הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טכנולוגיה ישראלית בארה''ב - מידע בסמארטפון בקניית בשר בסופר


מערכת ''אותנטיקה'' של מעבדת בקטוכם הישראלית המבוססת על שימוש במאגר DNA של פרות, תאפשר לאמריקאים לצלם את הסטייק באייפון ולעקוב אחר המסלול שעשה מהמשק החקלאי ועד לרשתות השיווק. הצרכנים בישראל יוכלו להנות מהטכנולוגיה המתקדמת לאחר אישור חוק מאגר ה-DNA שעבר בקריאה טרומית בועדת הכלכלה של הכנסת

מערכת פורטל החקלאות  13-4-2011


חברת המזון "סיסקו", אחת מספקיות הבשר הגדולות בארה"ב, תשתמש במערכת "אותנטיקה" של מעבדת בקטוכם הישראלית, כדי לאפשר לצרכנים ברחבי אמריקה לצלם בעזרת הסמארטפון את הברקוד שעל כל סטייק או פיסת בשר ולקבל מידע על מקור הבשר עד רמת הפרה והמשק ממנו הם הגיעו.

לדברי גיא עברון, מנהל פרויקט אותנטיקה, השרות מתאפשר על ידי טכנולוגיה המבוססת על שימוש במאגר די.אן.איי של פרות. הדי.אן.איי שייחודי לכל פרה נאסף מהעדרים ומתורגם לברקוד. מאחר וה-די.אן.איי ייחודי לכל בעל חיים, סריקה של הברקוד בכל עת מאפשרת לזהות את הפרה ולעקוב אחר המסלול שהיא עשתה מהמשק החקלאי ועד לרשתות השיווק.

את הברקוד אפשר לקרוא בעזרת מכשירי הסמארטפון ולקבל ללא המתנה את כל המידע הדרוש לצרכן בשקיפות מלאה. בנוסף פרויקט אותנטיקה מאפשר לחברות להיאבק בתופעות של זיוף מוצרים, כשלצרכנים ניתנת האפשרות לוודא שהם רוכשים בשר של סיסקו ולא של יצרן שמשתמש בשמם.

עברון מוסיף ששיתוף הפעולה עם חברת סיסקו נוצר במסגרת הצגת הטכנולוגיה בכנס רודאו השנתי של טקסס. במהלך הכנס גורמי ממשל מארה"ב החלו בבדיקה לגבי אפשרות של שימוש ממשלתי במעקב גנטי אחר הבשר. לדבר חשיבות רבה מאחר וחברות הענק בארה"ב משווקות כמויות עצומות של בשר בכל אמריקה הצפונית ושדרוג המערך הטכנולוגי של בטיחות המזון, ימנע פגיעה באוכלוסיה במקרים שיש צורך לזהות מזון מקולקל ולאסוף אותו מהחנויות בהן הוא הופץ.

עברון מוסיף שכנס "יוסטון טקסס" נערך במשך חודש ומבקרים בו מעל 2 מיליון איש, כך שאנו מצפים לשיתופי פעולה נוספים עם ארה"ב. אך קהל היעד שעבורו פותח הפרויקט הם הצרכנים בישראל שרגישים לעניין הכשרות ובעזרת הטכנולוגיה יוכלו לוודא שהבשר הגיע ממשחטה כשרה.

כדי לאפשר בישראל את המערך שחברת סיסקו יוזמת בארה"ב, יש להמתין לאישור חוק מאגר הדי.אן.איי שעבר בקריאה טרומית בועדת הכלכלה של הכנסת. לאחר שהחוק יעבור גם הישראלים יוכלו להנות מהטכנולוגיה.