הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו''ר ועדת הכלכלה יזם תיקון לתקנות מועצת הצמחים


התיקון מחזק את כוחם של החקלאים במושבים ובמשקים הפרטיים. הוועדה אישרה את תקנות מועצת הצמחים ולפי יוזמת היו''ר. לכל מגדל יהיה קול אחד בבחירות ועוד 50% מחלקו היחסי בענף

מערכת פורטל החקלאות  28-3-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה דיון שני בתוך שבוע בתקנות מועצת הצמחים. הדיון התקיים על רקע הליך בחירת הנציגים הבאים של המגדלים במועצת הצמחים ובמועצות הענפיות, שצפוי להתחיל בקרוב. זאת לאחר שבישיבה הקודמת ביקש היו"ר שאמה-הכהן הבהרות בנושאים של ייצוג הולם של כלל המגדלים במועצה ובוועדות הענפיות וכן דרש לבחון הגבלות על תאגידים במתן ייפוי כוח למצביע מטעמם.

בדיון הציג משרד החקלאות מספר שינויים בתקנות, בהתאם לדרישת הוועדה מהדיון הקודם. הוועדה אישרה את הצעת המשרד בנושא מתן ייפוי כוח לנושא משרד משרה בתאגיד. במקרה כזה הוגדר נושא משרה כ"דירקטור, חבר ועד הנהלה, מנכ"ל, מנהל עסקים ראשי, מזכיר, גזבר או מרכז משק". לפיכך נקבע כי קיבוץ או תאגיד בענף יוכל לתת ייפוי כוח להצבעה מטעמו רק למי שנכללו ברשימה.

באשר לנושא הייצוג ההולם של המגדלים במועצה החליטה הוועדה לקבל את ההצעה של משרד החקלאות, לפיה אם נוכח השר שהרכב נציגי המגדלים בוועדות הענפיות לא נותן ביטוי הולם לייצוג המגדלים מהקבוצות השונות – הוא יכול להוסיף למועצה 5 נציגים מבין אותן קבוצות. הוועדה אף קיבלה את הצעת היו"ר, לפיה הנציגים שיתווספו יהיו מבין אלה שעמדו לבחירות, אך לא קיבלו את מספר הקולות הדרוש על מנת להיבחר למועצה.

על מנת לחזק את כוחם של המגדלים הקטנים במושבים ובמשקים הפרטיים הציע היו"ר שאמה-הכהן לשנות תקנה נוספת, שאותה לא ביקש משרד החקלאות לשנות. היו"ר שאמה-הכהן הציע כי לכל מגדל יהיה קול אחד ועוד 50% מחלקו היחסי בענף. למרות שבמשרד החקלאות הביעו הסתייגות מכך, הוועדה קיבלה את ההצעה.

היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי אין בכוונתו לכפות את הנושא על המשרד וכי אם המשרד יבקש לקיים דיון מחדש בתקנות, ויציע חלופה אחרת לפתור את נושא הייצוג ההולם, הוא יעלה אותה לדיון בוועדה.