הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ילדים מאמצים עצים - מיזם ילדי הגן למען העצים


משרד החקלאות ומרכז דע-גן משיקים מיזם מיוחד בגני הילדים. שיתוף הפעולה הניב תוכנית מיוחדת לחינוך ילדי הגן להיכרות עם עצים בסביבת הגן, בהם עצי נוי ופרי, טיפוח הקשר עם עצים, הבנת חשיבותם והגנה עליהם. המיזם החדש החל לפעול בימים אלה במאות גנים בכל רחבי הארץ

מערכת פורטל החקלאות  30-3-2011


על ה"עץ הנדיב" בוודאי שמעתם, תרומתו לאדם היא כה רבה, מיום היוולדו ועד יום מותו. העצים הינם הייצור החי בעל המימדים הגדולים ביותר ובעל משך חיים הארוך ביותר. נמצא אותם בכל סביבה ובכל גן ילדים. העצים מהווים זכר לעבר, סמל ההווה ותקווה לעתיד. אך כשחושבים על ה"עץ הנדיב", לרוב חושבים על חורשה או יער, כאשר למעשה, דווקא העץ העירוני הוא בעל יכולת הענקה מיוחדת לציבור הרחב ולסביבה. הוא מעשיר את הסביבה בחמצן לנשימה קולט פחמן דו-חמצני, סופח את הפיח, מצל על המדרכה, הוא משמש כבית לציפורים, פרפרים ויצורים רבים אחרים ועוד.

פקיד היערות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שם לו ליעד להגן על עצי ישראל, אשר חשיבותם ותרומתם היא רבה, ובעיר במיוחד. מתוך ההבנה הזו, ומתוך הכרה בתועלות הרבות הנוספות שהעצים מעניקים לנו החליטו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שהדרך הטובה ביותר לשמור על העצים שלנו, היא חינוך הדור הצעיר - ילדי גן חובה וטרום חובה. על כן יזם המשרד תוכנית מיוחדת לחינוך ילדי הגן להכרת עצים והגנה עליהם, בשיתוף עם משרד החינוך - מרכז דע-גן, המרכז הארצי לקידום מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה בחינוך הקדם יסודי באוניברסיטת בר-אילן.

שיתוף הפעולה הניב תוכנית מיוחדת לחינוך ילדי הגן להיכרות עם עצים בסביבת הגן, בהם עצי נוי ופרי, טיפוח הקשר עם עצים, הבנת חשיבותם והגנה עליהם. המיזם החדש החל לפעול בימים אלה במאות גנים בכל רחבי הארץ. במסגרת הפעילות, שתימשך עד סוף השנה הזו וגם בשנה הבאה, מכירים הילדים את העצים שבסביבת הגן, לומדים לזהות אותם ועוד.

במסגרת מערך הפעילויות לומדים הילדים על העץ מהשורשים ועד לצמרת, לומדים על העץ כסביבת חיים, מודדים אותו, לומדים על חשיבותו ותרומתו לסביבה, לומדים להכיר את השתנות העץ על פני עונות השנה, יוצרים ציורים, כרזות ומצגות לעצים שנבחרו על ידי ילדי הגן ועוד. התוכנית מאפשרת גם לגננות ולילדים להציע רעיונות לפעילויות שונות של ילדי הגן עם העצים. הפעילויות מועברות למרכז דע גן לבקרה ולמשוב מקצועי של פקיד היערות. בסוף השנה יוצגו חלק מהפעילויות במצגות ובפוסטרים בכנס השנתי של מרכז דע-גן לעוסקים בחינוך הקדם יסודי שיתקיים על ידי מרכז דע גן בחודש יולי באוניברסיטת בר אילן.

היקף הילדים שנוטלים חלק מהפעילות ומושפעים ממנה גדול: 200 גנים, בכל גן כ- 30 ילדים. לכל ילד כזוג הורים ושני זוגות של סבא וסבתא, כך שמדובר כבר על אלפי אנשים. מעגל ההשפעה הגדול הנו הנבט של שנת הלימודים תשע"א, ויהווה המשך לפעילות בעתיד.

כל הגנים המשתתפים במיזם קבלו ערכה ממשרד החקלאות להעברת הנושא, שכוללת מדריך עצי ארצנו, כרזות, חוברות ועוד, שישמשו ככלי לימודי.

שרת החקלאות ופיתוח הכפר, אורית נוקד אומרת כי בכוונתה להרחיב את התוכנית בשנה הבאה למספר רב יותר של גנים, ''ובכך להבטיח שיותר ילדים יהיו מודעים לא רק ליופיים של העצים, אלא בעיקר לחשיבותם האקולוגית ותפקידם המהותי בשמירה על הסביבה הירוקה שלנו".

 "עתיד העצים טמון בילדינו, ועתיד ילדינו תלוי בשמירה על העצים'' אומר פקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, ישראל גלון. ''אם נשכיל ללמדם על תרומת העץ וחשיבותו לסביבה, נבטיח שהעצים שסביבנו ילוו אותנו עוד שנים רבות, גם בנוף העירוני ובכלל. אני תקווה שבעתיד אם יזם ירצה לכרות עץ בשביל להקים קניון או לסלול כביש חדש, יהיה מי שישאל האם באמת יש בכך צורך. אם הצלחנו בשנות השבעים להנחיל את היחס הראוי לפרחי הבר בארצנו עכשיו זה הזמן לתת יחס דומה, לפחות, לעצי הבר והתרבות בסביבתנו הקרובה, לפני שיהיה מאוחר, כי העתיד, כפי שאמר יאנוש קורצק, טמון בחינוך, ואנו מוסיפים בחינוך לזרוע חיטה ולנטוע עצים, לטפח אותם ולהגן עליהם".