הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מכה לענף הלול בעקבות מגיפת הניוקאסל


נזקים בהיקף של מעל 30 מיליון שקל בעקבות השמדת עופות והטלת סגר על 70 משקים. בעקבות ההתפרצות הקודמת של המגיפה ב-2007 הוקמה ועדה שהגישה שורה של המלצות, שאינן מיושמות בין השאר בשל פרישת האחראים על התחום בשירותים הוטרינרים. לא צפוי מחסור במוצרי בשר העוף וביצים לקראת חג הפסח

מערכת פורטל החקלאות  4-4-2011


התפרצות מחלת הניוקאסל בענף הלול גורמת לנזקים כבדים בענף. עד כה פגעה המחלה ב-70 משקי עופות וגרמה לנזקים כבדים למגדלים שנאמדים בלמעלה מ-30 מיליון שקל, בגלל הצורך בהשמדת הלהקות והטלת סגר על המשקים.

מחלת הניוקאסל הינה מחלה בעלת השפעה כלכלית בלבד ואין בה סכנה לבריאות הציבור. טיפול נחוש במחלה הכרחי בכדי למנוע התפשטותה למוקדים נוספים וע''מ שלא לפגוע בהמשך היצוא של מוצרי עוף וחומר רבייה מישראל. למרות הנזקים שנגרמו למגדלים, לא יהיה מחסור במוצרי בשר העוף וביצים לקראת החג.

מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן נפגש עם שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד, במטרה לזרז את תשלום הפיצויים למגדלים שנפגעו עקב השמדת העופות במשקים שלהם. שרת החקלאות הבטיחה כי השירותים הוטרינרים והמשרד יעשו כל מאמץ שהפיצויים ישולמו למגדלים עד ערב החג. כמו כן פנה כהן למנכ"ל משרד החקלאות וביקש ממנו לקיים דיון דחוף בהשתתפות נציגי המגדלים על מנת להתמודד עם הדברת המחלה בשיתוף המגדלים.

בעקבות ההתפרצות הקודמת של מגיפת הניוקאסל בשנת 2007 הוקמה ועדה בראשות איציק בן דוד סמנכ"ל משרד החקלאות שהגישה שורה של המלצות לטיפול במקרים דומים בעתיד. ההמלצות אומצו על ידי הנהלת משרד החקלאות אך למרבה הצער הן לא יושמו ואינן מיושמות, בין השאר בשל פרישת האחראים על התחום בשירותים הוטרינרים. בפגישה שקיים כהן עם מנכ"ל משרד החקלאות ביקש ממנו לפעול ליישום מלא של המלצות הועדה ולמינוי מהיר של מנהל לשירותים הוטרינרים ומחליפים למנהלים הבכירים שפרשו מהשרות.

לדברי מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן, על פי מדיניות השירותים הוטרינריים מוטל סגר על משקי עופות ברדיוס של 3 ק"מ ממשק שבו יש התפרצות של המחלה למשך 30 יום. הסגר גורם לפגיעה קשה לעוסקים בענף. הנזקים העקיפים אינם מכוסים כיום על ידי הממשלה או בתוכניות הביטוח מאחר והם לא נפגעו לכאורה באופן ישיר. ''המגדלים הנפגעים כתוצאה מהוראה שלטונית ניזוקים שלא באשמתם והמדינה צריכה למצוא דרך לפצות אותם על הנזקים. או לחילופין לדאוג לביטוח הולם כדוגמת ביטוח אסון טבע למגדלים ולעוסקים בענף.''

כהן מביע תקווה שהמגיפה תפסק וניתן יהיה לחזור לשגרה. הוא קורא למגדלים לחסן את העופות על פי הנחיות השירותים וטרינרים, לשמור על רמת בטיחות ביולוגית גבוהה ולהקפיד על כל הנחיות השרות באזורי הסגר על מנת לעצור את התפשטות המחלה.