הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים תקים צוות בדיקה לנושא חשבונות המים המנופחים


ועדת הכלכלה קיימה דיון מיוחד בנושא חשבונות המים וגביית יתר של תשלומים. תאגידי המים הונחו לבדוק ידנית כל חשבון מים הכפול מהממוצע העונתי. משרד התשתיות הודיע כי הקים צוות מקצועי פנימי לבדיקת הנושא והמלצותיו יוגשו עד ה-30 ביוני. יו''ר ועדת הכלכלה כרמל שאמה-הכהן: חבל שמי שעוסק במים מפספס את הגלים שנוצרים כאן, כי הגל בסוף יהפוך לצונאמי

מערכת פורטל החקלאות  29-5-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון דחוף בנושא החשש לגביית יתר של תשלומים בחשבונות המים, בעקבות פניות ציבור ותחקיר כלבוטק בנושא. בפתח הישיבה ציין היו"ר כי זעקת האזרחים בנושא מגיעה גם לנבחרי הציבור. ח"כ שאמה-הכהן ציין כי בתחקיר כלבוטק הוצגו אמצעים שיכולים לפתור את הבעיות ואמר: "תפקידנו להבטיח שאזרחי ישראל ישלמו רק על המים שהם צורכים". היו"ר אף ציין כי הוא שותף ליוזמת חקיקה שמבקשת לחייב את רשויות המים להתקין שסתום אל חזור שימנע הרבה תקלות.

ראש מטה שר התשתיות, סמדר בת אדם, הודיעה לוועדה כי תאגידי המים הונחו לבדוק ידנית כל חשבון מים הכפול מהממוצע העונתי של אותו צרכן. לדבריה, בעקבות תחקיר כלבוטק קיים שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, שורה של דיונים וגיבש דרכים לטפל בנושא. השר הנחה להקים צוות מקצועי פנימי שכבר הוקם, שתפקידו לבדוק את הבעיות שנחשפו. הצוות, שיהיה מגובה בצוות היגוי של מועצת רשות המים, יגיש את המלצותיו עד ה-30 ביוני.

עוד הורה השר כי עבודת רשות המים תלווה על ידי צוות מקצועי, בראשות מומחים חיצוניים בראשם יעמוד פרופ' הלל רובין. כמו כן הנחה השר לבחון מבחינה משפטית כיצד לא להשית על הצרכן חיוב עבור חריגה בלתי מוסברת, והתשובה על כך צריכה להינתן תוך 30 יום.

היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות, עו"ד סלעית קולר, אמרה כי תחקיר כלבוטק פתח פתח לטיפול בבעיה מטרידה. לדבריה, כאשר צרכנים מתלוננים הם נתקלים בחוסר אמון וחוסר רצון לבדוק את תלונתם. עו"ד קולר הביעה חשש שתובענות ייצוגיות, שכבר הוגשו, והתקנות שסתומי אל חזור יובילו לעלייה במחיר המים. לדבריה, במשק מים סגור כמו בישראל הצרכן ישלם בסוף על טעויות העבר ותיקונן. היא הציעה שמשרד התשתיות יקצה תקציב לפתרון אותן בעיות, כדי למנוע עלייה נוספת במחיר המים.

עו"ד רפי בייפוס, המייצג תובעים בתביעות ייצוגיות, אמר כי צריך לתקן עוול היסטורי. לדבריו, יש בהלה בציבור ואנשים רוצים לקבל תשובה חד משמעית שתפתור את הבעיה של חשבונות המים המנופחים. הוא הוסיף כי "יש בעיה שרשות המים בודקת את עצמה, הם לא יכולים לבדוק את עצמם מאחר ומדובר במקרה הטוב ברשלנות שלהם".

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי אין מי שלוקח אחריות בנושא הזה ונותן דין וחשבון לאזרחים. לכן הוא הציע להחזיר את ניהול המערכת לעירייה ולהחזיר את הפיקוח על מחיר המים לוועדת הכספים של הכנסת. ח"כ אורי מקלב אמר כי כשהעירייה היתה אחראית היתה יותר גמישות בתשלומים. תמי שור מרשות המים הישבה ואמרה כי הרשות היא האחראית.

עורך כלבוטק, משה כץ, הסביר כי תאגידי המים חשפו את הבעיה. "הם בבחינת הילד שהרים את הבלטה והוציא את הג'וקים", אמר. לדבריו, במקומות מסוימים תשתיות המים אכן סבלו מהזנחה ועכשיו נעשית עבודה, אך לא האזרח הוא שצריך לשלם על זה. במקרים של חיובים מנופחים, הוסיף כץ, התאגיד הוא שצריך להוכיח שהאזרח אכן צרך את המים ולא האזרח הוא שצריך להוכיח שהוא לא צרך. כץ הוסיף כי בכ-90% מהמקרים שנבדקו האזרחים שילמו בסופו של דבר על הצריכה החריגה וציין כי לתחקיר קדמו 5 חודשי מחקר.

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תמתין למסקנות הבדיקה של משרד התשתיות ומבקשת שהן יונחו על שולחנה ב-1 ביולי. "אם יתברר שיש חשיבות בהתקנת שסתומי אל חזור הוועדה תפנה למשרד התשתיות ולרשות המים להקצות תקציבים לכך", אמר היו"ר. "חבל שמי שעוסק במים מפספס את הגלים שנוצרים כאן, כי הגל בסוף יהפוך לצונאמי".