הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פרשת ''מלך סיאם'': מכתבי שימוע נשלחו לחשודים המרכזיים


חברת אינטרמן חשודה שגבתה מעובדים זרים בחקלאות עמלות של אלפי דולרים מעל למותר, וכן העלימה הכנסות והלבינה הון שנבעו מפעילות בלתי חוקית זאת. הפרקליטות שלחה לחשודים מכתבי שימוע לקראת הגשת כתב אישום

מערכת פורטל החקלאות  12-6-2011


המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה שלחה בסוף השבוע האחרון לבאי כוח ולחשודים מרכזיים בפרשת "מלך סיאם" מכתבי שימוע בפרשה שעניינה גביית אלפי דולרים שלא כדין כדמי תיווך על הבאת עובדים זרים לישראל וכן העלמת הכנסות והלבנת הון שנבעו מפעילות בלתי חוקית זאת.

החשודים אליהם נשלחו המכתבים הם איש העסקים איגור קנופוב - מי שהיה בעל השליטה והמנהל של חברת "אינטרמאן - ניהול יזום וייעוץ בע"מ" - חברה שעיקר עיסוקה היה בהבאת עובדים תאילנדים לישראל, ועובד חברה אחר - ישראלי ממוצא תאילנדי, המתגורר בישראל מזה זמן.

תחילתה של הפרשה בתלונות למשרד התמ''ת על גבייה של אלפי דולרים מעובדים זרים, תאילנדים ברובם, על ידי קנופוב, שהחזיק אז ברשיון לתווך בין עובדים המעוניינים להגיע לישראל לבין מעסיקים בארץ שהם בעלי היתר העסקה של עובדים זרים. אנשי התמ"ת שבדקו את החשדות שללו את רשיונו של קנופוב לעסוק בתיווך. במקביל הועברה החקירה בעניין למשטרה ולרשות המסים.

על פי החוק בארץ, חברות העוסקות בהבאת עובדים זרים לישראל יכולות לגבות מכל עובד סכום של 3,400 ₪ בלבד, אולם על פי החשד גבו החשודים מאלפי עובדים תאילנדים שהגיעו לישראל בשנים האחרונות סכומים שהגיעו לכ- 10,000$ ויותר. סכומי הגבייה התחלקו בין חברות כוח האדם התאילנדיות לבין חברת אינטרמאן ואיגור קנופוב. על פי החשדות, הכספים הגיעו לארץ בדרכים, והחשודים עשו פעולות שונות כדי להסתיר את הכספים הללו, שחלקם הועברו לידיהם במזומן ללא שדווחו, וחלקם הועברו ישירות לחשבונות בנק שונים של קנופוב בחו"ל.

בתיק נחקרו עשרות עובדים תאילנדים ומעסיקים ישראלים. לפי החשד גביית אלפי הדולרים מהעובדים נעשתה תוך ניצול מצוקתם, חוסר ניסיונם, רצונם להגיע ארצה לעבוד והיעדר היכרותם את החוקים הרלוונטיים, כאשר רבים מהם נאלצים לקחת הלוואות ארוכות שנים כדי לעמוד בהחזר החוב וכן למשכן נכסים של משפחותיהם.

את החקירה הובילו חוקרי זרוע "סער" של היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית של משטרת ישראל, בשיתוף חוקרי פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום של רשות המסים ובליווי אנשי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

התיק מטופל בפרקליטות המדינה ע"י עוה"ד תמר רוסמן, ערן זלר ויוסי אלון, בהנחייתה של מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות אביה אלף.