הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עתירה לבג''צ: להקפיא את דיוני הועדה לבחינת המדיניות החקלאית


בחברה להגנת הטבע מצביעים על כך שהועדה אמורה להמליץ לממשלה על המדיניות הרצויה לגבי שטחי החקלאות בישראל, אולם למרות ההשלכות הרחבות של החקלאות על הסביבה והטבע, אין בוועדה נציגים סביבתיים. החברה להגנת הטבע מבקשת מבית המשפט שיוציא צו ביניים נגד המשך עבודת הועדה, עד לשינוי הרכבה

מערכת פורטל החקלאות  16-5-2011


החברה להגנת הטבע הגישה היום (שני, 16.5.11) עתירה לבג"צ נגד שרת החקלאות אורית נוקד, בה היא מבקשת להקפיא את דיוני הועדה לבחינת המדיניות החקלאית שהוקמה לאחרונה על ידי הממשלה.

בחברה להגנת הטבע מצביעים על כך שהועדה אמורה להמליץ לממשלה על המדיניות הרצויה לגבי שטחי החקלאות בישראל, אולם למרות ההשלכות הרחבות של החקלאות על הסביבה והטבע, אין בוועדה נציגים סביבתיים. לדבריהם, השרה נוקד מסרבת להוסיפם להרכב הועדה. ''מדובר בעובדה הפוגעת קשות ביכולתה של הועדה למלא את תפקידה ולקבל החלטה ראויה. החברה מבקשת להוסיף לוועדה נציג של המשרד להגנת הסביבה ונציג ציבור בעל רקע סביבתי.''

אי לכך, ביקשה החברה להגנת הטבע מבית המשפט שיוציא צו ביניים נגד המשך עבודת הועדה, עד לשינוי הרכבה והוספת הנציגים הסביבתיים.

בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד חגית הלמר ונועה יאיון מהחברה להגנת הטבע, נכתב: "מטרת הועדה היא לבחון את המדיניות הקרקעית החקלאית, 'בשים לב לעקרונות פיתוח בר קיימא'... בהקשר של חקלאות בת קיימא, פיתוח בר קיימא משמעותו פיתוח השומר על משאבי הקרקע, מקורות המים, צמחים ובעלי חיים, הכולל בתוכו עקרונות צמצום הפגיעה בסביבה, ישימות כלכלית והסכמה חברתית.

"חקלאות וסביבה קשורות זו בזו בקשר אמיץ"

"בדברי ההסבר להחלטת הממשלה נכתב: 'תפקידה של מדיניות קרקעית ביחס לקרקע חקלאית הוא לקדם ערכים ציבוריים המתחשבים בערכים של חקלאות מקיימת, סביבה, שטחים פתוחים, נוף, ניצול מים עיליים, מניעת שריפות, שמירת קרקעות וכן להמשיך ולאפשר לחקלאות להוות עוגן תעסוקתי חקלאי למתיישבי הפריפריה. כל אלו יהוו תשתית ערכית שתעמוד בבסיס עבודת הועדה'. למרות מטרת עבודת הועדה וההצהרה הנ"ל בדברי ההסבר, לא מונה אף לא נציג אחד בעל רקע או מקצועיות בנושאי סביבה.

"חקלאות וסביבה קשורות זו בזו בקשר אמיץ ודו כיווני. מצד אחד, החקלאות היא ענף בעל משמעות סביבתית עצומה, על כל משאבי הסביבה (קרקע, מים, חול, טבע, נוף, מגוון ביולוגי).

מצד שני, החקלאות תלויה במגוון הביולוגי ובשירותי המערכת האקולוגית, אולי יותר מכל ענף אחר: המערכות האקולוגיות מספקות למערכות חקלאיות קרקעות בריאות ופוריות; שירותי מחזור של חומרי הזנה; ושירותי פירוק חומרי פסולת אורגניים. המגוון הביולוגי מתחזק את המערכות האקולוגיות, ותורם ליכולתן לספק למערכות חקלאיות שירותים תומכי חיים בזכות כך שמינים שונים מספקים לשטחים חקלאיים שירותי האבקה, בקרה על אוכלוסיות מזיקים, שירותי אחזקת קרקע (מניעת סחף), ושירותי פירוק ומחזור של חומרים אורגניים בקרקע.

"חסרונם של נציגי סביבה ומומחה מתחום האקולוגיה יוצר מצב בו לוועדה אין יכולת לבחון, להעריך, לבקר ולהטמיע את חוות הדעת והמסמכים הסביבתיים המקצועיים שהוגשו לוועדה על ידי הציבור ומכאן שהועדה נעדרת כל יכולת לקבל החלטה ראויה, הלוקחת בחשבון באופן רציני את חוות הדעת והמסמכים, מה שמונע גיבוש המלצה ראויה וקבלת החלטה מנהלית סבירה".

מלשכת שרת החקלאות נוקד נמסר בתגובה כי "בישיבת הממשלה בה הוחלט על הקמת ועדת רוטקופף גובש ההרכב הנוכחי לאחר דיון ארוך ומעמיק אשר כלל בקשות של שרים נוספים להצטרף, אך אלו נדחו בשם האיזון בין הגורמים השונים. פניות של גורמים נוספים, ביניהם גורמי חקלאות והתיישבות, נדחו אף הם. ההרכב הנוכחי מבטיח את יציבות הועדה וכל שינוי בעת הזו יפגע בעבודתה".