הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הושלמה הזזת דרך הפטרולים של צה''ל לקו הגבול עם ירדן


דרך הפטרולים ששימשה את צה''ל עד לשנת 2010 הועברה למיקומה הייעודי על קו הגבול בין ירדן לישראל, כפי שהוגדר בהסכם השלום בין שתי המדינות בשנת 1994. ההעברה ''שחררה'' את השטח הכלוא שבין דרך הפטרולים הישנה לקו הגבול - סה"כ 1,368 דונם המתאימים לעיבוד חקלאי ומאפשרים קליטת מתיישבים חדשים

מערכת פורטל החקלאות  4-4-2011


ביום ראשון התקיים טקס לציון סיום פרויקט הזזת דרך הפטרולים אל קו הגבול עם ירדן. הטקס התקיים על גבעת התצפית מעל המאגר החדש בפארן, במעמד ראש המועצה עזרא רבינס ואלוף פיקוד דרום האלוף טל רוסו. כעת,  יוכשר  השטח שהתפנה לעיבוד חקלאי ויאפשר קליטת משפחות חדשות במושב פארן.

פרויקט הזזת דרך הפטרולים אל קו הגבול עם ירדן הוא פרויקט משותף לקק"ל, מועצה אזורית הערבה התיכונה, משרד הביטחון, משרד החקלאות ורשות ניקוז ערבה, ונועד להעביר את דרך הסיורים ששימשה את צה"ל עד לשנת 2010 למיקומה הייעודי על קו הגבול בין ירדן לישראל, כפי שהוגדר בהסכם השלום בין שתי המדינות בשנת 1994.

פרויקט זה 'שחרר' את השטח הכלוא שבין דרך הפטרולים הישנה לקו הגבול. גודל השטח נע בין 140 מ' ועד ל- 400 מ' ואורכו 7.5 ק"מ - סה"כ 1,368 דונם המתאימים לעיבוד חקלאי ומאפשרים קליטת מתיישבים חדשים.

בשנת 1968 הונחו שדות מוקשים לאורך הגבול בין ירדן לישראל, אך לא באזור פארן. למרות זאת, במפות המטיילים מסומן האזור כחשוד כולו במיקוש. הנחת העבודה של צה"ל הסתמכה על אזהרה זו, ועד לשנת 2010 שימשה את צה"ל דרך הפטרולים הישנה שעברה סמוך לשדות מושב פארן, בשל חשש ממוקשים הטמונים בנחל ערבה. זאת למרות שבשטחי פארן אין ולא יכולים להיסחף מוקשים לא מדרום ולא מצפון. לאחר שבצה"ל שוכנעו שאכן כך הם פני הדברים הוכרז השטח האמור כפנוי ממוקשים.

במהלך שנת 2010 גויס תקציב ודרך הפטרולים הועברה למיקומה על קו הגבול, נבנתה תעלת ניקוז מזרחית והוקמו גדר ושער מזרחי לירדן, המשמש מעבר להפעלתם של 5 קידוחי מים על ידי חברת 'מקורות'.

אלוף פיקוד הדרום האלוף טל רוסו ופמלייתו ביקרו באזור שבין צופר לעין יהב שם הוצגו בפניהם תוכניות ניקוי שדות המוקשים והזזת דרך השלום והמערכת מזרחה שמתכוננת ל-2013, וכן באזור ג'בל ח'ופירה שם הוצגה בפניהם תוכנית פינוי מוצבים והפיכתם לפרויקטים תיירותיים.