הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אגרקסקו בונחנת יצוא מלפפונים לגרמניה


מאז יום ד' שעבר מתו בגרמניה 16 בני אדם וכ-1000 אושפזו בבתי חולים בשל מחלת המעיים הקטלנית, לאחר שרכשו מלפפונים שיובאו מספרד. בחברת אגרקסקו בוחנים את חידוש יצוא המלפפונים לגרמניה ולמדינות נוספות באיחוד האירופי

מערכת פורטל החקלאות  31-5-2011


במדינות שונות באירופה הורדו המלפפונים מהמדפים בשווקים ורשתות השיווק, ווהופסק יבוא מלפפונים וירקות אחרות מספרד. בחברת אגרקסקו בוחנים את חידוש יצוא המלפפונים לגרמניה ולמדינות נוספות באיחוד האירופי על רקע הפסקת יבוא מלפפונים וירקות אחרים מספרד למדינות האיחוד.

מאז יום ד' שעבר מתו בגרמניה 16 בני אדם וכ-1000 מאושפזים אושפזו בבתי חולים בשל מחלת המעיים הקטלנית, לאחר שרכשו מלפפונים שיובאו מספרד.

הבדיקות שנערכו במעבדות במדינות השוק המשותף העלו שהמלפפונים הגיעו משתי חוות גידול ירקות בדרום ספרד, והיו נגועים בזן האלים של חיידק E-COLI.

ממשלות גרמניה והולנד הורו לכל התושבים במדינה להפסיק לקנות ירקות סלט (מלפפונים, עגבניות, פלפלים וחסות) גם מגידול מקומי, דבר שגרם לנזקים כבדים למגדלים, למשווקים ולרשתות השיווק. הולנד למשל, מייצאת מידי שנה למעלה ממחצית מ-1.6 מיליארד המלפפונים הגדלים בתחומה לגרמניה.

בתוך כך, הסוכנות להגנת הצרכן של רוסיה אסרה אתמול (ב') על יבוא ירקות מגרמניה וספרד. "אם המצב לא ישתנה, נאסור יבוא של כל הירקות מאירופה", אמר ראש הסוכנות.

גורמי הבריאות והחקלאות בספרד מסרו כי עד כה לא נמצאה כל סיבה לתחלואה בגרמניה, ובספרד עצמה לא דווח על מקרים דומים. עוד נמסר, כי בבדיקות שנעשו בתוצרת הירקות המקומית לא נמצאו גורמי מחלה כלשהם.

יבוא ירקות מאירופה לישראל הוא שולי, וישראל אינה מייבאת מלפפונים מספרד, כך לדברי גורמים במשרד החקלאות. כל משלוח של תוצרת חקלאית המגיע לישראל עובר בדיקות מיקרוביולוגיות לנוכחות גורמים פתוגניים ולמחלות צמחים העלולות לפגוע בגידולי הירקות בישראל. ישראל מייבאת מספרד פירות שונים, בעיקר תפוחים. גם במקרה זה, נבדק כל משלוח במעבדות משרד הבריאות ובמעבדות השירותים הגנת הצומח במשרד החקלאות.

להערכת גורמים מקצועיים במשרד החקלאות הושקו המלפפונים הנגועים במי קולחין (מי ביוב מטוהרים), אף שהשקייה זו אסורה במדינות אירופה.

בישראל מושקים הירקות במים שפירים ברוב איזורי הארץ, במים מליחים (מי בארות במליחות גבוהה) או במי שיטפונות. בדרום הארץ ובנגב מושקים מרבית הירקות במי קולחין ממפעל השפד''ן אשר מטוהרים בטיהור גבוה לרמת מי שתייה. המטעים בישראל מושקים ברובם במי קולחין ובאמצעות טפטפות, אשר מונעות מגע של המים עם הפירות.

במשרדי החקלאות והבריאות מבקשים להדגיש כי שמירה על כללי היגיינה נאותה בעת טיפול בירקות ופירות במטבח מבטיחה הגנה על בריאות הציבור:

1. שטיפת התוצרת הטרייה במים חמים וסבון
2. שטיפת הידיים עם סבון טרם הטיפול בפירות וירקות
3. הפרדת תוצרת חקלאית טרייה ממזון גולמי לא מעובד, כגון בשר וביצים