הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשש במשרד החקלאות: התפשטות של מחלת הפה והטלפיים


‏המקרה הראשון של מחלת הפה והטלפיים התגלה לפני כחודש בקיבוץ בבית זרע וביבניאל. בימים האחרונים הגיעו דיווחים על התפרצות המחלה בחמישה יישובים נוספים - שרונה, טובא זנגריה, כפר יהושע, שניר וכפר סאלד. במשרד החקלאות נערכים דיונים על אופן ההתמודדות עם המחלה

מערכת פורטל החקלאות  18-5-2011


בימים האחרונים הגיעו לשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות דיווחים, מהם עולה חשש להתפשטות מדאיגה של מחלת הפה והטלפיים. ‏במשרד נערכו אתמול (ג') דיונים באופן ההתמודדות עם המחלה.

‏המקרה הראשון של מחלת הפה והטלפיים התגלה לפני כחודש בקיבוץ בית זרע וביבניאל. בימים האחרונים הגיעו דיווחים על התפרצות המחלה בחמישה יישובים נוספים - שרונה, טובא זנגריה, כפר יהושע, שניר וכפר סאלד.

מחלת הפה והטלפיים היא מחלה נגיפים ומהווה את אחת המחלות המדבקות ביותר בקרב בעלי החיים - למשל בבקר, צאן, ועוד. כחלק מההתמודדות עם המחלה יש להוציא מהעדר כל פרה או כבשה חולבת ששנדבקה בה. כמו כן חל איסור על יצוא חלב או כל תוצרת חקלאית אחרת ברדיוס של 10 ק"מ ממוקד ההתפרצות.

המחלה נפוצה במקומות שונים בעולם ומתאפיינת בהתפרצויות מחזוריות אחת לכמה שנים. הנגיף מועבר באמצעות מגע ישיר או עקיף של בעלי החיים הנגועים. היא אינה פוגעת כמעט בבני אדם, אך גם כאשר היא מדביקה אותם, פגיעתה שולית.

סימני המחלה שונים בחיות השונות. המחלה קטלנית יותר בבעלי החיים הצעירים, מאשר בבוגרים.

‏‏‏הסיבה העיקרית להתפרצות של מחלת הפה והטלפיים נעוצה במרבית המקרים באי חיסון מסודר כנגד המחלה ובהיעדר פיקוח ראוי על החקלאים, נושא אשר נתון בידי השירותים הווטרינריים, בהם יש משבר ניהולי מזה כשנתיים.