הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חיידק הירקות האירופי הוא מזן חדש ולא מוכר


בארגון הבריאות העולמי חוששים כי לחיידק הלא מוכר יהיה קשה למצוא נוגדנים. רוסיה הורתה לאסוף ולהשמיד את כל הירקות שנכנסו לתחומה מהאיחוד האירופי ואסרה יבוא ירקות טריים. החיידק הגיע גם לבריטניה. מיקרוביולוג בריטי אמר היום כי התפרצות החיידק והשפעתו על בני האדם הן כנראה מהנרחבות ביותר שראינו בעת המודרנית וכי המגיפה הזו אדירה בכל קנה מידה

מערכת פורטל החקלאות  3-6-2011


ארגון הבריאות הבינלאומי מסר אתמול שהחיידק המסתורי שהתגלה במלפפונים והתפשט ברחבי אירופה, הוא מזן חדש שלא היה ידוע עד כה. ככל הנראה מדובר בחיידק שנוצר ממוטציה של שני סוגי בקטריות אי-קולי. עובדה זו עלולה להקשות באופן דרמטי על מציאת נוגדן לחיידק.

חיידק ה-איקולי הגיע גם לבריטניה, שם דווח על שבעה מקרי הדבקה. ''זהו זן מדבק ביותר, המייצר רעלים, אשר מעולם לא בודד בחולים קודם לכן'', אמרה הילדה קרוזה, מומחית לבטיחות במזון בארגון הבריאות העולמי. המיקרוביולוג הבריטי, הפרופסור יו פנינגטון, מזהיר כי המגיפה רק תלך ותחמיר: ''התפרצות החיידק והשפעתו על בני האדם הן כנראה מהנרחבות ביותר שראינו בעת המודרנית. המגיפה הזו אדירה בכל קנה מידה''.

ראש המכון לבריאות הציבור בגרמניה, ריינהרד בורגר, אמר אתמול כי ייתכן שמקור הזיהום לא יתגלה לעולם. להערכתו מספר ההידבקויות יירד לבסוף. ''זה יכול להימשך שבועות או חודשים, אבל אני לא בטוח שאנחנו באמת נמצא את מקור הזיהום'', אמר בראיון לרשת ה-BBC.

לנוכח הההערכות של הימים האחרונים, החליטה אתמול רוסיה לעצור את כל יבוא הירקות שלה ממדינות האיחוד האירופי ולהשמיד את הירקות שכבר נכנסו לתחומי המדינה - מהלך שנתקל בביקורת של האיחוד האירופי, אשר הביע מורת רוח מההחלטה. דובר הנציבות האירופית כינה את המהלך ''צעד בלתי ראוי''.

ראש המינהל הרוסי להגנת הצרכן ברוסיה, גאנדי אנישצ'נקו, תקף בחריפות את האיחוד האירופי בנוגע להתפשטות המחלה: "כמה חיים של תושבים אירופאים צריכים עוד להילקח עד שבעלי התפקידים הבכירים באירופה יתחילו לטפל בבעיה?''.

כזכור הודיעה גרמניה לפני שלושה ימים כי המללפונים מספרד אינם הסיבה להתפרצות המחלה. ממשלת ספרד תבקש ככל הנראה פיצוי על נזקים שנגרמו למגדלים בתחומה. "אנחנו מאוכזבים מהאופן בו גרמניה טיפלה בבעיה. אמרה היום שרת החקלאות הספרדית Rosa Aguilar ''המגדלים בספרד נשפטו ללא כל ראיה. בספרד לא נמצאו מקרי תחלואה מחיידקי EHEC, למעט שני ספרדים שחלו לאחר ששהו בביקור בגרמניה''

עד כה מתו 17 בני אדם וכ-1,500 מאושפזים בבתי החולים וסובלים מהמחלה שפוגעת במערכת הדם ובמקרים גרועים יותר במערכת העצבים.