הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שקתות בשטחי המרעה סביב הכנרת ימנעו זיהום מקורות מים


במסגרת החיפוש אחר פתרונות למניעת זיהום מקורות מים הטבעיים, מצאו חוקרי מו''פ צפון כי הצבת שקתות במקומות מועדפים להגמעת עדרים כתחליף לנחלים ומעיינות, תתן מענה להשקייתם, וכך תמנע את זיהום מקורות המים מהפרשות בע''ח. את התכנית להצבת השקתות מוביל המשרד להגנת הסביבה בשיתוף משרד החקלאות וארגונים שונים

שלומית קידר, פורטל החקלאות  3-4-2011


תוכנית מקיפה למניעת זיהום מקורות מים על-ידי בקר במרעה באגן ההיקוות של הכנרת, מקודמת בימים אלה באמצעות הצבת שקתות בשטחי המרעה של הבקר.

בשטחי המרעה סובב הכנרת ישנם כ- 40,000 ראשי בקר המייצרים כ- 400,000 טון הפרשות בשנה. זיהום מקורות המים נגרם מהפרשות הבקר בשטחי מרעה, בנחלים, במעיינות ובערוצים המובילים לכנרת.

במסגרת חיפוש פתרונות למניעת זיהום מקורות המים הטבעיים, נערך במו''פ צפון מחקר בן 5 שנים שבדק דרכים להרחקת הפרות ממקורות המים. לצורך כך התקינו החוקרים על צוואר הפרות קולרים הנושאים מכשירי איתוראן (GPS) שעקבו בכל 5 דקות במשך שבועיים אחרי מסלול הרעייה של הפרות ובדקו לאיזה ערוצי נחל הן מגיעות.

"לאחר שהבנו את הרגלי המרעה של הפרות, הקמנו שקתות יזומות במקומות בהן הפרה נוהגת לרעות" מסביר ד"ר עמית דולב ממו"פ צפון, "מיד התברר שהפרות מעדיפות את המים הנקיים שבשקתות על פני המים בנחלים, כך בעצם הצלחנו להקטין את השימוש בנחל ובאופן ישיר הקטנו את זיהום המים"

את התוכנית מוביל המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף משרדי ממשלה וארגונים שונים ביניהם: משרד החקלאות, רשות המרעה, רשות המים, אגודות מים, מנהלת הכינרת, ארגון מגדלי הבקר לבשר, מגדלי הבקר ומנהל מקרקעי ישראל.

במסגרת התוכנית יערך באזור הכנרת מיפוי מקיף במשך חצי שנה של שטחי המרעה, גבולות וגודל השטחים, מספר בעלי חיים, מעמד השטחים (ממ"י, קק"ל, רט"ג, צה"ל) ועוד. התוכנית תבצע סקירה ומיפוי של משאבי המים בשטחי המרעה באזור הכנרת, נחלי אכזב, נחלי איתן, בארות, קידוחים, מאגרים, אגני ניקוז הנחלים וסימון משאבי המים העלולים להזדהם בעקבות המרעה.

התוכנית שתבוצע על ידי "אתגר א. הנדסה בע"מ". תקבע את פריסת הצנרת והשקתות באזור סובב הכנרת ובחינת אפשרות אספקת מים על-בסיס קווי המים הקיימים או על בסיס צנרת חדשה ואת אומדן עלות הביצוע הנשרד להצבת מקורות המים החלופיים.