הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק החלב אושר פה אחד בכנסת


החוק שיזם שר החקלאות לשעבר שלום שמחון, מגדיר את מחירי מוצרי הענף, וקובע כי שיווק חלב יהיה מייצור מקומי בלבד או מיבוא שהותר. יעקב בכר, מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר: ''החוק יביא לייצוב הענף והגנה על יצרני החלב הישראלים מפני איומים מבחוץ ויגן על המחירים לצרכנים'' שייקה דרורי מנכ''ל מועצת החלב: זהו יום חג לצרכנים ולענף החלב בישראל''

מערכת פורטל החקלאות  29-3-2011


על רקע העלייה החדה במוצרי החלב בחודשים האחרונים, אישרה אמש (ב') הכנסת את חוק החלב שנועד לפתח, לייעל ולבסס את משק החלב בישראל, תוך הבטחת איכות ובטיחות ייצור החלב ושיווקו, וכן להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו במחירים נאותים. בכך הושלם מהלך שהחל לפני כשלוש שנים, ביוזמת שר החקלאות, שלום שמחון.

לדברי השר שמחון (שקיבל לפני כשבועיים את הסמכויות בכל הנוגע לענף החלב, עד תום בדיקת מבקר המדינה בשאלה האם קיים ניגוד עניינים בעיסוק השרה אורית נוקד בענף, בשל מגוריה בקיבוץ שפיים) ''החוק מאוזן ויחזק את הענף. הוא משרת הן את טובת הרפתנים באמצעות הבטחת רווחיותם, והן את טובת הצרכנים, ובנוסף יבטיח תנאים הולמים לפעילות המחלבות''.

ענף החלב הוא ענף חקלאי רב חשיבות, המוערך בשווי של 8.5 מיליארד שקל. עקב מאפייניו הייחודיים, זהו אחד משני הענפים החקלאיים היחידים שנותרו כענפים מתוכננים על כלל היבטיהם - יצור על-פי מכסות, פיקוח על מחירים וכיו"ב.

על אף מורכבותו, נעדר ענף החלב עד היום כמעט לחלוטין בסיס חוקי מסודר לפעילותו. משטר המכסות עוגן בחקיקת חירום שדינה להתבטל, ואילו היבטים נרחבים של התכנון בענף, אינם מעוגנים כלל בחוק. ליקויים אלה עוררו קשיים מתמידים שסיכנו את יציבותו ואת משטר התכנון ההכרחי לקיומו, וחייבו שינוי חקיקתי שיצור בסיס מסודר ומלא להיבטי התכנון שלו.

חוק החלב מגדיר את ייחודיות השיווק של מוצרי חלב וקובע כי שיווק חלב ומוצריו בישראל יהיה מייצור מקומי בלבד, או מייבוא שהותר. כמו כן, מגדיא החוק את נושא קביעת מחירים ומקבע את מחיר המטרה (המחיר למגדל עבור ליטר חלב), דבר המהווה תקדים המבטיח את הרווחיות עבור החקלאים. באף אחד מענפי החקלאות השונים המחיר ליצרן אינו מעוגן בחקיקה.

החוק מעגן את פעילותה של מועצת החלב כגוף המופקד על יישום התכנון בענף החלב, מעניק לה את הסמכויות הנדרשות לשם כך וקובע מסגרת של בקרה ופיקוח על פעולותיה.

''השלמת עבודת החקיקה הוסיפה לספר החוקים של מדינת ישראל חוק ציוני, צרכני, חברתי וסביבתי'' אומר שייקה דרורי, מנכ''ל מועצת החלב. ''הסדרת פעילות הענף מבטיחה יציבות ההספקה של מלוא המגוון האיכותי של מוצרי החלב, במחירים סבירים לצרכן, משמרת את הריאות הירוקות בפריפריה הישראלית ומאפשרת המשך פיתוח של תעשיית החלב הישראלית – כטובה בעולם!".

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל בירך את מקדמי החוק וציין כי את חשיבותו הגדולה. "במציאות של היום כאשר ענף החלב עובר לידיים פרטיות החוק יביא לייצוב הענף והגנה על יצרני החלב הישראלים מפני איומים מבחוץ וכן על המחירים לצרכן''

עבור הרפתנים יצרני החלב, מוסיף בכר, יבטיח החוק כי יהיה רוכש לתוצרתם, ימנע מצב בו אין פיקוח על כמות החלב המיוצרת לשווקים או גלי ייבוא שיסכנו את המערכות של ייצורו, בשל החלטות פוליטיות או אחרות. בנוסף יגן החוק על שוק החלב כולו ללא העדפה של מחלבה זו או אחרת. לצרכנים תובטח אספקה רציפה ובטוחה של חלב ומוצריו, מחיר הוגן לאורך שנים ללא פערי תיווך לאורך שרשרת שיווק החלב וכמובן, אספקה של חלב כשר בפיקוח מתמיד.

דרורי ובכר הודו למוביל החוק, השר שלום שמחון, לפקידי משרד החקלאות ולכל מי שעסקו במעשה החקיקה בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ כרמל שאמה הכהן וח"כ אופיר אקוניס לפניו, וציינו כי גיבוש החוק נעשה תוך הידברות פורייה בין כל בעלי העניין בענף החלב – רפתנים, תעשיינים, ארגוני הצרכנים וגורמי הממשלה.