הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה הקצאה של 500 מגוואט למתקנים סולריים


ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות אישרה אתמול (א') את הצעת ההחלטה של שר התשתיות הלאומיות, ובה אישרור מכסת ייצור של 500 מגה ואט מאנרגיה סולארית. משרד האוצר מתכוון לערער על ההחלטה, בטענה כי סבסוד החשמל הסולרי במתקנים אלו איננו כלכלי. השר ארדן: ''הפכתם את זה לוועדה לריסוק אנרגיות מתחדשות''

מערכת פורטל החקלאות  4-4-2011


בתום דיון סוער אישרה אתמול (א') ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות את הצעת המחליטים של משרד התשתיות הלאומיות, לפיה צפויה רשות החשמל לאשרר מכסות סולריות בהיקף של 500 מגוואט, באמצעות מתקנים גדולים לייצור חשמל המחוברים לרשת ההולכה. כמו כן, קובעת ההצעה כי יקודם ייצור אנרגיה הן במתקנים סולריים והן מביו גז וביו מסה.

ההצעה אושרה ברוב של ארבעה תומכים, בהם המשרד להגנת הסביבה מול שלושה מתנגדים - בראשם משרד האוצר, אשר הודיע כי יערער על ההחלטה בקרוב.

הצעת המחליטים אושרה בישיבתה של מליאת רשות החשמל ביום 24.1.2011 אך הוקפאה מיד לאחר מכן, על ידי נציגי משרד האוצר במליאת רשות החשמל, בטענה כי סבסוד החשמל הסולרי במתקנים אלו איננו כלכלי. חוות דעת שגובשה באגף הכלכלה במשרד להגנת הסביבה גורסת כי נתוני האוצר אינם לוקחים בחשבון עלויות סביבתיות רבות, וכי בפועל מדובר בהשקעה כלכלית למשק.

השר ארדן תקף את עמדת האוצר ואמר כי ''הוועדה הוקמה כדי לקדם אנרגיות מתחדשות ולהסיר חסמים, כי התחייבנו לעולם להגיע ל-10% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2020. הפכתם את זה לוועדה לריסוק אנרגיות מתחדשות''.

במשרד התשתיות מדגישים, כי הצעת המחליטים נועדה להסיר חסמים ולאפשר את ביצוע החלטות הממשלה לגבי יעד של 5% ב-2014 ו-10% יצור חשמל מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2020. יש לציין כי מדיניות המשרד, כפי שפורסמה בפברואר 2009, קבעה במפורש העדפה להתקנת מתקנים סולאריים על גגות בפריפריה בפרט, ועל גגות מבני ציבור בכלל הארץ. ההצעה מתייחסת גם לבחינת ההסדרה באזור יהודה ושומרון ביחס להקמת מתקנים לייצור חשמל המחוברים לרשת החלוקה, על היבטיה השונים.

בנוסף, מאפשרת ההחלטה לכל מי שפועל בתחום הסולארי לתכנן את פעילותו לטווח הארוך, דבר הבא לידי ביטוי בהחלטה, בסעיף המאפשר לרשות החשמל להמשיך ולקבוע תעריפים לאנרגיה סולארית - זאת בנוסף למכסות אשר אושרו עד כה. עמדת משרד התשתיות הלאומיות קובעת כי הסדרה מותנית תעריף וזמן ללא מגבלת מכסה עתידית, עתידה למנוע עצירה מוחלטת וחוסר ודאות לגביי ההסדרה העתידית של טכנולוגיות אלו.

כמו כן קובעת החלטת המציעים, סעיף הקובע כי המשרד להגנת הסביבה יציג תכנית מפורטת אשר תכלול את הפוטנציאל הממשי בתחום ייצור החשמל מביו גז וביו מסה, ואת התכנון לפריסת המתקנים השונים לא יאוחר מחודש אוקטובר 2011. ההצעה כוללת גם הנחייה לרשות החשמל לקבוע את התעריפים לייצור חשמל ממתקני רוח וביו-מסה, זאת על מנת לקדם ייצור החשמל בטכנולוגיות אלה.

לאחר אישור ההצעה, יפעלו משרדי הממשלה בשיתוף על מנת להגשים את מטרות החלטות הממשלה על פי המתווה המפורט, אשר צפוי לדברי משרד התשתיות להוסיף לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל, להיטיב עם הסביבה ולהוות מנוף לצמצום הפערים, חיזוק היישובים ויצירת מאות מקומות עבודה חדשים.

שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו: ''הצעת ההחלטה עוסקת בהסרת חסמים שעד כה לא נמצא להם פתרון. אנחנו מבטיחים הקצאת מכסה נוספת של לא פחות מ – 100 מגוואט, בתעריף המתאים ביותר לצרכן הישראלי. חבל כי במקום בו משרד התשתיות הלאומיות מקדם תעסוקה כחול לבן – מוביל משרד האוצר לפיטורי אלפי עובדים.''