הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסדר זמני להשכרת יחידות דיור בקיבוצים


ההסדר נועד לפתור זמנית את הבעיה שנוצרה לאור דרישת מינהל מקרקעי ישראל מקיבוצים המבקשים את אישורו של להקמת יחידות דיור נוספות בקיבוץ, להצהיר כי הוא אינו משכיר יחידות דיור, אשר לטענת תנועת הקיבוצים הביאה לקיפאון בבניה ומנעה קליטת חברי קיבוץ חדשים

מערכת פורטל החקלאות  2-6-2011


בישיבתה ביום 30 במאי 2011 אישרה מועצת מקרקעי ישראל הסדר זמני לתופעה אשר התרחבה בשנים האחרונות בקיבוצים, אשר חורגת מהשימושים המותרים במקרקעי המשבצת ומהווה הפרה של הוראות חוזה המשבצת.

ההסדר נועד לפתור זמנית את הבעיה שנוצרה לאור דרישת המינהל מקיבוצים המבקשים את אישורו של להקמת יחידות דיור נוספות בקיבוץ, להצהיר כי הוא אינו משכיר יחידות דיור, אשר לטענת תנועת הקיבוצים הביאה לקיפאון בבניה ומנעה קליטת חברי קיבוץ חדשים.

ההסדר הזמני שאושר נועד להתיר השכרת יחידות הדיור בקיבוצים, במגבלות שנקבעו ובכפוף לתשלום, על מנת לאפשר המשך הבנייה בקיבוצים לחברי הקיבוץ.

במסגרת ההסדר שנקבע ישלם הקיבוץ דמי שימוש שנתיים בשיעור של 5 אחוז מהסכום אותו הוא גובה בגין השכרת יחידות הדיור עבור השכרת כל יחידות הדיור בקיבוץ. על תשלום זה יחולו הנחות אזור עדיפות לאומית על פי החלטות המועצה התקפות.

במניין זה לא יכללו דירות קטנות המושכרות למספר קבוצות, כגון: זוגות צעירים מחוסרי דיור, סטודנטים ועוד.

לדרישת יו"ר המועצה, השר אריאל אטיאס, נקבע כי הקיבוצים יחוייבו להשכיר דירות קטנות בתחומם לזוגות צעירים חסרי דיור באמצעות ערבות שתגבה מהם לפני ההסדר.

כמו כן קבעה המועצה מגבלה על מספר יחידות הדיור אותן רשאי יהיה הקיבוץ להשכיר, למעט באזורי קו עימות, בהן אין מגבלה כזו חלה: באזורי עדיפות לאומית א' ו-ב'- עד 50% ממספר יחידות הדיור; במרכז הארץ – עד 25% ממספר יחידות הדיור.

הסדר זה יעמוד בתוקף עד לגיבוש המלצות הועדה שמונתה ע"י הממשלה לעניין בחינת המדיניות לגבי הקרקע החקלאית ולקבלת החלטה מועצה חדשה בעניין השכרת יחידות דיור בקיבוצים.

ההחלטה תיכנס לתוקף רק לאחר חתימתה כדין על ידי יו"ר המועצה ושר האוצר במקרים המתחייבים