הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המלצות הוועדה לשיקום אקולוגי של הכרמל לאחר השריפה


בעקבות השריפה הגדולה בכרמל, בדצמבר 2010, הטילה הממשלה על השר להגנת הסביבה, בתיאום עם שר החקלאות ופיתוח הכפר, לגבש תכנית לשיקום החי והצומח בכרמל. צוותים של מומחים עמלו על הכנת ההמלצות לממשק ניהול היער בכרמל, שאחת המרכזיות בהן - אורנים יינטעו במשורה במקומות נקודתיים, והתחדשותם הצפופה תדולל בשלב מוקדם. החידוש הטבעי יתבסס על עצים רחבי עלים

מערכת פורטל החקלאות  31-5-2011


בכנס שיקום הכרמל שערך המשרד להגנת הסביבה ב-19 במאי 2011, במעמד השר להגנת הסביבה, ח"כ גלעד ארדן ומנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, עו"ד אלונה שפר-קארו, הוצגו המלצות הוועדה לשיקום אקולוגי של הכרמל.

בעקבות השריפה הגדולה בכרמל, בדצמבר 2010, הטילה הממשלה על השר להגנת הסביבה, בתיאום עם שר החקלאות ופיתוח הכפר, לגבש תכנית לשיקום החי והצומח שנפגעו בשריפה. צוותי מומחים מהמשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מינהל המחקר החקלאי, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, החברה להגנת הטבע ומומחים מהאקדמיה, עמלו על הכנת המלצות לממשק ניהול היער בכרמל. תוצאות העבודה האינטנסיבית שרוכזו במסמך המלצות לשיקום הכרמל והוצגו בכנס ומצורפות להלן

השר ארדן הדגיש, כי ממשלת ישראל מתייחסת בכובד ראש לתוצאות השריפה ב-2010, ומכירה בצורך להשקיע כספים לביצוע המלצות הוועדה, על מנת ששריפות בקנה מידה דומה לא יישנו.

משרד האוצר הקציב סך של 55 מליון ₪ ליישום המלצות הוועדה לשיקום אקולוגי ארוך טווח של הכרמל.

מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, עו"ד אלונה שפר-קארו, ציינה בכנס כי שנת 2011 הוכרזה על ידי האו"ם כשנת היערות הבין לאומית. בישראל הדגש יושם על דרכים לשמירה וניהול בר-קיימא של יערות לתועלות שלנו ושל דורות העתיד. המלצות הוועדה לשיקום אקולוגי וממשק היער בכרמל, ישמשו תרומה חשובה ביותר כקו מנחה לאופן ניהול היערות בישראל.

ההמלצות העיקריות לשיקום הכרמל

שיקום טבעי - אחת ההמלצות המרכזיות של הוועדה היא שהכרמל לא ישוב לקדמותו כפי שהיה טרם השריפה. לא יינטעו אורנים בצפיפות והחידוש הטבעי יתבסס על עצים רחבי עלים כגון אלון, חרוב ועצים אחרים. אורנים יינטעו במשורה ובמקומות נקודתיים והתחדשותם הצפופה תדולל בשלב מוקדם.

עידוד הרעיה - הרעיה תחודש בהיקף נרחב, ככלי מרכזי לדילול עודף צמחיה והפחתה של החומר היבש, הדליק ביער וכאמצעי להפחתת סיכוני שריפות.

אזורי חיץ - יש להקים מערך של אזורי חיץ בין ישובים בנויים ודרכים ראשיות לבין היער הצפוף, על מנת לצמצם את ההסתברות לשריפה חזקה ועצמת הנזקים שהיא עלולה לגרום לתושבים ועוברי דרך. אזורי החיץ לא יהיו שטחים סטריליים נקיים מצמחייה, אלא תהיה בהם אוכלוסיית עצים, אמנם בצפיפות נמוכה בהרבה מאשר ביער, אך עדיין תשמור על נוף נעים לעין, ומגוון ביולוגי עשיר.

שיתוף פעולה - על מנת ליישם את ההמלצות נדרש בנוסף לתקציב גם שיתוף פעולה מלא וממושך בין הגופים מנהלי השטח, הרשויות המקומיות וכיבוי האש.

תכנון עתידי - בנוסף לכרמל, ישנם אזורים מיוערים נוספים בארץ ויש לפעול עם ראייה קדימה, לבחון כיצד ליישם את המלצות הוועדה גם באזורים מיוערים נוספים במדינה, ולא לחכות לאסון הבא.

קבצים להורדה באתר המשרד להגנת הסביבה www.sviva.gov.il