הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מתקן ההתפלה מהגדולים בעולם מסוגו יוקם בשורק


המתקן שיוקם בעלות של 400 מיליון דולר, צפוי להפוך לשני בגודלו בעולם. הוא יתפרש על שטח של 100 דונם, יבוסס על טכנולוגיית התפלה ממברנית מתקדמת, יאפשר חיסכון בעלויות והפחתת צריכת האנרגיה, וייצר מים איכותיים שיועברו ישירות למוביל הארצי. תפעולו ישפיע באופן ניכר על משק המים בישראל, כאשר הוא יספק כ-20% מצריכת המים הביתית בישראל וכ-10% מסך צריכת המים השפירים

מערכת פורטל החקלאות  24-5-2011


אתמול (23/5/11) נחתם הסכם המימון להקמה והפעלה של המתקן להתפלת מי ים בשורק בתפוקה של 150 מיליון מ"ק בשנה, בהיקף של כ-400 מיליון דולר, שצפוי להיות השני בגודלו בעולם.

המתקן שהקמתו תושלם בשנת 2013, הינו הרביעי, שמוקם בשיתוף המגזר הפרטי בשיטת ה- BOT, יופעל בטכנולוגיית אוסמוזה הפוכה, וממהווה הישג עולמי נוכח תפוקת השיא שלו והמחיר הנמוך של המים המותפלים, שעומד על 2.01 ש"ח למ"ק מים בלבד - מחיר המהווה חסכון משמעותי למשק המים בישראל.

חברת הפרויקט SDL, המצויה בבעלות IDE טכנולוגיות (51%) ו-Hutchison Water International Holdings Pte. (49%) נבחרה על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי-ים במשרד האוצר, כזוכה במכרז למימון, תכנון, הקמה ותפעול המתקן.

הקמת המתקן בשורק היא המשך יישום תוכנית החירום למשק המים בישראל של המשרד לתשתיות לאומיות והרשות הממשלתית למים ולביוב, שעוגנה בהחלטת הממשלה מס' 3533 מחודש יוני 2008, בה נקבע יעד התפלה של לפחות 750 מלמ"ק לא יאוחר משנת 2020.

מתקן ההתפלה אשר הקמתו החלה כבר לפני מספר חודשים, יתפרש על שטח של 100 דונם, יבוסס על טכנולוגיית התפלה ממברנית מתקדמת, יאפשר חיסכון בעלויות והפחתת צריכת האנרגיה, וייצר מים איכותיים שיועברו ישירות למוביל הארצי. תפעולו ישפיע באופן ניכר על משק המים בישראל, כאשר הוא יספק כ - 20% מצריכת המים הביתית בישראל וכ - 10% מסך צריכת המים השפירים.

ד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר אמר כי זהו מתקן ההתפלה הרביעי שהמדינה מקימה בשיתוף פעולה מוצלח ויעיל עם המגזר הפרטי. עם השלמתו של המתקן, שהינו אחד ממתקני ההתפלה הגדולים בעולם, יהוו המים המותפלים למעלה מ-65% מצריכת המים הביתית של המשק. מהלך זה יתרום לדבריו, באופן ניכר, לפתרון משבר המים של ישראל. ''בנוסף, השקעת חברות בינלאומיות בפרויקט, כמו הבנק האירופאי להשקעות, והמימון של הבנקים הישראליים מעידים על איתנות המשק הישראלי והסטנדרטים הבינלאומיים על פיהם מתנהלת הכלכלה המקומית שמושכת השקעות מגורמים בינלאומיים."

ישראל נמצאת עדיין בתוך משבר המשווע לתהליך נמרץ של התפלה

שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו אמר כי מאמצי משרד התשתיות הלאומיות נושאים פרי ומביאים לתוצאות, שהמרוויח האמיתי מהם הוא האזרח הישראלי. ''אנו נאבקים על כל טיפה של מים. החל בחיסכון, דרך השבת מי קולחין לחקלאות ועד להקמת מתקני התפלה. כשר האוצר של הטבע, אני גאה לומר שאני אחראי לכך שגם אחרי 6 שנות בצורת, בעוד שכנותינו למזרח התיכון משקות את אזרחיהם באמצעות מיכליות, תושבי ישראל פותחים את הברז ויוצאים משם מים. מדובר במהפכה של ממש אותה מוביל המשרד.''

המתקן בשורק מצטרף למתקנים בחדרה, אשקלון ופלמחים, שכבר כיום מתפילים מי-ים בסך כולל של כ-300 מלמ"ק בשנה. השר לנדאו הדגיש כי יש לזכור שישראל עדיין נמצאת בתוך משבר המשווע לתהליך נמרץ של התפלה. ''רק חורף טוב בשנה הבאה והמשך מסיבי ומהיר של הקמת מתקני התפלה והרחבת המתקנים הקיימים, יוכלו לאושש את משק המים ולהוציא אותנו מהמשבר. בכוונתי לדאוג שכך שבמהלך שלוש השנים הקרובות, נוסיף למפעל ההתפלה הלאומי עוד כ - 300 מיליון קוב מים, מתוך מטרה להשיג ביטחון למדינת ישראל, באמצעות מתקני התשתית שלה. בהזדמנות זו, אני מבקש לפנות ליצרנים הפרטיים, שכבר נמצאים בהתקשרות מול וועדת המכרזים, וקורא להם לתת כתף להרחבת המתקנים הקיימים בהקדם''.

תוך שנתיים נוכל לסיים את כל מצוקות המים לחקלאים

מנכ״ל רשות המים (בפועל) עודד פיקסלר אמר כי המתקן בשורק מעמיד את מדינת ישראל שוב בקדמת הבמה העולמית בתחום משק המים, ומהווה צעד חיוני חשוב לקראת ביסוס משק המים בישראל על עקרונות של פיתוח בר קיימא. מאגרי המים נמצאים מתחת לקו האדום, החקלאות מקבלת כמות מים מקוצצת, ותושבי הארץ מתבקשים להמשיך במאמצים לשמור על החיסכון במים כאורח חיים קבוע. ייעול השימוש וניהול מושכל של משק המים יבטיח את צמיחתו לטובת כלל הצרכנים במדינה.״

'ועדת הנגב' המאגדת כ-100 יישובים חקלאיים, חברות חקלאיות ומועצות אזוריות ברכה על ההסכם שנחתם למען הקמת מתקן התפלה בנחל שורק, אשר יאפשר אספקת מים לענף החקלאות בכל הארץ, ביניהם שטחים בנגב שסובלים כיום ממצוקת מים חריפה.

"תוך שנתיים נוכל לסיים את כל מצוקות המים לחקלאים", אומר יאיר מנע, מנכ"ל חברת מושבי הנגב, החברה החקלאית הגדולה בארץ ומוסיף: "המתקן העתידי יאפשר אספקת מים לכל חקלאי הנגב שסובלים כיום מבצורת, קנסות ומחירי מים מופקעים. המתקן יאפשר גם להמשיך ולקדם את ענף החקלאות ואת פיתוח הנגב".