הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מלחמה על חייו של גוזל עיטם נדיר ויחיד בישראל


הגוזל הראשון שבקע במזרח התיכון מאז שנות ה-50 הועבר לטיפול בבית החולים לחיות בר. במשך חודשים עוקבים אנשי רשות הטבע והגנים אחר הקינון המוצלח הראשון של עיטמים לבני זנב בישראל ובמזה''ת. בתחילת השבוע גילו כי הגוזל חולה במחלה קשה. כעת מקווים שהמטפלים יוכלו להציל את חייו ולאפשר לו לשוב לטבע

מערכת פורטל החקלאות  15-6-2011


דרמה גדולה בשמורת טבע החולה: מזה מספר שבועות עוקבים אנשי רשות הטבע והגנים אחר קינון של עיטמים לבני זנב, ששוחררו לטבע במסגרת פרויקט השבת הדורסים לטבע והחלו לקנן לפני מספר שנים על עץ בשמורה.

הסיבה למעקב הצמוד היא שלראשונה הצליח השנה זוג העיטמים להביא לעולם גוזלים - המקרה המתועד הראשון של בקיעת עיטם לבן זנב בטבע במזרח התיכון מאז שנות החמישים. גוזל אחד לא שרד בטבע, אך האחר המשיך להתפתח בקצב משביע רצון והיה אמור לפרוח מהקן בתוך שבועיים. אלא שבתחילת השבוע זיהו הפקחים כי הגוזל סובל ממחלה בשם "פוקס", שגורמת להופעת פצעים גדולים על פניו, עיניו ומקורו. לאחר התייעצות הוחלט כי אין ברירה אלא לנסות ולחלץ אותו מהקן, להעניק לו טיפול ולהשיבו לטבע.

חברת החשמל, השותפה לרשות הטבע והגנים ולחברה להגנת הטבע בפרויקט ''פורשים כנף'', העמידה לרשות מבצע החילוץ מנוף מיוחד, כשהתוכנית הייתה להוציא את הביצוע לפועל ביום ראשון לאחר שיושלמו ההכנות הנוספות. צוות של בית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי כבר נערך לעלות לשמורה על מנת לקלוט את הגוזל מיד לאחר החילוץ, אך לגוזל היו תוכניות משלו.

היום אחר הצהריים זיהה פקח שמורת החולה יורם מלכה, שהיה בתצפית על הקן, כי הגוזל לא נמצא בו. "בסביבת העץ ועליו זיהיתי 3 עיטמים בוגרים, כולם הביטו למטה והיה ברור לי שמשהו חריג קרה". כאשר הגיע לעץ גילה כי הגוזל יצא מהקן ונפל בשלבים עד לענפיו הנמוכים של העץ, ומשם לקרקע. יורם אסף מיד את הגוזל הענק והחל לטפל בו, בעיקר על מנת להרגיעו. לאחר מכן הועבר הגוזל להמשך טיפול בבית החולים לחיות בר.

אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים: "מדובר במחלה לא פשוטה אך טבעית, ומאחר ומדובר בקינון היסטורי נערכנו למבצע מורכב מאוד לחילוץ הגוזל, ועל כך מגיע גם קרדיט לשותפות לתוכנית פורשים כנף, שהזדרזו להירתם למשימה. מחלת הפוקס מתבטאת בפצעים נוראיים על הפנים של הגוזל- עיניו ומקורו בעיקר, ואנו מקווים שנוכל להעמיד אותו על הרגליים ולהשיבו לטבע.

רק לפני מספר שבועות הורעלו למוות זוג עיטמים לבני זנב שקיננו באזור עמק חפר, ולדברי אוהד הצופה ''ישנם שלל גורמים לא טבעיים שפוגעים בסיכויי ההצלחה של הדורסים בכלל בארץ - מהרעלות זדוניות, דרך אבדן בתי גידול ועד למקרים של חמיסת קינים וציד במדינות שכנות. מהבחינה הזו על מדינת ישראל להתעורר ולאמץ את התוכנית שהציגה רשות הטבע והגנים לפתרון בעיית ההרעלות הלא חוקיות, שפוגעת בעיטמים, בנשרים ובמינים נדירים נוספים''.

עיטם לבן זנב נחשב לדורס הגדול במדינת ישראל, בעל מוטת כנפיים שיכולה להגיע עד ל-180 ס"מ, ומראה מרשים ביותר שגרם למספר מדינות להציבו כציפור הלאומית וכסמל המדינה. העיטם לבן הזנב הוא דורס טריטוריאלי, ולמרות גודלו הוא צייד מדהים, הניזון לרוב מדגים (שפמנונים), צבי ביצה ואפילו קורמורנים, אנפות לילה גורי יונקים קטנים ושאר מינים מתפרצים. אוכלוסיית העיטמים לבני הזנב בישראל נחשבת לדרומית ביותר בעולם.

עד אמצע שנות החמישים העיטמים פיארו את שמי הארץ וקיננו בשמורת הטבע החולה ובעמק בית-שאן, אך לאחר ייבוש החולה נפסק הקינון והעיטמים כמעט נכחדו לחלוטין בישראל. רשות הטבע והגנים החלה בהשבת עיטמים לבני זנב לטבע כבר בשנות השישים, כיוזמה של פקחים ואנשי מדע מהגן הזואולוגי של אוניברסיטת ת"א, בראשות פרופ' היינריך מנדלסון שהגה את הרעיון. בשנת 1991 פרויקט השבת הדורסים לטבע הפך לפרויקט רשמי של הרשות, ובהמשך (1999) הצטרפו החברה להגנת הטבע וחברת החשמל לשת"פ "פורשים כנף", במסגרתו הועברו עוד תקציבים למיגון עמודי חשמל, מעקב אחר דורסים ששוחררו לטבע ועוד. זוג העיטמים ההורים שוחררו לטבע במסגרת פרויקט השבת הדורסים.