הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חמישית ממיני הצמחים בישראל נמצאים בסכנת הכחדה


האזורים בהם מרוכז המספר הגדול ביותר של מינים ''אדומים'' - השרון והגליל העליון. בישראל 2288 מיני צמחי בר, שישית ממספר מיני הצמחים בכל יבשת אירופה. בימים אלה יצא לאור ''הספר האדום - צמחים בסכנת הכחדה בישראל''

מערכת פורטל החקלאות  28-4-2011


באירוע שהתקיים אתמול בגן הבוטני של אוניברסיטת ת"א השיקה רשות הטבע והגנים את הכרך השני והאחרון "הספר האדום" של צמחי הבר בישראל. באירוע נטלו חלק כותבי הספר- פרופ' אבי שמידע, דר' גדי פולק ודר' אורי פרגמן ספיר, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים דר' יהושע שקדי ומכובדים נוספים. מלבד המשך רשימת הצמחים אשר נמצאים בסכנת הכחדה מכיל הכרך השני מפות וטבלאות מסכמות, מנתח את האזורים המאוימים ביותר ומציע כיווני פעולה לעתיד.

סה"כ ישנם בישראל 414 צמחי בר בסכנת הכחדה, אשר מהווים כ-18% מכלל מיני הצמחים במדינה. בתוך הרשימה גם מינים שייתכן שכבר נכחדו לחלוטין מנופנו, ובעיקר מדובר במינים אשר נכחדו בעקבות אבדן בתי הגידול הלחים מאז הקמת המדינה.

גם כיום בית הגידול המאוים ביותר הוא מקווי המים, כאשר כ-30% מכלל המינים האדומים בארץ תלויים בבית גידול זה. מבין המינים המאוימים ביותר היום ניתן למצוא את האירוס, ש-75% ממיניו נמצאים בסכנת הכחדה (12 מתוך 16), ואת הסחלב, אך גם צמחים מוכרים ונפוצים יותר בעבר - כמו המרווה והגומא.

האזורים בהם ניתן למצוא את המספר הרב ביותר של המינים הנדירים, הם אזור השרון (118 מינים), הגליל העליון, עמק החולה, הגולן ואזור פלשת, שבכל אחד מהם מצויים כ-100 מינים אדומים.

נתון מעניין נוסף הוא שבארץ ישנם 35 מינים שהם אנדמיים - כלומר ניתן למצוא אותם אך ורק בגבולות מדינת ישראל. עוד חמישה מינים אדומים מוגבלים רק למישור החוף של לבנון, ישראל וצפון סיני.

דר' יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים: "יחסית לשטחה הקטן יש לישראל צמחית בר עשירה ומגוונת, אך שינויים דרסטיים בבתי הגידול - תוצאה של פיתוח לצרכי האדם המודרני, הובילו למצב שבו חלק נכבד מהצמחים האלו נמצאים בסכנת היעלמות מנופינו. חשיבות הספר שכתבו פרופ' שמידע, דר' פולק ודר' פרגמן ספיר, מעבר לעניין שיפיקו ממנו חובבי הטבע בישראל, הוא במיפוי המלא של אוכלוסיית הצמחים שבסכנה, ועל ידי כך הענקת כלים לאנשי המקצוע בשטח לשמור על הצמחים הנדירים. כך מגלה הספר כי כשליש מהמינים האדומים בישראל אינם זוכים להגנה, שכן הם אינם מוכרזים כערכי טבע מוגנים ואף אינם גדלים בתחומי שמורת טבע מוכרזת. צמחים אלו הם המינים להם אנו חוששים ביותר, שכן לעיתים הם גדלים בשטחים פתוחים לא מוגנים ושינוי של ייעוד הקרקע לטובת מגורים, תשתיות או חקלאות עלול להיות גזר דין מוות עבורם. רשות הטבע והגנים מתכוונת לקדם את ההגנה על מינים אלו על ידי הכללתם ברשימות המינים המוגנים בחוק, איתור והכרזה על שטחים ערכיים כעל שמורת טבע מוגנות והמשך מחקר ופיתוח אמצעים לשימור המינים האדומים בבתי הגידול המקוריים שלהם- ואף בבנק הזרעים הלאומי בניהול דר' רבקה הדס ובמקלטים בוטניים שהקימה רשות הטבע והגנים בשמורות וגנים לאומיים ברחבי הארץ."

אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "רשות הטבע והגנים גאה לעמוד מאחורי פרסום חשוב שכזה, ומודה לחוקרים אשר השקיעו את מיטב מרצם ביצירת כלי עבודה ממדרגה ראשונה, לכל מי ששימור צמחי הבר בישראל חשוב לו. הספר יאפשר לנו להתמקד בהצלת המינים אשר בסכנה חמורה יותר, על מנת שגם הדורות הבאים יוכלו לראות בטבע את האירוסים, הסחלבים, צמחי הנחלים וצמחי התבלין, שעבור חלקם ישראל היא מקום המחייה היחיד בעולם."