הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


דרוש מעצב שיער ברפת הקרובה


קיץ 2010 היה חם במיוחד והביא לחיפוש פתרונות נוספים להקלה בעומס החום עבור פרות החלב. מדענים ישראלים חקרו ומצאו: אם מספרים את בטן הפרות בחודשי הקיץ, תפוקת החלב עולה. תוצאות המחקר החדש יוצגו לראשונה בכנס למדעי הבקר בשבוע הבא

מערכת פורטל החקלאות  14-6-2011


עומס החום הרב בשנת 2010 והקיץ שהיה קשה במיוחד, שברו שיאים. זו היתה השנה החמה ביותר מאז החלו המדידות המסודרות. על פי השירות המטרולוגי הטמפרטורה השנתית הממוצעת ב-2010 הייתה גבוהה מהממוצע הרב שנתי (1981-2000) ב-2 עד 2.5 מעלות.

החום הרב משפיע לרעה על עדרי הבקר לחלב בממשק אינטנסיבי ברחבי העולם. נזקי החום מתבטאים בירידה בייצור החלב ורכיביו, בצריכת מזון מועטת ובירידה בכושר ההתעברות של הפרות.

קיימות טכנולוגיות להקלה בעומס החום, המבוססות על עקרון של הרטבה ואוורור, המאפשרות תנובות חלב גבוהות בטמפרטורות גבוהות בקיץ, המיושמות בהצלחה בארץ ובעולם על ידי הרפתנים, אך יחד עם זאת נבחנות גישות חדשות ופתרונות להקלה בעומס החום עבור הבקר.

במהלך קיץ 2010 נערך ברפת "דרום" בקיבוץ גת ניסוי ע"י עודד ארקין מנהל הרפת וד"ר גבי עדין מהמחלקה לבקר בשה"מ, במטרה לבחון את השפעת התספורת על מדדי הייצור של הבקר. תחת סככה אחת נבחנו 30 פרות שסופרו פעמיים במהלך הניסוי בהפרש של 45 ימים באזור הבטן, ו-39 פרות נוספות ששימשו כביקורת.

במהלך הניסוי נבדקו תנובת החלב היומית של כל פרה, שיעור השומן והחלבון בחלב ומדדים נוספים, שהובילו לממצאים חד משמעיים – הפרות המסופרות הניבו יותר חלב, בהפרש מובהק של 2.7 ק"ג בממוצע ולאורך 4 חודשים. במהלך חודש יולי הניבה פרה מסופרת 36 ק"ג חלב בממוצע, לעומת פרת ביקורת שהניבה כ-33.3 ק"ג חלב. בחודש אוגוסט הפער נשמר, פרה מסופרת הניבה 32 ק"ג חלב, ופרת ביקורת הניבה כ-29.3 ק"ג חלב. השפעות התספורת המשיכו להביא תוצאות חיוביות גם בחודשים עוקבים.

הניסוי נערך בעקבות מחקרים דומים ברחבי העולם שהוכיחו כי קיים קשר בין אופי השיער לאיכות החיים של הפרה. אוניברסיטת סאו פאולו בברזיל, בחנה קשר בין מאפייני שיער בבקר לביצועי הפוריות שלהן. 939 פרות השתתפו ועברו 2,446 הזרעות שהוכיחו כי קיים מתאם חיובי בין צבע הפרווה, עובי הפרווה, צפיפות השיער ועובי השיער להקטנת מספר ההזרעות הנחוצות להתעברות.

בבדיקה אחרת שנעשתה על ידי חוקרים באוניברסיטת ברוקסוויל בפלורידה נמצא גן האחראי על שיער קצרצר וחלק שלטענת החוקרים מסייע לבקר להתמודד עם עומס החום, לכן הציעו החוקרים להטמיע גן זה בפרות מגזע הולשטיין – גזע הבקר לחלב החיות במדינות חמות, כדי להקל עליהן בעומס החום בקיץ.

ממצאי המחקרים ברחבי העולים מובילים לדיון ומחקרים נוספים, שיבחנו האם נתונים גנטיים, עובי הפרווה וצבע הפרווה של הפרות משפיעים על איכות החיים שלהן, ייצור החלב והפוריות. הייתכן שפרות בהירות שיער (בלונדיניות) נהנות יותר?

הרצאה מפי עודד ארקין בנושא תיערך ביום חמישי 23 ביוני בכנס מדעי הבקר השנתי, בירושלים.