הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צלם טבע שהפריע לציפורים הורשע בבית המשפט


הצלם נקנס ב-2,000 שקל לאחר שהפריע לקינון של שחפיות במעגן מיכאל ומעיין צבי, למרות שהוזהר ע''י פקחי רשות הטבע והגנים שלא להתקרב למקום. הפרעה לציפורים בעת תקופת הדגירה והקינון עלולה להיות הרת אסון לביצים או לגוזלים במושבות הקינון

מערכת פורטל החקלאות  1-5-2011


בית משפט השלום בקריות הרשיע את ולדימיר קוגן, צלם טבע בן 44 מאור עקיבא, בפגיעה בקינון של שחפיות ים ותמירונים בבריכות הדגים של קיבוצי מעגן מיכאל ומעיין צבי לפני כשנתיים.

סגן נשיא בית המשפט, השופט ד"ר מרדכי ארגמן, גזר על הצלם קנס של 2,000 שקל והתחייבות בסך 4,000 שקל שלא לבצע עבירה דומה במשך שלוש השנים הקרובות.

זהו אחד המקרים הראשונים בישראל בו ננקט הליך פלילי נגד צלם טבע, עקב חשד לפגיעה בחיות בר למטרות צילום.

על פי כתב האישום שהוגש על ידי רשות הטבע והגנים, הגיע הנאשם בתאריך 20 ביוני 2009 בשעות אחה''צ לבריכות הדגים של הקיבוצים מעיין צבי ומעגן מיכאל, עלה על מושבת קינון של שחפיות ים ותמירונים המצויה במקום, והתהלך בה כדי לצלם את העופות. כתוצאה מכך ננטשו הקינים המצויים במושבת הקינון.

מסתבר כי יום קודם לכן הוסבר לו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים במקום, כי חל איסור להתקרב למושבת העופות, מאחר שהדבר מפריע לקינון שלהם. בידי קוגן לא היה היתר למעשיו, ועקב החשד לפגיעה בערכי טבע מוגנים, החליטה רשות הטבע והגנים להגיש נגדו כתב אישום.

במהלך המשפט, במסגרת הסדר טיעון, הודה קוגן במעשיו וטען לעברו הנקי וכי היתה אי הבנה והוא ''לא התכוון לשום דבר רע". ברשות הטבע והגנים ביקשו להטיל קנס נמוך מהמקובל עקב עברו הנקי של הנאשם ובשל כך שמלכתחילה לא היתה כוונתו לפגוע בשחפים ובתמירונים.

בשנים האחרונות ישנה תופעה הולכת וגוברת של צלמים המעוניינים לתעד חיות בר, ביניהן ציפורים. ברשות הטבע והגנים מציינים כי מרבית הצלמים לא פוגעים בערכי הטבע, אך לעיתים, בגלל חוסר מודעות, בעת ההתקרבות לאזורי הקינון והמחייה של הציפורים, עלול הדבר לגרום לפגיעה ביכולתן של הציפורים לדגור על הביצים ולהאכיל את הגוזלים והאפרוחים.

ההפרעות לציפורים באזורי הקינון עלולות להיות הרות אסון לביצים או לגוזלים הזקוקים לקבל את מזונם בתדירות גבוהה, ובמקרים מסויימים אף גורמים לנטישה של מושבות קינון שלמות מאזורים בהם קיננו ציפורים במשך עשרות שנים.