הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''משאבת חרקים'' מצילה את החסה של פסח


המשאבה שפותחה במכון להנדסה חקלאית במרכז וולקני מצליחה להוריד מעלים ירוקים כמו החסה את השימוש בחומרי הדברה עד 70%. המערכת מורכבת מזרועות הידראוליות המונחות על הטרקטור. בחלקו האחורי של המפוח ישנו שק רשת הלוכד את החרקים שלא הושמדו במערכת המפוחים ומוציאם מחוץ לחממה

מערכת פורטל החקלאות  11-4-2011


העם היהודי אוהב לשאוב ולנקות לכבוד פסח. עכשיו, השואב לא פוסח גם על החסה. לא מדובר בהתקף ניקיון חדש, אלא בשיטה שפותחה במכון וולקני להפחתת חומרי הדברה המעלימה את החרקים. המרור שלנו פחות מר כאשר מורידים ממנו 70% מחומרי ההדברה.

"משאבת החרקים" שפותחה במכון להנדסה חקלאית במרכז וולקני מצליחה להוריד מעלים ירוקים כמו החסה את השימוש בחומרי הדברה עד 70%. בניסוי שנערך בחממות של חברת "חסלט" שבאזור יתיר נמצא כי 70%-80% סוגים שונים של חרקים נשאבו באמצעות המערכת ונלכדו בתוך שק הרשת. מערכת זו עובדת ביעילות רבה בשני משקים. (בכמהין, ובעין הבשור) ואחוזי ההצלחה זהים.

הירקות שמככבים על שולחן הסדר כמו: החסה, הכוסברה והפטרוזיליה סובלים מנזקים שנגרמים על ידי חרקים מסוגים רבים וצורכים חומרי הדברה רעילים באופן קבוע ובכמות גבוהה. האקלים החם מאפשר להם להתפתח בנוחות בעלי החסה ובעלי תבלין אחרים. המגבלות על הריסוס הכימי מצד גורמי השוק בארץ ובאירופה מאלצים את החקלאים להפחית את הריסוס, אך עם זאת הם נדרשים לעמוד בדרישות המחמירות של הכשרות שאינן מגלות סלחנות כלפי חרקים.

על הממצאים מוסיף רפי רגב, מהנדס במכון להנדסה חקלאית במרכז וולקני: "שטח הפנים הרחב של החסה ועלי התבלין סופח אליו חומרי הדברה בכמות גבוהה. מערכות לשאיבת חרקים בתבלינים ירוקים לא רק תסייע בהפחתת השימוש בחומרי הדברה, אלא גם תחסוך משמעותית בעליות של חומרי הדברה ובידיים עובדות. בתבלינים ירוקים ישנה דרישה גוברת לתוצרת ללא חרקים, לכן הדברה ביולוגית באמצעות חרקים טורפים הנשארים במוצר לאחר הקטיף מחייב אמצעי משלים. מכאן החשיבות הרבה למציאת הפתרון של טכנולוגיית הדברה אחרת''

מערכת השאיבה מורכבת מזרועות הידראוליות המונחות על הטרקטור. בחלקו האחורי של המפוח ישנו שק רשת הלוכד את החרקים שלא הושמדו במערכת המפוחים ומוציאם מחוץ לחממה. פיתוח זה נתגלה כיעיל גם בטיפול במזיק בעייתי בשם "טריפס" שאיים לחסל את גידולי העירית. החרק נתגלה באזורי הבשור, הנגב, הבקעה והגליל והוא עמיד בפני חומרי הדברה.