הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תוכנית חירום: חוות ימיות לגידול דגים בלב ים


בימים אלו יוצא לדרך פרויקט לתכנון שטח ימי, המיועד כולו לפיתוח חקלאות ימית חדשנית. בשטח של כ-6,000 דונם בלב הים התיכון, יבחנו טכנולוגיות חדישות לגידול דגי ים ויבוצעו ניסויים ימיים שמטרתם אספקת דגים מקומיים, טריים ובריאים, תוך שמירה על העקרונות של חקלאות בת קיימא. באמצעות היוזמה החדשה צופה משרד החקלאות כי ניתן יהיה להגדיל את היצע הדגים המקומיים באלפי טונות מדי שנה

מערכת פורטל החקלאות  25-5-2011


בתום מאבק ממושך שהביא להפסקת פעילות כלובי הדגים באילת, ולנוכח התמעטות הדגה בים התיכון ובכנרת, מקדם משרד החקלאות בימים אלו פתרון בר קיימא לענף גידול הדגים בישראל.

בשטח של כ- 6,000 דונם בלב ליבו של הים התיכון, כ- 11 ק"מ מערבית לאשדוד, יבחנו טכנולוגיות חדישות לגידול דגים ויבוצעו פיילוטים וניסויים ימיים שמטרתם הנכספת היא אספקת דגים מקומיים, טריים ובריאים לצרכנים, תוך שמירה על העקרונות של חקלאות בת קיימא.

משרד החקלאות מפרסם בימים אלו קול קורא לקבלת מידע (RFI), על מנת לאפשר ליזמים ולגורמים בציבור להציע ולהציג תכניות, ולהשפיע על תכנית המתאר של המתחם.

כשני שליש מהדגים שאנו צורכים כיום הם דגים קפואים המיובאים ממדינות שונות, ואילו רק שליש הם דגים המגודלים בישראל, אשר היתרון שלהם כמובן הוא הטריות וערכי הבריאות הגבוהים המאפיינים אותם.

הגדלת תוצרת הדגים המקומית תאפשר לנו ליהנות ממזון בריא, איכותי וטרי, במחיר השווה לכל נפש. באמצעות היוזמה החדשה צפוי כי ניתן יהיה להגדיל את היצע הדגים המקומיים באלפי טונות מדי שנה. במקביל לכך, אנו עדים בשנים האחרונות להידלדלות חמורה של הדגה בים התיכון ובכנרת, מה שמוביל את אגף הדיג במשרד החקלאות לחפש אחר פתרונות חדשים לגידול דגים בישראל.

גידול דגים בים התיכון מנצל את משאב מי הים, שלא נמצא בחסר, ובכך מאפשר לנו לשמור על עקרונות של חקלאות בת קיימא, תוך ניצול אפשרויות חדשות של גידול דגים במי הים. הקמת האתר בלב ים תפחית את לחץ המדגה על אזור החוף ותמזער את ההשפעות הסביבתיות של החקלאות הימית על אזורי מים רדודים.

במסגרת הפיילוטים המתוכננים לצאת לדרך, מתוכנן פרויקט מיוחד של גידול דגי טונה. דג זה נחשב למעדן ביפן, ובעולם הוא נמצא בסכנת הכחדה. פיתוח גידול דגי הטונה בים התיכון דורש מחקר מעמיק ורחב וכעת נעשים ניסיונות הריבוי והגידול הראשונים.

עוד במסגרת ניסיונות הגידול שיבוצעו במתחם, יהיה גידול של דג הדקר (לוקוס), שמשרד החקלאות וגופי מחקר עוסקים בימים אלה בביותו. דג הדקר הולך ונעלם משווקי אגן הים התיכון וארצות אירופה הדרומיות, וישראל עשויה להיות המובילה בייצואו למדינות הים התיכון.

אחד הנושאים הנוספים המתוכננים, המעורר עניין רב, הוא גידול מוצרי לוואי, כשושנות ים, צדפות ואצות. מוצרים אלו יכולים להיות ניזונים מהפרשות הדגים המגודלים במתחם, ובאופן זה הגידול מסייע בשמירה על עקרונות של חקלאות בת קיימא. בין השאר, יבחנו במתחם גידול של שושנות ים אשר המיצוי שלהם ישמש להפקת חומרים לשימוש רפואי וקוסמטי; יערך ניסוי לגידול צדפות שבאמצעותן יופק צבע המשמש לצביעת טליתות, חומר שנחשב ליקר וחשוב בעולם מוצרי היודאיקה; תבחן גם האפשרות לגידול אצות למאכל.

נעם מוזס, מנהל תחום חקלאות ימית במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "תושבי ישראל צורכים מדי שנה כ- 75,000 טון דגים, והצריכה הולכת וגדלה מדי שנה כתוצאה מגידול האוכלוסייה ומהתפתחות מודעות לתזונה בריאה בקרב משפחות רבות. ענף הדיג והמדגה הישראלי מספק, כאמור, רק שליש מהצריכה המקומית. גידול דגים בליבו של הים התיכון הוא פתרון המאפשר לייצר דגים שלא יוצרו עד היום בישראל, ללא שימוש במים שפירים כלל, במרחביו הפתוחים של הים התיכון.

''חקלאות ימית היא תחום המתפתח בעולם באופן מרשים. לישראל קיים יתרון במחקר ופיתוח בתחום זה וכן, חקלאים ויזמים בעלי יכולת גבוהה להתמודד עם אתגרים טכנולוגים מורכבים. הכניסה לגידול דגים בים תיכון תאפשר לנו להגדיל את תוצרת הדגים הטריים בישראל באלפי טונות, לרווחת תושבי ישראל ולהרחבת שוקי הייצוא". אומר מוזס