הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחל הקישון זוהם בשמנים שמקורם בבתי זיקוק


הגשמים העזים הציפו את מיכלי הסערה של מפעל בתי זיקוק בחיפה. רשות נחל הקישון דורשת להגדיל לאלתר את נפח אוגר החירום ולהצטייד במערכות שאיבה מספקות להחזרת הנגר העילי המתאסף בתעלות ניקוז במפעל, על מנת למנוע גלישתם לנחל קישון ולהחזירם למכלי איסוף בטיפול בשפכים

מערכת פורטל החקלאות  7-4-2011


הגשמים העזים שירדו באזור חיפה והצפון בתחילת השבוע גרמו לזיהום נחל הקישון עקב גלישת שמנים מינרלים בשטח בתי זיקוק חיפה. מי הגשמים גרמו להצפת מיכלי הסערה בבתי הזיקוק, וכ-45 אלף קוב של מים מעורבים בשמנים הוזרמו לנחל הקישון וגרמו לזיהום.

מיכלי הסערה נועדו לקלוט את המים הזורמים בשטחי המפעלים, וכך מוחדרים אליהם גם שמנים ושאריות דלקים מהשטח. באירועי מזג אוויר קיצוניים, מתמלאים מכלים אלה ועולים על גדותיהם, ובתי הזיקוק נאלצים לרוקן אותם ישירות לנחל, בלי שעברו טיפול במתקן טיהור השפכים.

לאחר שהמפעל הודיע על כוונתו לרוקן את מיכלי הסערה, שגדשו בעקבות הגשמים העזים, הגיעו למקום מפקחת זיהום ים במשרד להגנת הסביבה, ופקח רשות נחל הקישון.

לבקשת רשות נחל הקישון, נדרשו בתי הזיקוק להפעיל נוהל חירום, ובמקביל - נפרשו חסמים למניעת התפשטות הדלקים לאורך הנחל. החוסמים נפרסו בגשר ההסתדרות, בגשר הרכבת ובגשר יוליוס סימון, ונערכה שאיבה של שכבת השמן הצפה. פעולות אלה הצליחו למזער את הנזק האקולוגי לנחל.

פקח רשות נחל הקישון, אלון בן מאיר, עקב ופיקח במשך הלילה על פעילויות עצירת הזיהום ומניעת התפשטותו לנחל. מבדיקתו בשעות הבוקר של יום שלישי 6/4/2010, לא נראו כל סימני דלקים ושמנים בגדות הנחל, אך נתגלו סימני דלקים על פני המים.

לדברי מנכל"ית רשות נחל הקישון, שרון נסים: "רשות נחל הקישון סבורה כי יש להיערך באופן המיטבי לאירועי חירום מסוג זה, ודורשת לאלתר להגדיל את נפח אוגר החירום ולהצטייד במערכות שאיבה מספקות להחזרת הנגר העילי המתאסף בתעלות ניקוז במפעל, על מנת למנוע גלישתם לנחל קישון ולהחזירם למכלי איסוף בטיפול בשפכים".

ברשות נחל הקישון מציינים, כי בעקבות תגובתם המהירה של צוותי החירום בבז"ן, נמנע נזק אקולוגי חמור יותר לנחל קישון המשתקם בשנים האחרונות.