הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אירופה: חשש ממחלת מעיים שמקורה באכילת מלפפונים


נציבות האיחוד האירופי הודיעה כי אחד הגורמים לפרוץ המחלה הם מלפפונים מספרד. בגרמניה מתו עד כה 5 בני אדם כתוצאה מהמחלה, שהתפשטה למדינות נוספות ביבשת. לפי הערכות, לפחות 200 בני אדם נדבקו בחיידק המעיים בימים האחרונים. הרשויות בגרמניה ביקשו מהתושבים להימנע מאכילת מלפפונים ועגבניות

מערכת פורטל החקלאות  27-5-2011


מחלת מעיים, שמקורה כנראה מאכילת ירקות טריים, גרמה למותם של 5 בני אדם בגרמניה והתפשטה לעוד מדינות באירופה. נציבות האיחוד האירופי הודיעה אתמול (ה') כי אחד הגורמים לפרוץ המחלה הם מלפפונים מזוהמים שגודלו בספרד.

הודעת אזהרה מפני הסכנה נמסרה ל-27 מדינות אירופיות, בהן שש שבתחומן התגלה המקרה: גרמניה, שבדיה, דנמרק, גרמניה, בריטניה והולנד. הרשויות בגרמניה אף ביקשו מהתושבים להימנע מאכילת מלפפונים ועגבניות. בגרמניה אובחנו לפחות 214 מקרים של המחלה, בהם 68% נשים. בשבדיה אובחנו 10 חולים, בדנמרק ארבעה, בבריטניה שלושה ואחד בהולנד.

הודעת הנציבות האירופית מסתמכת על חקירת התפרצות המחלה, הנגרמת כתוצאה מחיידקי אי קולי. פרט לייצוא מספרד, נבדק בגרמניה גם טיבו של משלוח מלפפונים מהולנד החשוד כמזוהם. הנציבות קראה לאנשים שביקרו לאחרונה בגרמניה לשים לב לסימפטומים של המחלה, בהם שלשול מלווה בדימום.

באירופה פועלים לאתר במהרה את המקור להתפשטות הזיהום כדי למנוע מגפה. בגרמניה מתחזקת הערכה שהמקור לחיידק אי קולי מסוכן (EHEC) הגורם לתסמונת המוליטית-אורמית (HUS), הוא במלפפונים שהגיעו מחברת Frunet לירקות אורגניים בספרד.

ספרד הודיעה כי היא חוקרת שתי חברות חקלאיות במדינה בחשד שגידלו מלפפונים מזוהמים שגרמו להפצת מחלת המעיים בגרמניה. משרד הבריאות במדריד מסר כי לא ברור אם חיידק אי קולי מסוכן, הגורם למחלה, נפוץ בשדות הגידול בספרד או שהתפתח במהלך העברת הירקות.

נציג חברת Frunet הספרדית אמר אתמול בבוקר בראיון לרדיו, כי הוא בספק אם המלפפונים שלהם נגועים. "עשינו ניתוח משלנו שהעלה כי אין כל סימן שהמלפפונים שלנו נגועים. היה דיווח על משטח אחד של מלפפונים שהיה רופף והתהפך. אני לא יכול קבוע בוודאות מהיכן מקור הזיהום, אבל נראה שזה קרה בהמבורג.''