הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


סיכום פעילות מועצת גפן היין לשנת 2010


סיכום בציר 2010 עומד על 46.5 אלף טון ענבים, לעומת בציר 2009 שעמד על כ- 44 אלף טון. יחד עם זאת, ב- 2010 נכנסו לניבה 3,700 ד' מנטיעות 2007, ואלה אמורים היו לתת יבולים גבוהים הרבה יותר. הדבר נובע בעיקר מתהפוכות מזג האוויר. המועצה לגפן היין בישראל מעבירה את סיכום הפעילות של השנה האחרונה עם מבט אל העתיד

המועצה לגפן היין בישראל  27-4-2011


לכורמים וליקבים שלום,

פסח חלף עבר לו, הכרמים בהתעוררות ואנחנו כאן, במועצת גפן היין, מעבירים אליכם את סיכום הפעילות של השנה האחרונה עם מבט אל פעילותנו בעתיד.

בציר 2010
סיכום בציר 2010 עומד על 46.5 אלף טון ענבים, לעומת בציר 2009 , שעמד על כ- 44 אלף טון. אך אל תתנו למספרים לבלבל אתכם: ביבול הכללי אמנם נרשמה עלייה, אך יש לזכור כי ב- 2010 נכנסו לניבה 3,700 ד' מנטיעות 2007 , ואלה אמורים היו לתת יבולים הרבה יותר גבוהים. היבול אם כן נמוך מהמצופה, והדבר נובע בעיקר מתהפוכות מזג האוויר.

חומר ריבוי והיקף הנטיעות
ב- 2010 ניטעו כ- 6,000 ד', כאשר רוב חומר הריבוי הגיע מצרפת. לאחרונה נקלט במשתלות השונות בארץ חומר ריבוי נוסף מצרפת, והוא מיועד לנטיעות 2011 . הגיעו כ- 250,000 מ' כנות וכ- 190,000 מ' זנים. המגמה של היחידה להגנת הצמח ולביקורת במשרד החקלאות היא לאסור הבאת חומר מחו"ל כאשר יהיה בארץ חומר ריבוי נקי מווירוסים.

מענקי נטיעה ומענקי שנטוע
כזכור, משרד החקלאות הכיר בענף היין כענף חקלאי - גידול יין. במסגרת זו יעניק המשרד גם השנה מענקי נטיעה לכורמים. קיימת אפשרות לקבלת מענקי שנטוע גם בגין כרמים שייעקרו עקב הווירוסים.

מיזם הווירוסים
בימים אלה ייערך דיון ראשון עם החוקרים הפועלים במחקר הווירוסים. החוקרים יציגו במסגרת הדיון מסקנות ביניים מעבודות המחקר שערכו. כשיהיה בידינו החומר - נפרסמו.

תקצוב המחקר
לאחר הפסקה של שנתיים חזרה המועצה לתקצב מחקרים בכרם היין. בישיבה שקיימנו, בהשתתפות נציגי משרד החקלאות, נציגי היקבים והכורמים, הוחלט על ארבעה נושאים מרכזיים שבהם יתמקד המחקר ב- 2011 : השקיה ודישון בכרם, הגנת הצומח, שיפור החיוניות, הפוריות ואריכות חיי הכרם וכן שיפור איכות הענבים ליין. בסוף דצמבר 2010 יצא מטעם המועצה 'קול קורא' בנושא זה, ובתחילת אפריל האחרון ישבה ועדת השיפוט כדי לבחור, מתוך המחקרים שהוגשו בארבעת הנושאים המרכזיים, את אלה המתאימים ביותר לשנה זאת.

קידום מכירות של יין כחול-לבן בחו"ל
במסגרת ההכרה בענף היין כענף חקלאי לכל דבר הקציב משרד החקלאות, לשנים 2010 ו- 2011 , מיליון ש"ח לצורך קידום מכירות של יין בחו"ל. סכום זה מתחלק על שתי השנים ומועבר ליקבים. אני מעריך שלקראת סוף 2011 יצא מטעם משרד החקלאות 'קול קורא' לקד"מ 2012 , מה שיאפשר לנו להגדיל את תקציב הקד"מ.

