הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחיר הסחר הלא חוקי: קנס של 16 אלף ₪ על החזקת 16 חוחיות


בית משפט השלום בקרית גת גזר קנס בסך 16 אלף שקלים על נאשם שנתפס לפני כשלוש שנים כשברכבו 16 חוחיות שנלכדו מהטבע. בנוסף קבע ביהמ''ש קנס ע''ת בסך 30,000 ₪. במקרה נוסף שנידון אתמול, נאשם שהורשע בציד לא חוקי של 6 חוגלות נקנס בסכום של 9,000 ₪ לצד התחייבות ע''ס 20,000 ₪ למשך שנתיים

מערכת פורטל החקלאות  13-4-2011


בית משפט השלום בקרית גת גזר אתמול קנס בסך 16,000 שקלים על אדם שנתפס לפני כשלוש שנים, ובמכוניתו נתפסו 16 חוחיות - ציפורי שיר מוגנות, שהסחר בהן אסור בחוק. לצד הקנס הגבוה הוסיף השופט איל באומגרט התחייבות על תנאי למשך שנתיים, בסך 30 אלף שקלים נוספים.

המקרה אירע בחודש מאי 2008, כאשר מתנדבי מג"ב מתחנת אשקלון איתרו בסמוך לצומת הודיה רכב שנראה נטוש. לאחר שהוזמן למקום חבלן שפרץ את הרכב, נמצאו בתוכו 16 חוחיות, חלקן דחוסות בתוך שק רשת וחלקן מתעופפות בתוך הרכב הסגור. למקום הוזעקו פקחי רשות הטבע והגנים, שהחלו בחקירת המקרה. לאחר שאותר בעל הרכב הוחלט להגיש נגדו כתב אישום בעבירות של סחר לא חוקי בערכי טבע מוגנים. החשוד טען להגנתו כי לא לכד את הציפורים בעצמו אלא "רק" רכש אותן. בית המשפט ראה כאמור את המעשה בחומרה וגזר עליו את העונש הכבד: קנס של 1,000 ₪ עבור כל חוחית שנמצאה ברשותו.

עו"ד אוריאל ברששת, התובע בתיק מטעם רשות הטבע והגנים: "השופט קיבל את טענותינו כי רכישה של 16 חוחיות והחזקה בהן היא רכישה של כמות מסחרית, המלמדת כי הנאשם ביקש לסחור בחוחיות שהחזיק, וכי לאור כך נדרשת ענישה מרתיעה. החוחיות הן ציפורי בר, שמקומן בטבע ולא בכלוב או ברכב של מאן דהו, ועונשים גבוהים הן הדרך היחידה להוריד את המוטיבציה של העבריינים לחפש את הרווח הכלכלי על חשבון הטבע של כולנו. את ההצלחה יש לזקוף לקובי סופר וליעד לינג, פקחי רשות הטבע והגנים שחקרו את המקרה, וכמובן שלשיתוף הפעולה עם כוחות הביטחון בכלל, ומג"ב אשקלון בפרט, שזיהו את העבירה והזעיקו למקום את הפקחים".

בפסק דין נוסף שנתן אתמול השופט באומגרט בבית משפט השלום בקרית גת, נגזר על נאשם בציד 6 חוגלות קנס בסך 9,000 שקלים, במסגרת הסדר טיעון אליו הגיע הנאשם עם רשות הטבע והגנים.

החוגלות הן ציפורים מוגנות והציד שלהן אסור, אך הנאשם וחבר נוסף נתפסו 'על חם' על ידי ניידת משטרה שהוזעקה לאזור. נהג הרכב הוא זה שהודה ונקנס במסגרת עסקת הטיעון, כאשר העונש נקבע תוך התייחסות לעובדה שמדובר בציד מורשה מזה 35 שנה ללא כל עבירות קודמות. הנאשם השני לא הודה במעשה ובית המשפט מינה לו סנגור ציבורי, לאחר שתובעי רשות הטבע והגנים הצהירו בפני ביהמ"ש כי הכוונתם להגיש נגדו כתב אישום ואף לדרוש מאסר בפועל במקרה שיורשע.

רוני מלכא, הממונה על אכיפת החוק ברשות הטבע והגנים: "מדובר בגזרי דין חשובים ואנחנו מקווים כי הם יסייעו לנו גם בהמשך בהחמרת הענישה כנגד עבריינים סביבתיים. מדובר באנשים אשר מבקשים להרוויח כלכלית על חשבון הטבע, ורק על ידי קנסות גבוהים ניתן יהיה לדכא את התופעה החמורה של סחר בחיות בר".