הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה אישרה הקמת מערך הגנות על המצוק החופי


עלות המערך לאורך 13.1 ק''מ, באזורים מאוכלסים ובאתרים ארכיאולוגיים, נאמדת בכחצי מיליארד שקלים. ההגנה על המצוק החופי תקטין את הסיכון לפגיעה בחיי אדם ורכוש, תגדיל את מספר חופי הרחצה הנגישים לציבור, תגן על אתרי עתיקות לאומיים המצויים לאורך המצוק (אפולוניה ותל אשקלון), ותסייע במניעת אבדן של אדמות מדינה

שלומית קידר, פורטל החקלאות  3-4-2011


הממשלה אישרה הבוקר הקמת מערך הגנות בים וביבשה לעצירת התמוטטות מצוק חוף הים התיכון, בעלות של כחצי מיליארד ש"ח.

ההחלטה גובשה על ידי צוות בין משרדי בראשות משרד ראש הממשלה, בהמשך למדיניות הממשלה כפי שאושרה באפריל 2010.

ההגנה על המצוק החופי תקטין את הסיכון לפגיעה בחיי אדם ורכוש, תגדיל את מספר חופי הרחצה הנגישים לציבור, תגן על אתרי עתיקות לאומיים המצויים לאורך המצוק (אפולוניה ותל אשקלון), ותסייע במניעת אבדן של אדמות מדינה.

על פי ההחלטה, תוקמנה הגנות משולבות לאורך 13.1 ק"מ מתוך כלל אורך המצוק, באזורים מאוכלסים ובאתרים ארכיאולוגיים. זאת באמצעות הזנות חול לחופים, הקמת שוברי גלים וייצוב מדרון המצוק. את ההגנות יקימו המדינה, הרשויות המקומיות ומנהלת ייעודית שתוקם לצורך כך.

לאורך חוף הים התיכון קיימים כ-45 ק"מ של מצוקים, הנמצאים בסכנת התמוטטות, בעיקר בערים נתניה, הרצלייה ואשקלון. מדובר בתהליך טבעי, המואץ על ידי שינויים אקלימיים ופעולות הנעשות על ידי האדם, כגון הקמת מרינות. על-פי הערכות מומחים, צפוי המצוק לאבד כ- 50 מטרים מרוחבו במהלך 50-100 השנים הבאות.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן: "השיקום וההגנה על מצוקי החוף ירחיבו את שטחי החוף שיישארו פתוחים לציבור ויאפשרו שימוש בטוח יותר בשטחי המצוק".

"קיבלנו היום החלטה חשובה. מדובר בבעיה לא פשוטה מאחר שהתמוטטות המצוק היא תהליך מתמשך וודאי'' אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. ''אחרי שנים רבות של התעלמות מהבעיה, הממשלה הזאת פועלת ומשקיעה מאות מיליוני שקלים כדי למנוע את התמוטטות המצוקים, למנוע פגיעה בחיי אדם ולאפשר לציבור להשתמש בבטחה בחופי ישראל".