הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מפסיקים את הנסיעה על החוף''


עונת ההטלה של צבות הים החלה, והקן ראשון כבר אותר לפני יומיים. כמידי שנה בתקופה זו עולות צבות הים להטיל את ביציהן בחופי הים התיכון. פקחי רשות הטבע והגנים סורקים את החופים מידי בוקר על מנת לאתר ולהעתיק קינים טריים. הרשות יוצאת בקמפיין חדש המסביר את הנזק העלול להגרם לצבות וקינים, ומבקשת מהציבור לדווח במידה ונתקלו בצבה עולה לחוף או בקן ביצים

מערכת פורטל החקלאות  3-6-2011


עונת ההטלה של צבות הים החלה, ובשבועיים האחרונים, מידי בוקר, סורקים פקחי רשות הטבע והגנים בסיוע מתנדבים את חופי ישראל, על מנת לזהות עליות נוספות לחוף ובכדי להעתיק את הקינים הטריים לחוות הדגרה, שם תוכלנה הביצים להתפתח ללא חשש מפגיעה על ידי רכב, אדם או טורפים.

עונת ההטלה צפויה להימשך כחודשיים ולאחריה יחלו הצבונים לבקוע ולעשות את דרכם לים הפתוח, בסיוע אנשי המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. השבוע יצאה רשות הטבע והגנים בקמפיין הסברה טלוויזיוני, תחת הכותרת "מפסיקים את הנסיעה על החוף".

את חופי ישראל פוקדים 2 מינים של צבי ים - צב הים החום וצב הים הירוק, שנחשב נדיר יותר, אך נמצא גם במפרץ אילת. מצבן של צבות הים אינו פשוט, לאור העובדה שבחלק גדול מהחופים קיימת פעילות אדם - לעיתים אף אינטנסיבית. בשנה שעברה זוהו 180 קינים של צבי ים חומים - מספר שיא מאז החלה רשות הטבע והגנים במאמצי האישוש של אוכלוסיית צבי הים לפני יותר מ-20 שנים, ובסה"כ בקעו בחופי ישראל כמעט 75 אלף צבונים ב-24 השנים האחרונות, בהן מפעילה רשות הטבע והגנים תוכנית אקטיבית לשמירה על צבי הים.

''הצבות מטילות את ביציהן בחוף בו בקעו בעצמן, כאשר הן מגיעות לבגרות מינית כעשרים שנים לאחר בקיעתן'' מספר יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים. ''אם צבת ים תגלה שהחוף שבו היא מטילה מופרע על ידי פיתוח שאינו מתחשב בסביבה, כמו רעש, תאורה, נסיעת כלי רכב או לכלוך - היא עלולה לשוב לים ללא שתחפור קן ותטיל את ביציה. צבת הים תנסה להעפיל לחוף עוד מספר פעמים במהלך הלילה והלילות הבאים, אך במידה ותיכשל, תטיל את ביציה בים ובכך בעצם תשמיד אותן".

ברשות הטבע והגנים מדגישים כי תתקיים אכיפה בחופים כנגד עבירות על האיסור לנהוג בחוף ומבקשים מהציבור להימנע בשבועות הקרובים מהקמת אוהלים והדלקת מדורות על קו החוף החולי, ולזכור כי צבות הים עולות להטיל את ביציהן בלילה.

יניב לוי: "אם מישהו מזהה צבת ים עולה לחוף עליו להתרחק ממנה, לצפות בשקט מרחוק ולדווח על כך לפקחי רשות הטבע והגנים במוקד 6911*. בכל מקרה אנו מבקשים לא להתקרב ולא לגעת בקן לאחר ההטלה. כל הטלה חשובה לעתיד צבי הים החומים בישראל ובים התיכון בכלל".





                   צבת ים מטילה [צילם יניב לוי, רשות הטבע והגנים]