3 שנים, כבר מעונת הגידול הנוכחית, במימון המשרד בהיקף של 3.5 מיליון ₪ לשנה. שרת החקלאות אורית נוקד: ''המשרד ימשיך להעניק למגדלים את הידע המקצועי העדכני ביותר, וכן הגדלת הסיוע הכספי, על מנת לתמרץ יותר מגדלים לעבור להדברה ביולוגית''

מערכת פורטל החקלאות  28-3-2011


הדברה ירוקה משולבת בבתי צמיחה בענפי הירקות הנה שילוב בין טיפולים כימיים לבין שימוש בחרקים, המהווים אויבים טבעיים לחרקים המזיקים, במטרה להקטין את השימוש בחומרי הדברה בענפי החקלאות.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר שם לו למטרה, כיעד מרכזי לשנים 2011–2012, להפחית משמעותית את השימוש בחומרי הדברה באמצעות הדברה משולבת. קרי, להגדיל משמעותית את היקף השימוש בהדברה ביולוגית על חשבון הדברה קונבנציונאלית, במסגרת יעד העל של המשרד לחתירה לקראת חקלאות מקיימת.

עד עונת 2010-2009 הדברה משולבת היתה קיימת באופן חלקי רק בפלפל ותות שדה, ונעשתה ללא תמיכה ממשלתית. כאמור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר מעוניין לעודד את הרחבת השימוש בהדברה ירוקה. במסגרת זו, מינה מנכ"ל המשרד ועדת היגוי שתפקידה היה לבחון ולהמליץ בדבר ההיתכנות המקצועית בהרחבת השימוש בהדברה משולבת בגידולי ירקות.

מדו"ח הוועדה שהוגש למנכ"ל המשרד, עולה כי הגידולים בהם ניתן כיום לבצע הדברה משולבת באופן מסחרי הינם פלפל ותות שדה. גידולים נוספים שלגביהם קיימת היתכנות מקצועית, אך לא נבדקו עדיין באופן מסחרי הם עגבנייה, מלפפון וחציל. גידולים אלו יבחנו בעונת הגידול הבאה באמצעות ניסוי שדה על ידי מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד.

הוועדה המליצה בנוסף כי המשרד, באמצעות תמיכה, יעודד מעבר של כל גידולי הפלפל ותות שדה להדברה משולבת, וזאת תוך שלוש שנים החל מעונת הגידול הקרובה.

לאור ממצאי הדו"ח, החליט מנכ"ל המשרד, כי כבר מהעונה הנוכחית 2012-2011, יעודד המשרד כניסה של כל חקלאי הפלפל ותות השדה לתוכנית הדברה משולבת באמצעות תמיכה ממשלתית של כ- 3.5 מיליון ₪ לשנה, לתקופה של עד שלוש שנים.

לאור ההיתכנות המקצועית שמצאה הוועדה להדברה משולבת גם בשלושה סוגים נוספים של ירקות מובילים: עגבנייה, חציל ומלפפון, תימשך פעילות המחקר וניסוי שדה בשלושת הגידולים על ידי המשרד. המטרה הינה לצרף גם אותם תוך שנתיים למסלול של הדברה משולבת.

"הפיכת החקלאות ל"ירוקה" יותר תורמת לא רק בהיבט המקצועי, אלא גם בפן הסביבתי'' אומרת
שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד. ''המשרד ימשיך להעניק למגדלים את הידע המקצועי העדכני ביותר, וכן הגדלת הסיוע הכספי, על מנת לתמרץ יותר מגדלים לעבור להדברה ביולוגית".

לדברי מרים פרוינד, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, משרד החקלאות מחפש בשנים האחרונות דרכים להפוך את החקלאות הישראלית לירוקה ולידידותית יותר כלפי הסביבה. ''השימוש המתמשך בתכשירי הדברה כימיים, גורם לעלייה בעמידות החרקים לחומרים אלה ולהפחתה ביעילותם. פיתוח הממשק של הדברה משולבת מהווה את אחד מאבני היסוד בהפחתת השימוש בחומרים כימיים".