היקב המשפחתי לאן?
מועצת גפן היין פנתה למשרד החקלאות בבקשה להכיר גם ביקב המשפחתי ('יקב בוטיק') כענף חקלאי. לאחר מספר פגישות שקיימנו עם מנכ"ל המשרד יוסי ישי, ועם האחראית על התכנון רותי פרום, הוחלט להקים צוות שיבנה תוכנית (“פרוגרמה"), על פיה יוגדר יקב משפחתי כענף חקלאי. לאחר שתוכנית זאת תאושר במשרד החקלאות, היא תופנה למינהל מקרקעי ישראל ורשויות התכנון, כדי להטמיעה גם שם. אין ספק שהדרך בעניין זה עוד ארוכה, אך את הצעד הראשון עשינו.

תמיכות בענף היין
בימים אלה הונחה על שולחן המועצה עבודה שהוזמנה על ידינו מ עופר זקס, נציג משרד החקלאות בקהילה האירופית. ביקשנו ללמוד על רמת התמיכות בענף היין במדינות האיחוד, כדי שנוכל לבוא איתן לאוצר ולהציג את דרישתינו בנושא.

"דרכי יין" - תיירות יין ביישראל
בימים אלה סוכם בין המועצה לבין משרד התיירות על הכנת עבודה למען קידום תיירות היין בישראל. העבודה תכלול מיפוי יקבים בכל הארץ על פי שישה אזורים וכן פילוח אזורי על פי 'אשכולות' - חבילות תיור לאנשי המקצוע ולקהל הרחב. התוכנית תכלול הכנת מסלולי טיול, חופשות יין ודגש על טעימות והכרת ענף היין הישראלי מקרוב. חבילות התיור יתורגמו בעתיד לשפות נוספות.

הסדרת ענף היין
כידוע, ענף היין 'חוסה' תחת שני משרדי הממשלה חקלאות ותמ"ת. לאחרונה, עם כניסתה של ח"כ אורית נוקד לתפקיד שרת החקלאות, וכניסתו של ח"כ שלום שמחון לתפקיד שר התמ"ת - ובשל היכרותם ותמיכתם בענף, אנו רואים הזדמנות להסדרתו. ולמה כוונתנו? בעיקר לעדכון תקנים לתוויות, מיפוי אזורי היין, ייצוג רשמי ליין כחול-לבן, קידום היין הישראלי בשוק המקומי, בייצוא ועוד.

תעודות משלוח: סוף להסדרה
כידוע, בשנים עברו הנפיקה המועצה תעודות משלוח בין הכורמים ליקבים, בהתאם להוראת צו הפיקוח על מצרכים ושירותים. הצו הנ"ל בוטל יחד עם צווים נוספים, ובשל כך אין באפשרות המועצה להמשיך ולהנפיק תעודות משלוח אלו. למען הסר ספק, אין באמור לעיל כדי לגרוע מחובת הוצאה של תעודות משלוח על פי כל דין.

ביטוח נזקי טבע + ביטוח רב סיכונים
קנט הוציאה השנה את הפוליסה הרגילה לביטוח נזקי טבע, ובנוסף, לראשונה, היא מאפשרת לכורמים לבטח בביטוח משלים - ביטוח רב סיכונים. ביטוח זה מכסה במקרה של אסון טבע גם את הכרם עצמו. פרטים באתר שלנו, או ישירות בקנט.

ולסיכום,

לפנינו עוד עבודה רבה לקידום הענף והצעדתו אל דרך המלך, ואני מאמין כי אנו בכיוון הנכון. ברצוני להודות לכל העושים במלאכה - הכורמים והיקבים התומכים לכל אורך הדרך. בלעדיכם כל זה לא היה קורה. תודה מיוחדת למלי מזכירת המועצה וליו"ר צבי אלון.

ולבסוף, זכרו: בכל שאלה או בעיה - אנחנו כאן.

שתהיה לנו עונה מוצלחת - לחיים!
צחי דותן