הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חוק אכיפה סביבתית אושר בכנסת


החוק מגדיר ''כללי משחק'' חדשים ולפיו אף גורם במדינה לא יהיה חסין יותר מפני פיקוח ואכיפה סביבתיים ולא יתאפשר יותר למזהמים להתחמק מאחריותם למפגעים סביבתיים בחסות החוק. בכך, לדברי המשרד להגנת הסביבה, תשתפר משמעותית יכולת האכיפה הסביבתית ותמנע פגיעה בבריאות הציבור ורווחתו

מערכת פורטל החקלאות  31-3-2011


חוק אכיפה סביבתית שיזם המשרד להגנת הסביבה, אושר במליאת הכנסת, ויכנס לתוקפו בתחילת אוגוסט 2011.

החוק מחיל סמכויות פיקוח של המשרד גם על המדינה ומוסדותיה, בעיקר בנוגע לצה"ל וגופי הביטחון (להם יקבע נוהל אכיפה נפרד). כמו כן, החוק מרחיב את סמכויות המפקחים, בין היתר בסמכות להיכנס לכל מקום, ליטול דוגמאות ולערוך מדידות, לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה סביבתית, וכן לערוך חקירות.

החוק מגדיר 'כללי משחק' חדשים ולפיו אף גורם במדינה לא יהיה חסין יותר מפני פיקוח ואכיפה סביבתיים ולא יתאפשר יותר למזהמים להתחמק מאחריותם למפגעים סביבתיים בחסות החוק. בכך, לדברי המשרד להגנת הסביבה, תשתפר משמעותית יכולת האכיפה הסביבתית ותמנע פגיעה בבריאות הציבור ורווחתו.

"החוק החדש הוא חלק ממדיניות כוללת של המשרד לנקוט אפס סובלנות כלפי מזהמים'' אומר השר גלעד ארדן. ''לדאבוני, נתקלנו לא אחת במקרים בהם גופי מדינה שונים מתחמקים מקבלת אחריות על הזיהום שהם יוצרים ולא מאפשרים למפקחי המשרד לעשות עבודתם כנדרש. יש להבהיר, כי בכל הנוגע לגופים ביטחוניים כמו הצבא, מפעלים ביטחוניים, המשטרה ושאר גופים בעלי אופי פעילות מבצעי ומודיעיני רגיש, פעילות האכיפה תתבצע בכפוף לסייגים שנקבעו תוך התחשבות במאפייני פעילותם המיוחדים ובצורך לשמור על אבטחת מידע''.

עיקרי הצעת החוק:

1. הרחבת סמכויות פיקוח ואכיפה, כך שיהיו נתונות למפקחי המשרד הסמכויות הבאות:

סמכויות פיקוח:
סמכות לדרוש מכל אדם להזדהות בפני המפקח
לדרוש מכל אדם למסור למפקח כל ידיעה או מסמך רלבנטי לעבירות סביבתיות
לערוך מדידות או ליטול דגימות של חומרים, ולמוסרם למעבדה.
כניסה לכל מקום, ובלבד שלא יכנס למקום מגורים, אלא על פי צו של בימ"ש.
סמכויות אכיפה
המחייבות חשד שבוצעה עבירה, טרם הפעלתן:
לחקור כל אדם הקשור לעבירה סביבתית
לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה סביבתית
לבקש מבית משפט צו חיפוש
סמכות לעכב אדם עד לבוא שוטר
אם קיים חשש שאותו אדם יימלט או שזהותו אינה ידועה.

2. הצעת החוק קובעת כי החוק יחול על המדינה, כלומר למפקחי המשרד תהיה אפשרות להפעיל סמכויות פיקוח ואכיפה כלפי גופי המדינה השונים, וביניהם מערכת הביטחון והצבא. המשמעות היא שהמשרד להגנת הסביבה יוכל לאכוף עבירות סביבתיות המבוצעות במערכת הביטחון.