הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בג''ץ הוציא צו על תנאי להקפאת הרפורמה בתעשיית הביצים


זאת לבקשת עתירת ארגוני בעלי החיים, עד לאכיפת חוק צער בע''ח בלולי התרנגולות. משרד החקלאות התבקש לנמק בתוך 90 יום מדוע לא יותקנו ללא דיחוי התקנות בנושא תנאי החזקתן של תרנגולות מטילות, כמתחייב מחוק צער בעלי-חיים

מערכת פורטל החקלאות  28-4-2011


שופטי בג"ץ רובינשטיין, פוגלמן ועמית הוציאו צו על תנאי בעתירת ארגוני בעלי החיים נגד הרפורמה בתעשיית הביצים, אשר מורה למדינה לנמק בתוך 90 יום "מדוע לא יותקנו ללא דיחוי תקנות בנושא תנאי החזקתן של תרנגולות מטילות, כמתחייב מחוק צער בעלי-חיים". הוצאת צו על תנאי נחשבת כאינדיקציה ממשית לקבלת העתירה. כמו כן, השופטים הותירו בעינו את צו הביניים המקפיא את מימוש הרפורמה בתעשיית הביצים.

הרפורמה בתעשיית הביצים, במסגרתה ייבנו מחדש לולי התרנגולות בהשקעה ממשלתית בגובה 350 מיליון ₪, מוקפאת מזה שנה וחצי בשל עתירת ארגוני בעלי החיים, הדורשת לקבוע סטנדרטים מינימליים להחזקת התרנגולות בתקנות לחוק צער בעלי-חיים.

בעקבות העתירה ניסח משרד החקלאות טיוטת תקנות, אשר מציעה להקים במסגרת הרפורמה כלובי סוללה לתרנגולות. התקנות הוגשו לאישור הועדה שש פעמים במהלך השנה, אך נתקלו בהתנגדות של ח"כים מכל קצוות הקשת הפוליטית.

לטענת העותרים משרד החקלאות לא פעל בתום לב כאשר הגיש שוב ושוב לוועדה את אותן התקנות מבלי להתאימן לסטנדרטים בינלאומיים מקובלים ולדרישות חברי-הכנסת. "אין זה חוקי לכלוא תרנגולת בכלוב שאינו מאפשר לה לפרוש כנף ואף לא לעמוד זקוף. למרבית הצער, משרד החקלאות ממשיך להביא בפני הוועדה שוב ושוב את אותן תקנות, שאינן מקובלות על חברי הכנסת בהיותן נמוכות מכל סטנדרט אחר שנקבע בעולם ומנוגדות לחוק צער בעלי-חיים הישראלי".

נוכח דברים אלו ביקשו העותרים מבית-המשפט שיוציא צו על-תנאי בעתירה. בית-המשפט, שעד כה הסתפק בהודעות עדכון שהגישה המדינה מפעם לפעם, נענה לבקשה והוציא את הצו המבוקש.

בהצעת התקנות של משרד החקלאות יוצאו מבני הלולים הישנים מתוך היישובים החקלאיים לאזורים ייעודיים, שם יוקמו לולים גדולים ומודרניים. בלולים אלה יוכפל שטח המחייה של כל תרנגולת מטילה כדי להתאימו לתקן האירופאי - מ-350 סמ"ר ל-550 סמ"ר. בעתיד, לאחר שייבנו הלולים החדשים, ניתן יהיה אף להרחיב את המבנים ולאפשר לכל תרנגולת שטח מחייה של 750 סמ"ר

"הסיבה להתנגדות חברי ועדת החינוך היא שמדובר בתקנות שמאפשרות את המשך ההתעללות בתרנגולות", נכתב בהודעת עדכון שהגישו העותרים לבג"ץ באמצעות עו"ד מיכאל ספרד ועו"ד יוסי וולפסון. "הן מאפשרות הקמת כלובים חדשים מסוג שאסור בהקמה באיחוד האירופי מזה תשע שנים. למעשה, עוד תשעה חודשים גם כלובים קיימים באיחוד האירופי שהם בסטנדרט זה ייסגרו".

העימותים בין משרד החקלאות לנציגי ארגוני בעלי החיים ומגדלי העופות החריפו בחודשים האחרונים. במשרד החקלאות טוענים כי הרפורמה נועדה לאפשר שיפור משמעותי במצב הגידול של העופות וברווחתם, תוך התחשבות בהשקעה הכלכלית הנדרשת מהחקלאים בשדרוג הלולים החדשים.

בנוסף, במשרד מאשימים את נציגי הארגונים בהכשלת קידום התקנות וטוענים, כי השהיית הרפורמה גורמת סבל לתרנגולות החיות. במשרד הציגו בדיונים האחרונים מחקרים בהם הקמת לולי עופות מעוף יקרה ביותר מ-30% מהקמת הלולים החדשים.