הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחזירים את השחפיות לחוף


החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים יוצאות במבצע ''דיור מוגן לשחפיות'' להגנה על מקומות הקינון שלהן המצויים בסכנת הכחדה. לצורך כך גודר חוף מיוחד באזור חוף הכרמל, לכניסת שחפיות בלבד. למבצע דרושים מתנדבים למשך הקיץ לשמירה על קינון השחפיות

מערכת פורטל החקלאות  18-5-2011


בישראל מקננים כיום שני מיני שחפיות - שחפית הים והשחפית הגמדית. שני המינים מקננים בעיקר בחוף הכרמל - בבריכות המלח בעתלית ובאיי החוף, זאת לאחר שנכחדו מאתרים אחרים לאורך חופי ישראל.

בעשורים האחרונים הצטמצמה אוכלוסיית השחפיות, בעקבות השינויים הדרמטיים שהתרחשו במקווי המים ובחוף הים: בניית מרינות, תחנות כוח ומעגנות, זיהום, ריבוי מתרחצים, מטיילים וכלי רכב הנעים לאורך החוף בניגוד לחוק וכן התרבותם של בעלי חיים טורפים (דוגמת שועלים ונמיות) כתוצאה מריבוי אשפה ופסולת אורגנית.

אוכלוסיית שחפית הים, המוגדרת כמין שעתידו בסכנה, מונה כאלף זוגות, המפוזרים על פני מספר מושבות גדולות. אוכלוסיית השחפית הגמדית קטנה בהרבה, ומונה כמה עשרות זוגות, המרוכזים כמעט כולם בבריכות המלח בעתלית. השחפית הגמדית מוכרת כמין ב"סכנת הכחדה חמורה" בארץ, וישראל מחויבת בשמירה עליה כחלק מאמנת ברצלונה.

לאור המצב הקשה, החליטו החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים להגדיל את מספר מקומות הקינון של השחפיות ועל כן הקימו רפסודות ואיי קינון מלאכותיים בשמורת הדיפלה (ביצת נחל דליה) ובבריכות הדגים בחוף הכרמל. צעדים אלה אמנם עזרו לאוכלוסיית שחפיות הים, אולם בקינון של השחפית הגמדית לא חל כל שינוי.

מחזירים את השחפיות לחוף

בעקבות זאת, החליטו הגופים על מבצע "דיור מוגן לשחפיות" - גידור וסגירת מקטע חוף שבו קיננו בעבר שחפיות גמדיות, ושמירה עליו לטובת קינון עופות. באיזור חוף הכרמל, שבדומה לכל קו החוף של ישראל, נפגע עקב זיהומים שונים, פעילות מתרחצים ונסיעה בלתי חוקית של כלי רכב בחוף, נגרמה פגיעה לקינון הציפורים.

עכשיו מקווים הגופים הירוקים כי השחפית הגמדית תחזור לקנן בחוף. לפני כשבועיים הציבו החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים גדר בחוף, ופיזרו בו "שחפיות דמה"- בובות של שחפיות האמורות למשוך את השחפיות האמיתיות לקינון בחוף. הפרוייקט נערך בשיתוף חברת המלח בישראל, המועצה האזורית חוף כרמל, רשות ניקוז כרמל וקיבוץ מעגן מיכאל.

אסף מירוז, מנהל בית-ספר שדה חוף הכרמל של החברה להגנת הטבע, מספר שגם הציבור הישראלי יכול לקחת חלק בשמירה על הציפורים. "בכדי לדאוג לכך שלא תהיה כל הפרעה לקינון של השחפיות בחוף, אנו זקוקים למתנדבים, שיבואו לשמור על האתר מפני כל פעילות שעלולה לפגוע בו ולסכן את השחפיות".

כעת מחפשת החברה להגנת הטבע מתנדבים שיבואו לכמה ימים לחוף הכרמל, לשמור על מקומות הקינון. עונת הקינון מתחילה עכשיו, ויש צורך במתנדבים עד לחודש ספטמבר, סיום הקינון. המתנדבים ישמרו על הקינים ויחלקו חומרי הסברה למטיילים ולנהגים בחוף.

"אנו מקווים כי הקיץ הזה יהווה נקודת זינוק להתאוששותן של הציפורים הנדירות ולשמירה על חוף הים, שהוא משאב לאומי וגם בית גידול ייחודי עבור מינים רבים של בעלי חיים" מסכם מירוז.

המעוניינים להתנדב בדיור המוגן של השחפיות מוזמנים לפנות למייל: mamibirds@gmail.com