הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אגמון החולה: שקנאי פצוע חולץ באמצעות מסוק


שיתוף פעולה בין קרן קימת לישראל לבין רשות הטבע והגנים הביא להצלתו של שקנאי פצוע באגמון החולה, לאחר ששק המקור שלו נקרע. ניסיונות החילוץ בקרקע נכשלו ומסוק שהוזנק לשטח חילץ את השקנאי והעביר אותו לטיפול בבית החולים לחיות בספארי בר''ג

מערכת פורטל החקלאות  28-4-2011


חייו של שקנאי באגמון החולה ניצלו היום (ה') לאחר שמסוק שהוזנק לאוויר אחה''צ הצליח ללכוד אותו. השקנאי אותר בשעות הבוקר כששק המקור שלו קרוע באופן שסיכן את חייו.

לפני מספר חודשים, במסגרת מחקר שמבצעת רשות הטבע והגנים עם המעבדה לחקר האקולוגיה של התנועה במחלקת אס"א באוניברסיטה העברית. הוצמדו לשקנאי ולחמישה מחבריו משדרים לווייניים יקרים ומשוכללים, אשר נועדו לספק נתונים לגבי מסלול הנדידה של השקנאים החולפים בישראל ועל הרגלי הנדידה שלהם. במהלך החורף שהה השקנאי בנילוס הכחול ובתחילת החודש חזר לאגמון.

עד לפני כשבוע, נצפה השקנאי כשהוא עם הלהקה שהגיעה לשמורת החולה. היום בבוקר הבחינו מדריכי הקרן הקיימת לישראל בשקנאי כשהוא פצוע בשק המקור, פציעה המסכנת את חייו. פקחי רשות הטבע והגנים הוזעקו למקום ונכנסו למימי האגמון על מנת ללכוד אותו, אך זה הצליח לחמוק מהם פעם אחר פעם.

אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים מספר: "החשש שלנו היה שבשל הפציעה לא יוכל השקנאי לאכול, ולכן גם לא המשיך עדיין בנדידה. מאחר והוא נושא על גבו משדר לווייני, שהנתונים שנאגרים בו משמשים חוקרים מכל העולם על מנת ללמוד על נדידת השקנאים ולשפר את השמירה עליהם במהלכה, דאגנו גם שאם השקנאי לא ישרוד בכוחות עצמו נאבד גם את המשדרים המשוכללים ואת המידע שאגרו בתוכם."


                        נסיונות החילוץ מהקרקע [צילום: דרור ארצי, קק''ל ]

לבסוף הוחלט לנסות שיטה מוכחת ולהסתייע במסוק, שריחף מעל השקנאי הפצוע ובעצם ריתק אותו לנקודה אחת - בזמן שאוהד הצופה שחה לעברו ולכד אותו ברשת.

השקנאי הועבר לטיפול בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי, שם יקבל טיפול ושיקום. "אנחנו מקווים שהפציעה, שייתכן שנגרמה ממקור זר כמו קרס או רשת דיג, ברת טיפול ושהשקנאי ישוב בקרוב לטבע, עם המשדרים על גבו, להמשך משימתו החשובה - לספק לנו מידע מדויק על הרגלי הנדידה של השקנאים, כך שנוכל לשמור עליהם טוב יותר בישראל- ובעולם כולו." אומר צופה


                        השקנאי בידיים טובות  [צילום: דרור ארצי, קק''ל ]