הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העיטמים שהושבו לטבע הורעלו למוות


העיטמים ששוחררו לטבע ב-2007 והקימו השנה קן ראשון, שהוא הקינון הדרומי בעולם למין נדיר זה, הורעלו השבוע למוות לצד נמיות ותנים באזור ביצת זיתא. העיטמים לבני הזנב נכחדו מישראל בשנות החמישים, ומושבים לטבע בשנים האחרונות מגרעין הרבייה בחיבר כרמל על-ידי רשות הטבע והגנים

מערכת פורטל החקלאות  20-5-2011


זוג עיטמים לבני זנב, שהושבו לטבע על ידי רשות הטבע והגנים ב-2007 והפכו בטבע לזוג המקנן הדרומי ביותר בעולם כולו, הורעלו השבוע למוות. מטיילים שרכבו באופניים באזור ביצת זיתא - שטח עשיר בערכי טבע, שאף מיועד להפוך לשמורת טבע מוכרזת, זיהו פגרים של עופות ויונקים והזעיקו למקום את פקחי רשות הטבע והגנים, שהחלו מיד בסריקות.

ברדיוס של 500 מטר נמצאו פגריהם של 4 נמיות, כעשרה תנים, והחמור מכל - זוג העיטמים. החשד הוא שההרעלה בוצעה על רקע נזקים לחקלאות.

אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים מספר כי העיטמים שוחררו מגרעין הרבייה, שמטרתו לאכלס מחדש את המין החשוב הזה בטבע, לאחר שנעלם מישראל בעקבות ייבוש בתי הגידול הלחים בשנות החמישים. הנקבה הובאה מגן חיות בהולנד והזכר בקע ממש אצלנו בחיבר כרמל. מיד עם שחרורם הם מצאו זה את זה והפכו לזוג. השנה סוף סוף הם בנו קן באזור עמק חפר, בין גן שמואל לחדרה, קן שהוא הקינון הכי דרומי של המין הזה בעולם כולו והיחיד לחופי הים התיכון (למעט בודדים בקרואטיה ובתורכיה) והקינון החדש הראשון בארץ מזה 50 שנים.

העיטמים היוו אויב טבעי למינים אוכלי דגים מתפרצים (קורמורנים גדולים ואנפות לילה) ובעיקר שפמנונים. העיטם נחשב לטורף העל של בתי הגידול הלחים: עמק החולה, הבטיחה, אזור נופי מים בעמקים הצפוניים. ''כאוכלי כל, ניזונו גם על פגרים, וככל הנראה הורעלו כשאכלו מפגרי היונקים שהורעלו. זה יום עצוב שבו הישג בקנה מידה בינלאומי הופך לאסון באותו קנה מידה'' אומר אוהד הצופה.

"בישראל מתגלה הרעלה אחת לשלושה ימים, כאשר הרעלים בהם עושים שימוש הם חומרי הדברה שהושגו בניגוד לחוק'' אומר ד"ר יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים. ''כמות מזערית מהם יכולה להרוג בקלות גם בן אדם. ממחקרים שערכנו אנחנו יודעים ש-95% מההרעלות בארץ הן מכוונות וזדוניות, ושרובן מתרחשות בעקבות נזקי חקלאות - חקלאי שנפגע מחיית בר מנסה להרעיל אותה, ובדרך כלל פוגע במינים נדירים שבינם ובין הנזק שנגרם לו אין כלום. כל זאת כאשר הסיבה המרכזית לנזקי החקלאות מלכתחילה היא היעדר סניטציה ביישובים החקלאיים. החקלאים מאכילים את המינים המתפרצים שגורמים להם נזק, ואז חלקם מרעילים את אותם מינים, וגם את המינים הנדירים''.

לדברי אלי אמיתי מנכ"ל רשות הטבע והגנים, משקיעה הרשות משאבים עצומים בהשבת הדורסים שנכחדו לטבע ובפתרון בעיית ההרעלות. ''בין השאר אנחנו מפעילים פקחים שמסייעים לחקלאים להתמודד עם נזקים ומספקים מגוון פתרונות למגוון בעיות, ובנוסף אנו מפעילים פרויקטים של איסוף פגרים מרחבי הארץ והעברתם לתחנות האכלה. בשנים האחרונות הנחנו על שולחן הממשלה 2 דו"חות מקיפים על תופעת ההרעלות והיעדר הסניטציה, והקשר ביניהם, ואני מקווה שמשרדי הממשלה השונים יבינו שללא פעולה משותפת והירתמות למשימה נמשיך להכחיד את הטבע היקר והנדיר שלנו.'' אומר אמיתי