הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סקר: הישראלים אוגרים לשעת חירום שמן, אורז, טונה וסוכר


סקר של משרד התמ''ת מגלה מהם המוצרים שאנו שומרים במלאי הביתי. בין 25% ל -37% מקרב משקי הבית אינם מחזיקים כלל במלאי של מוצרי יסוד בסיסיים (שמן, קמח, אורז, סוכר ודומיהם), ואילו כ- 90% ממשקי הבית אינם מחזיקים במלאי של מוצרי יסוד הרלבנטיים למשקי בית עם ילדים קטנים, כגון: מזון לתינוקות וחלב עמיד

מערכת פורטל החקלאות  30-3-2011


מינהל מחקר וכלכלה ערך מיפוי ראשוני של מלאי מוצרי מזון בסיסיים שמחזיקים משקי הבית בישראל.

חשיבות מיפוי כזה היא בקבלת תמונה של כמות המלאי ומשך הזמן שבו מוצרי יסוד שנאגרו במשקי הבית יכולים להספיק לצריכה במצבי חירום לאומיים הנובעים מגורמים שונים, בהם: אסונות טבע, מצבי חירום בטחוני או רפואי, שבהם לא ניתן לספק מוצרים באופן שוטף, עקב ניתוק דרכי התחבורה והתקשורת ובידוד של אזור גיאוגרפי נתון או של מדינה כולה. כדי למנוע מחסור במוצרים חיוניים, בעיקר: מוצרי מזון, בתקופה כזו, נדרשת היערכות מוקדמת ברמת משקי הבית הבודדים מתוך מודעות אישית ומשפחתית לנושא מלאי מוצרים לשעת חירום.

מניתוח הסקר עולים שני הממצאים העיקריים הבאים:
  • שמן ואורז לצד טונה וסוכר הם מוצרים ששיעור גבוה יחסית ממשקי בית מחזיקים בהם במלאי: 74.5%, 70.6%, 69.5% ו- 68.5% בהתאמה, ואילו קפה וקמח (65.9% ו-64.8% בהתאמה) וכן בשר קפוא ותה (62.8% כל אחד), מוחזקים בשיעור נמוך יותר, ולעומתם: שמרים, חלב עמיד ומזון לתינוקות מוחזקים בשיעור הנמוך ביותר מבין מוצרי היסוד המוחזקים במלאי במשק הבית: 27%, 11.5% ו-9.1% בהתאמה.


  • טווחי הזמן שמלאי המוצרים שבמשק הבית יוכל להספיק לצריכה, נאמד בזמן שבין 2 שבועות (חלב עמיד ומזון לתינוקות) ועד ל- 4 שבועות (לגבי מוצרי היסוד הנזכרים לעיל, האחרים).



משרד התמ"ת מופקד על משק המדינה ותפעולו בעתות חירום. במשרד פועלת רשות המזון המחזיקה במלאי מוצרי מזון בסיסיים ברמה שתאפשר לספק את דרישות האוכלוסייה בשעת חירום.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה מבהיר שמעבר למלאי מוצרי היסוד המוחזק ברמת המדינה, הכרת היקף מלאי מוצרי המזון הבסיסיים המצוי במשקי הבית היא חשובה, שכן עשויה להשפיע על תכנון המדיניות הרצויה של החזקת מלאי ברמת המדינה וברמת הפרט.

ההנחה היא שרוב משקי הבית אכן מחזיקים מלאי של מוצרי מזון בסיסיים, בהתייחס להתנסות ולהיסטוריה האישית (של פרטים) והלאומית של ישראל.

עם זאת, לעיתים הרמה הנמוכה של החזקת מלאי מוצרי מזון לשעת חירום נובעת מתפוגת הזמן המרבי שניתן להשתמש במוצר עקב בעיות של טריות וכיוצ"ב.

מהניתוח עולה שחלק לא מבוטל ממשקי הבית אינם מחזיקים כלל במוצרים הנחשבים כחיוניים במלאי. כך נמצא שבין 25% ל -37% מקרב משקי הבית אינם מחזיקים כלל במלאי של מוצרי יסוד בסיסיים (שמן, קמח, אורז, סוכר ודומיהם), ואילו כ- 90% ממשקי הבית אינם מחזיקים במלאי של מוצרי יסוד הרלבנטיים למשקי בית עם ילדים קטנים, כגון: מזון לתינוקות וחלב עמיד.

בהתייחס לתקופה שבה נערך הסקר: ספטמבר 2010 - תקופת החגים שבה משקי בית נוטים להגדיל את הצריכה, יתכן שהתוצאות שנתקבלו לגבי כמויות המלאי, הן אף מוטות כלפי מעלה, ובאופן רגיל, כמויות מוצרי היסוד המוחזקות במלאי במשקי הבית, עשויות להיות אף נמוכות מאלו שנמצאו בסקר.

ממצאים נוספים: משפחות עם ילדים, ומתוכן- משפחות עם ילדים עד גיל 3, וכן משקי בית של דתיים וחרדים נמצאו מחזיקים במלאי של רוב סוגי המוצרים שנבחנו יותר ממשקי בית אחרים. משקי בית בפריפריה מחזיקים במלאי של רוב מוצרי היסוד בשיעור גבוה מזה של משקי בית במרכז.