הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אלפי דונמים של שדות מוקשים יפונו בערבה


אלפי דונמים של שדות מוקשים ושל שטחים החשודים במיקוש, יפונו בחודשים הקרובים על ידי פיקוד הדרום ויתווספו לטובת ההתיישבות, החקלאות והתיירות בערבה. בסה''כ קיימים בישראל 197 אלף דונם של מוקשים. מפקד הנדסה של פיקוד הדרום: ''ההישג המשמעותי והחשוב ביותר זו ההתיישבות. במבחן התוצאה, מדובר בעוד משפחות שיתיישבו בערבה התיכונה''

מערכת פורטל החקלאות  26-4-2011


ערבים לערבה: אלפי דונמים של שדות מוקשים ושטחים החשודים במיקוש צפויים "להזדכות" בדרום עוד בחודשים הקרובים, כך מוסר היום דובר צה''ל. שחרור השטחים מהמוקשים כבר החל לפני מספר חודשים על-ידי כוחות ההנדסה של פיקוד הדרום. השטחים יתווספו לטובת ההתיישבות, החקלאות והתיירות בערבה.

השטחים שהפיקוד עמל לפינויים נמצאים בעיקר באזור הערבה, שרבים ממרחביו חשודים במיקוש מסוג נ"א (נגד אדם). בין המרחבים המפונים: 55 קילומטר של נחל ערבה ממרחב מושב יטבתה ועד פארן, 5,000 דונם בערבת סדום , 2,600 דונם במרחב מושב פארן, 1,000 דונם במרחב מושב עידן. כמו-כן נבחנים שטחים נוספים לשחרור באזור יישוב חצבה ובאזור היישוב עין יהב. בחצבה מדובר על פינוי מוקשים יחידים לטובת הרחבת היישוב, ובעין יהב מדובר בשחרור של כ-1,000 דונם.

"התרומה של הפינוי אדירה", אומר מפקד הנדסה של פיקוד הדרום, אלוף-משנה אילן סבג. “קודם כל זה ביטחון האזרחים וכוחותינו. שנית, שיפור היכולות הביטחוניות של צה"ל, ושלישית, ההישג המשמעותי והחשוב ביותר, זו ההתיישבות. במבחן התוצאה, זה עוד משפחות שיתיישבו בערבה התיכונה".

בפיקוד דרום מעריכים כי כעת נמצאים כ-71 אלף מוקשי נ"א באזור הערבה, ומוקשים נגד טנקים (נ"ט) בודדים. המוקשים הונחו באזור הגבול עם ירדן בשלהי שנות ה-60, טרם חתימת הסכם השלום. פינוי המוקשים המסיבי צפוי להוריד את כמותם, אך בשלב זה עדיין לא ברור בפיקוד בכמה בדיוק. ההערכה היא שתוך כדי העבודה בשטח, יתגלו מוקשים ישנים נוספים. בסך-הכל קיימים בישראל 197 אלף דונם של מוקשים, נכון להערכת צה"ל במרץ 2010.

בתוך כך בצה"ל בוחנים הכנסת אמצעים חדישים עד שנת 2013, שישפרו את יכולות זיכוי שטחי המיקוש בארץ.

לפני כשלושה שבועות הסתיים פרויקט הזזת דרך הפטרולים אל קו הגבול עם ירדן, אשר נועד להעביר את דרך הסיורים ששימשה את צה"ל עד לשנת 2010 למיקומה הייעודי על קו הגבול בין ירדן לישראל, כפי שהוגדר בהסכם השלום בין שתי המדינות בשנת 1994.

הפרויקט המשותף לקק"ל, מועצה אזורית הערבה התיכונה, משרד הביטחון, משרד החקלאות ורשות ניקוז ערבה, 'שחרר' את השטח הכלוא שבין דרך הפטרולים הישנה לקו הגבול. גודל השטח נע בין 140 מ' ועד ל- 400 מ' ואורכו 7.5 ק"מ - סה"כ 1,368 דונם המתאימים לעיבוד חקלאי ומאפשרים קליטת מתיישבים חדשים.

 
              תיעוד של פינוי מוקשים באזור הבקעה. עריכה: ירדן בן עמי