הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בדיקות חוזרות ללחמים האורגניים - נמצאו נקיים מחומרי הדברה


התברר שלמרות שהגלוטן הנחוץ לתהליך הייצור של הלחמים האורגניים נרכש מספקים באיחוד האירופי שיש להם את כל האישורים והתעודות, הוא לא עובר בדיקות יסודיות ומגיע לכאן עם שאריות חומרי הדברה שבהם משתמשים נגד מכרסמים באסמים שבהם מאוחסנת החיטה. יצרני הלחם קיבלו הנחיה להחליף ספקים ולערוך לגלוטן בדיקות עצמאיות בטרם הם מוסיפים אותו ללחם

 7-5-2011


במהלך המדגם השנתי (לשנת 2010) שנערך במשרד החקלאות לתוצרת האורגנית בישראל התגלו שאריות של חומרי הדברה בלחמים אורגניים בכל המותגים כמעט.

פנינה אורן-שנידור, מנהלת תחום סטנדרטים בשירות להגנת הצומח, סיפרה שבכל פעם שנשלחה כיכר לחם למעבדה, היא חזרה עם תוצאות חיוביות. אחרי הלחם השלישי כבר התעורר החשש שמדובר בכשל רוחבי. היה ברור שמשהו בתהליך הייצור או אחד המרכיבים, מכשיל את הלחמים בבדיקה, למרות שכל היצרנים משתמשים בחיטה אורגנית מפוקחת, ובפסי ייצור נפרדים שאמורים להיות נקיים מחומרי ההדברה שמכילים הלחמים הרגילים.

המקור, התברר, הוא הגלוטן - חלבון החיטה שיצרני הלחמים האורגניים מוסיפים ללחם כמשפר אפייה. בתעשיית הלחם הרגילה משתמשים במשפרים מלאכותיים, והגלוטן בהיותו חומר טבעי, ממלא את הפונקציה הזו במאפים האורגניים. 

למרות שהגלוטן נרכש מספקים באיחוד האירופי שיש להם את כל האישורים והתעודות, הוא לא עובר בדיקות יסודיות ומגיע לכאן עם שאריות חומרי הדברה שבהם משתמשים נגד מכרסמים באסמים שבהם מאוחסנת החיטה. 'חשוב לציין, אומרת פנינה אורן-שנידור, שמדובר בריכוזים מאוד נמוכים שבלחמים רגילים בכלל לא היו שמים אליהם לב, אבל באורגני גם זה לא אמור להיות. 

היצרנים האורגניים קיבלו הנחיה להחליף ספקים ולערוך לגלוטן בדיקות עצמאיות בטרם הם מוסיפים אותו ללחם. בבדיקות חוזרות שערך משרד החקלאות בסוף 2010 כל הלחמים כבר נמצאו נקיים.